// La meva setmana extraordinària amb la Tess
Dates d'exhibició: 19 i 20 d’abril, 10.15h

Drets i valors a treballar

  • Dret dels infants a viure acompanyats de la família i, en concret, del pare i de la mare.

  • Dret de tots els infants a gaudir de l’amistat.

Sinopsis

En Sam té deu anys i coneix la Tess d’onze anys a l’illa on passa les vacances amb la seva família. Té un germà més gran que s’accidenta d’una cama a la platja, en un forat enorme que ell havia cavat a la sorra per jugar. Aquest petit episodi li fa prendre més consciència de la vulnerabilitat i li permet casualment topar-se amb la Tess. De seguida, tots dos s’entenen prou bé i congenien.

Amb aquest inici de les vacances d’estiu, en Sam s’obsessiona pel perill de quedar-se sol, ja que és el petit de la família. De seguida, elabora tot un pla per exercitar-se i anar acostumant-se, de mica en mica, a la soledat. La Tess viu amb la seva mare, una infermera soltera que mai no li ha donat raó del seu pare. En plena pubertat, la noia està decidida a fer-s’ho venir bé per conèixer-lo. Aconsegueix localitzar per les xarxes socials l’home que sospita que ho és i s’inventa un subterfugi per fer-lo venir a l’illa, sense dir-li res d’entrada.

Mentrestant, la Tess i en Sam van travant una forta amistat que endolceix les seves respectives soledats.

Fitxa tècnica

Títol original: Mijn bijzonder rare week met Tess
Direcció: Steven Wouterlood
Guió: Laura van Dijk. Basat en la novel·la homònima d’Anna Woltz Mijn bijzonder rare week met Tess
Intèrprets: Sonny Coops van Utteren, Josephine Arendsen, Jennifer Hoffman, Tjebbo Gerritsma, Hans Dagelet, Guido Pollemans, Julian Ras, Terence Schreurs, Johannes Kienast, etc.
Països de producció: Països Baixos
Any d’estrena: 2019
Durada: 82 minuts
Llargmetratge. Versió en català

Activitats d'aula


Primeres reflexions a l’aula:

Hi ha dues opcions:

Elaboració d’un sociograma:
Treball en equip. Cada grup escull una de les quatre qüestions proposades per treballar-la amb el seu sociograma. Per exemple, quines activitats segueixen fent en família i quines ja fan sols o soles, quin rol atorguen a l’amistat, en quins moments s’han sentit sols o soles i no ha resultat una bona experiència, com els hi han ajudat els amics i les amigues, etc. Cada equip debatrà el seu tema i adoptarà un posicionament comú. En base a les opinions consensuades, cada grup elaborarà un esquema que reculli tots els aspectes que hi entren en joc (col·locant-se el propi alumnat com a subjecte de la investigació).

Pluja d’idees i creació d’un joc de rols: 
L’activitat s’inicia amb una pluja d’idees sobre les concepcions prèvies de l’alumnat al voltant d’alguns dels temes centrals de la pel·lícula La meva setmana extraordinària amb la Tess. Per exemple, quin significat es dona a la soledat durant l’adolescència, en quines situacions cap noi o noia mai s’hauria sentir sol o sola, en quins moments pot ser beneficiosa la solitud, etc. Un cop fetes i recollides les aportacions, cal organitzar el grup classe en cinc o sis equips homogenis. Cada subgrup triarà un dels temes que hagi sortit a la pluja d’idees i se centrarà a desenvolupar-lo. Després, s’inventarà un personatge que es trobi immers en aquesta situació. D’aquesta manera, cada subgrup definirà un personatge i entre tots dissenyaran un joc de rols.
Exemple de joc de rols

Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i, al final de la sessió, el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de La meva setmana extraordinària amb la Tess.

Sabíeu que...

Tot i que la Tess no viu sola, sinó amb la seva mare, troba a faltar el seu pare, del qual no en sap res. Aquí hi hauria una vulneració del dret de la filla a conèixer i fins i tot viure amb el progenitor que li manca. Donat que la mare li oculta la identitat del pare, la Tess s’espavila a identificar-lo, localitzar-lo i fer-lo venir fins a l’illa on viuen, amb la qual cosa ella mateixa es restitueix el dret a gaudir-ne.

En Sam decideix que ha d’entrenar-se a viure la solitud esperonat pel pensament infantil que, essent el petit de la família, es quedarà sol quan els més grans morin. Es tracta d’una clara manifestació del seu procés de maduració durant la pubertat, en el pas de la infantesa a l’adolescència. 

Quan arriba la separació que suposa el final de les vacances de la família d’en Sam, els queda el record de l’amistat i tot allò compartit. En realitat, la soledat va sempre acompanyada de la memòria. Com diu l’escriptor lleidatà Guillem Viladot, “...no n’estem mai del tot, de sols. Sempre estem en companyia d’algú a través de la memòria, o de la il·lusió, o del desig”.

El cultiu de la soledat és una font d’autoconeixement i d’autorealització personal. En el cas de la Tess, l’actitud poc dominant de la seva mare ofereix un marc d’independència que la noia aprofita per desenvolupar les seves fantasies i, en concret, per trobar al seu pare, un somni que acaba convertint-se en realitat.

L’actitud (i personalitat) de la Tess és un exemple d’empoderament femení. Malgrat que la història està vista i explicada des del punt de vista d’en Sam, està clar que és ella la protagonista de la pel·lícula. La seva independència fa que lideri tota acció conjunta amb el seu nou amic, com passa des que es coneixen i el bombardeja a preguntes

Tots dos protagonistes de La meva setmana extraordinària amb la Tess frueixen del dret de mantenir una vida sana en un ecosistema pur i natural, ja sigui en companyia o en solitud.


Activitat de creació a l’aula:

Dividir el grup classe en cinc equips de treball. Cada subgrup d’alumnes escollirà un dels dos drets que queden reflectits a la pel·lícula La meva setmana extraordinària amb la Tess i acabarà plasmant la defensa de la temàtica triada en forma de còmic o presentació de diapositives en suport digital.

Materials de suport: Vídeos

Tràiler de La meva setmana extraordinària amb la Tess

Materials de suport: Llibres

Fernández Paz, A. (2008). Només ens queda l’amor. Alzira: Bromera
Han, J. (2019). Un estiu diferent. Barcelona: Fanbooks
Liao, J. (2008). Hermosa soledad. Granada: Barbara Fiore
Marín, G. (2010). Vaig conèixer en Dakh. Barcelona: Barcanova
Rowling, J.K. (2001). Harry Potter i el pres d’Azkaban. Barcelona: Grup 62

Materials de suport: Pel·lícules

L’extraordinari viatge de T.S. Spivet. Jean-Pierre Jeunet (dir.). França i Canadà, 2013
Los mundos de Coraline. Henry Selick (dir.). EUA, 2009
Què fem amb Maisie? Scott McGehee i David Siegel (dir.). EUA, 2012
Un mundo a su medida. Peter Chelsom (dir.). EUA, 1998

Guia didàctica completa

Descarregar

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *