• Fotograma de la pel·lícula "Manou"
  • Fotograma de la pel·lícula "Manou"
  • Fotograma de la pel·lícula "Manou"
  • Fotograma de la pel·lícula "Manou"

Cicle mitjà d'educació primària

Manou

Dates d'exhibició: 6, 8, 9, 10 i 13 de novembre, a les 10 h i 10:15 h

Drets i valors a treballar

  • Dret de tot infant a ser qui vol ser i a desenvolupar-se amb plenitud.

  • Dret de tots els infants a trobar el seu lloc i a sentir-se acceptats.

  • Dret de tots els infants a viure en pau i a desplegar les pròpies capacitats. 


Sinopsi

En Manou és una oreneta mascle que, en sortir de l‘ou, es troba amb una gavina com a mare, la Blanche, la qual l’acull molt feliç, perquè no té descendència. La Blanche és la parella de l'Yves, el líder de la colònia de gavines, el qual rep la cria amb no massa convenciment. Donada la forta il·lusió que sent la Blanche, ell es compromet a educar-la com a gavina. Al cap de poc temps, la parella té un fill, en Luc, a qui en Manou rep amb molta estima, i es compromet a fer-li de germà gran.

El protagonista del film creix convençut de ser una gavina, malgrat tenir hàbits diferents: no sap volar com elles, ni caçar peixos al mar, ni nedar... Un dia fa coneixença d’un parell d’orenetes, en Poncho i en Yusuf, que li fan veure que és com ells i no una gavina, i li ensenyen a volar fent servir les seves habilitats. També li presenten la seva germana Kalifa, per qui en Manou se sent atret d’una manera especial.

En Manou continua formant part de la seva família de gavines, malgrat rebre el rebuig i l'escarni de moltes de la colònia, per ser tan diferent. Arriba un dia en què el protagonista de la història falla en la seva responsabilitat de protegir els ous de la comunitat de gavines i les rates n'acaben robant un. Aleshores és expulsat del clan i finalment es refugia amb les orenetes. Comença a assumir la seva identitat real, especialment de la mà de la Kalifa, de la qual se sent cada cop més enamorat.

Una nit que les rates van a robar ous d’oreneta, la colla d’en Manou, amb l’ajuda d’en Luc i del gall dindi Perci, aconsegueix recuperar-los tots, també el de gavina. Quan expliquen la gesta a la colònia d’orenetes, hi ha una discussió perquè en Luc, que és una gavina, els acompanya. El protagonista s’enfada que facin fora al seu germà i acaba refugiant-se amb en Perci, la Kalifa i un germà seu també.

Arriba el dia en què les gavines han d’emprendre el vol cap al sud. En Manou se sent amb la responsabilitat d'advertir al seu pare, el capità, que és mal moment per aixecar el vol, perquè s'atansa una gran tempesta. La gavina no li fa cas i s’endú la bandada de grans ocells a travessar el mar Mediterrani. En poc temps, les gavines es troben atrapades dins de l’enorme tempesta i corren perill. A temps de salvar-les, reben l’ajuda d'en Manou, la Kalifa i la resta d'orenetes. Aquestes, gràcies al seu instint natural, guien les gavines fora de l'ull del temporal. S’inicia així, un nou període d’amistat, acceptació i convivència entre unes aus i les altres.


Fitxa tècnica

Títol original: Manou
Direcció: Andrea Block i Christian Haas
Guió: Gregory Baranes, Andrea Block, Axel Melzener i Phil Parker
País de producció: Alemanya
Any d’estrena: 2017
Durada: 89 minuts
Llargmetratge d’animació 3D
Versió en castellà

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l'aula

Hi ha dues opcions:

Pluja d’idees i debat:
S’enceta aquesta activitat amb una pluja d’idees al voltant de temes com, per exemple, què ens fa sentir bé a cada un o una de nosaltres, quines són les nostres habilitats i destreses, en quines situacions gaudim de ser com som, etc. En base a les propostes recollides, es prepararà un debat amb el grup classe subdividit en dos equips prou equilibrats. Abans de començar-lo, cal decidir conjuntament quin serà el tema a debatre de tot el que hagi anat sortint a la pluja d’idees. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que hagi après de l’altre equip.

Debat i creació d’un joc de rols:
L’activitat s’inicia amb una pluja d’idees sobre les concepcions prèvies de l’alumnat al voltant d’alguns dels temes centrals que inspira la pel·lícula Manou. Per exemple, què ens fa gaudir de la vida?, quan ho passem malament?, amb què som diferents?, i amb què iguals?, què ens uneix?, etc. Un cop fetes i recollides les aportacions, cal organitzar el grup classe en cinc o sis equips homogenis. Cada subgrup triarà un dels temes que hagi sortit a la pluja d’idees i se centrarà a desenvolupar-lo. Després, s’inventarà un personatge que es trobi immers en aquesta situació. D’aquesta manera, cada subgrup definirà un personatge i entre tots dissenyaran un joc de rols.

Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i, al final de la sessió, el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de Manou.


Sabíeu que...

En ser expulsat de la colònia de gavines quan les rates li roben un ou mentre feia nit de guàrdia, el protagonista assumeix que no tenia “una família de veritat”, sinó que és “orfe”. En aquesta circumstància, en Manou es troba completament desplaçat i sol, perquè se sent incomprès per les gavines i encara no ha acceptat del tot que és una oreneta. Així és com es refugia per primer cop amb el gall d’indi Perci i hi trava una forta amistat.

Les dues colònies d’ocells de la pel·lícula Manou es presenten com a força intransigents i, en conseqüència, resulten excloents. A voltes, porten les seves diferències fins a situacions de violència, per la qual cosa no practiquen ni la tolerància ni el respecte de la diversitat. Aquesta actitud és plenament contrària als drets humans i dels infants. És així com en Manou veu vulnerats un seguit de drets.

A força de voluntat, en Manou troba una altra família amb les orenetes, que poc a poc l’acullen com una més, tot i haver estat criat per les gavines. A part de la seva constància i determinació, hi juguen un paper clau la Kalifa i els seus dos germans (en Poncho i en Yusuf), que se l’estimen i l’aprecien.

La colònia de gavines forma part de l’experiència vital i d’aprenentatge d’en Manou, i, per damunt de tot, hi manté llaços afectius (especialment amb la mare i en Luc). De fet, l’aspecte emocional és clau per sentir-se part d’una comunitat.

Quan sembla que el film Manou ha resolt el conflicte inicial del protagonista, la trama ofereix un segon missatge, més interessant encara. Gràcies al coratge que li ofereix la seva experiència vital escindida, en Manou vol trobar la manera que les dues famílies d’aus oblidin les diferències i rivalitats, i convisquin pacíficament.

Traslladant aquesta taxonomia a la humanitat, la idea és que les persones relativitzin les petites diferències que enfronten les unes a les altres. Així totes podran considerar-se integrants de l'espècie humana. És la base de l’anhelada amistat entre els pobles, de la convivència pacífica entre grups socials, i el fonament de la fraternitat universal. Això permetria, com exposa en Manou: “Construir un futur plegades”. 


Activitat de creació a l’aula:

Cal dividir l'aula en cinc equips de treball. Cada grup d’alumnes escollirà algun aspecte dels tres drets dels infants que es tracten a la pel·lícula Manou. La idea és que cada un d'ells plasmi en una història inventada la defensa de la temàtica triada, comptant amb aportacions de tots i totes. Per donar forma al relat, es pot triar entre elaborar un guió il·lustrat (storyboard) o bé un ràdio-conte.

Materials de suport: Vídeos

Tràiler de Manou (versió en castellà)


Materials de suport: Llibres

  • Desclot, M. (2009). Vola qui vol! Barcelona: Cruïlla
  • Dupont-Beurier, P-F. i Labbé, B. (2009). Els drets i els deures. Barcelona: Cruïlla
  • Dupont-Beurier, P-F. i Labbé, B. (2010). Jo i els altres. Barcelona: Cruïlla
  • Górriz, J. (2008). El vol de l’oreneta. Madrid: Bruño
  • Janer Manila, G. (2002). Vola, vola…, Josh! Barcelona: Cruïlla
  • Sala i Vila, C. (2008). Soc com soc. Barcelona: Barcanova
  • Tuckermann, A. (2011). La gavina i una mar de colors. Barcelona: Joventut
  • Tune, A. (2011). En Floky i els seus amics. El poder de l’autoestima. Madrid: Todolibro
  • Wegenast, B. (2008). Vull ser el llop! Barcelona: Cruïlla

Materials de suport: Pel.lícules

L'aneguet lleig. Jack Cutting (dir.). EUA, 1939
Nòmades del vent. Jacques Perrin, Michel Debats i Jacques Cluzaud (dir.). França, 2001
Volant en llibertat. Carroll Ballard (dir.). EUA, 1996

Guia didàctica completa

Descarregar Guia didàctica completa

Enllaços d'interès

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *