• Fotograma del conjunt de curts "Petites històries per ser qui es vol ser"
  • Fotograma del conjunt de curts "Petites històries per ser qui es vol ser"
  • Fotograma del conjunt de curts "Petites històries per ser qui es vol ser"
  • Fotograma del conjunt de curts "Petites històries per ser qui es vol ser"

Segon cicle d'educació infantil

Petites històries per ser qui es vol ser

Dates d'exhibició: 6 i 7 de novembre, a les 10 h i 10:30 h 

Drets i valors a treballar

  • Dret de tot infant a ser qui vol ser i a desenvolupar-se amb plenitud.

  • Dret de tots els infants a sentir-se acceptats, sense cap tipus de discriminació.

  • Dret a la llibertat d’expressió i al desplegament de les capacitats de cada infant.


Sinopsis dels curtmetratges

Randes i dragó:
La Roxane s’avorreix jugant a randes i firetes amb dues amigues, i les deixa per fer-se cavaller i buscar aventures. De seguida, troba un dragó que també està fart d’haver de fer sempre de dolent. La Roxane li proposa que sigui el seu cavall i surten volant a la cerca de noves coneixences. Es topen amb un gat esporuguit, que es proposa com a drac ferotge, i amb un gall que serà el trobador que canti les seves gestes. En no aconseguir ningú que faci de princesa, la Roxane ho proposa a les seves amigues de l'inici de la història. Les dues accepten encantades, i tota la colla juga conjuntament, cadascú fent el rol que ha triat.

El vent entre les canyes:
Un trobador que passeja pel bosc fent música és aturat per uns soldats que li prenen els instruments i li fan saber que està prohibit tocar en tot el regne. El glosador s’aixopluga en una masia on la propietària li explica que el rei va proscriure qualsevol melodia des que el seu fill, el príncep, va tornar de la guerra sord i mut. A la masia hi viu també una nena, l’Éliette, filla d’un matrimoni lutier que està empresonat.

La nena i el trobador fan amistat de seguida i fan sonar pel bosc una flauta que han amagat. Un cop al mercat del castell, el glosador conta una faula, acompanyant-la amb sons rítmics que fa amb el cos. Això causa l’admiració del públic, fins que apareixen els soldats i obliguen a aturar la funció.

Malgrat aquest ambient hostil, la nena no deixa de tocar la flauta pel bosc. En un cert moment, ella i el trobador són enxampats de nou per l’exèrcit i empresonats al castell, causant la irritació de tot el poble. Tot i la por a l’exèrcit i al rei, els súbdits protesten, recuperen els instruments amagats dels pares de l’Éliette, i els fan sonar a les portes del castell.

De manera sobtada, com desvetllat pels sons musicals, el príncep recupera l’oïda i la parla. Tot seguit, el rei retira la prohibició, i fins i tot dona el màxim reconeixement reial a la música.

Bango Vassil:
Una nena d'ètnia gitana s’adreça, tota decidida, cap a un grupet d'infants que juguen a la neu. Els ofereix galetes típiques de la celebració del cap d’any romaní. Un dels nens les rebutja, tot dient que el seu pare els té prohibit acceptar res que provingui de la població gitana. L'un i l'altra es comencen a barallar tirant-se neu i fent-se burla. En una corredissa, llisquen per un pendent i cauen al damunt d'una llacuna glaçada. A resultes de l'impacte del seu pes, una placa de gel s’esquinça i es queden sols surant a la deriva, riu avall. Després d'una bona estona discutint i enfadats, s'acaben coneixent i fan amistat, i això fa que es posin a col·laborar per evitar que el corrent se’ls endugui. Remen alhora per atansar-se a la riba. Quan són a punt de defallir, se'ls apareix Bango Vassil, personatge màgic de l'any nou romaní, i els ajuda. Com que estan mig morts de fred, els cull amb la mà, els cuida i els retorna amb la colla d’amics del nen, que els estava buscant.

El tigre sense ratlles:
Un petit tigre pateix el menyspreu i la burla d’altres animals i dels seus propis germans, perquè no té ratlles com la resta. Trist, emprèn un llarg camí a soles. Al llarg del seu trajecte, se sent proper a petits animalons que no el reconeixen com a perillós, potser pel fet de no tenir ratlles. Finalment, una nit és guiat per una cuca de llum i, en el reflex de l’aigua d’un estany, descobreix que ja li surten les taques tan desitjades. Així és com el petit tigre se sent en harmonia amb l’univers, la natura i ell mateix, i torna cap a casa.


Fitxes tècniques

  • Títol original: Dentelles et dragon (Randes i dragó)
  • Direcció, animació, guió i muntatge: Anaïs Sorrentino
  • Països de producció: França i Bèlgica
  • Any d’estrena: 2015
  • Durada: 5 minuts
  • Animació 2D. Versió en català
  • Títol original: Le vent dans les roseaux (El vent entre les canyes)
  • Direcció: Nicolas Liguori i Arnaud Demuynck
  • Països de producció: França, Suïssa i Bèlgica
  • Any d’estrena: 2016
  • Durada: 27 minuts
  • Animació 2D. Versió en català
  • Títol original: Bango Vassil
  • Direcció i guió: Milen Vitanov i Vera Trajanova
  • Països de producció: Bulgària i Alemanya
  • Any d’estrena: 2016
  • Durada: 9 minuts
  • Animació 2d. Versió en català
  • Títol original: Le tigre sans rayures (El tigre sense ratlles)
  • Direcció, animació i guió: Raúl «Robin» Morales Reyes
  • Països de producció: França, Suïssa i Bèlgica
  • Any d’estrena: 2018
  • Durada: 9 minuts
  • Animació 2D. Versió original sense diàlegs

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l'aula

Roda d’aportacions dels nens i les nenes de la classe per enumerar: a què agrada més jugar a cadascú, amb quin animal s’identifica cada infant, i quin és el seu conte o personatge preferit. Un cop feta sorgir la diversitat de tria i de combinacions que hi ha a la classe, aniria bé desplegar una activitat artística conjunta i breu per plasmar-ho. Tot seguit, el o la docent pot rescatar, de viva veu, algunes de les aportacions a les tres preguntes inicials, per connectar-les amb allò visible a la creació col·lectiva improvisada. Arriba el moment d’explicar que els nens i les nenes de tot el món tenen reconeguts uns drets, hi ha aquells que acompanyen els infants a poder ser un mateix o una mateixa, i a viure en pau i respectar-se els uns i les altres. El procés de descoberta participativa fa emergir els continguts de l’aportació de cada grup classe a la sala de cinema. En el moment d’organitzar l’anada al cinema, recomanem fer una breu presentació de la sessió Petites històries per ser qui es vol ser.


Sabíeu que...

A Randes i dragó és molt interessant el moment en què la màgia del joc s’atura, perquè no troben qui se senti a gust amb el rol de princesa. La colla es reuneix per trobar-hi una solució. A la Roxane se li acut proposar-ho a les dues amigues amb qui jugava a randes i firetes abans d’embarcar-se a ser cavaller. Sense pensar-s’ho dos cops, el grup decideix que hi haurà dues princeses en lloc d’una, i així tothom tindrà un paper.

En el cas del migmetratge El vent entre les canyes, l’Éliette encén la guspira que necessitava el poble per plantar cara, i això fa que se senti acceptada i reconeguda per la comunitat, malgrat haver estat especialment discriminada per ser la filla dels lutiers. Quan tots els habitants del regne li fan costat de manera decidida, ni l’exèrcit hi pot fer res.

Els dos protagonistes de Bango Vassil, en incrementar el risc que corren, es posen a parlar i, gairebé sense adonar-se’n, s’embarquen en una conversa amical. Els infants comencen a trobar similituds entre les seves respectives tradicions, la qual cosa els demostra que no són tan diferents com es pensaven a priori.

El curtmetratge El tigre sense ratlles se centra a criticar el menyspreu de la comunitat felina als trets particulars d’aquest petit tigre. Mostra el sentiment d’isolament que viu, i el neguit que li surtin les ratlles per aconseguir l’acceptació i no veure’s discriminat. Necessita ser plenament reconegut com a tigre per desenvolupar-se amb plenitud.


Activitat de creació a l’aula:

Dividits en subgrups, cada equip se centrarà a treballar els tres drets dels infants a poder ser un mateix o una mateixa. En plasmarà el significat en una sèrie de 4 a 6 dibuixos. Un cop acabada, es tracta que cada equip pinti els dibuixos o els treballi amb collage. El resultat es digitalitzarà i s’enviarà per compartir-lo en aquest web. També es pot confeccionar una presentació conjunta, en format digital, de les sèries de dibuixos de tots els subgrups de cada classe.

Materials de suport: Vídeos

Extracte Randes i dragó

Extracte El vent entre les canyes

Tràiler de la compilació de curtmetratges El vent entre les canyes

Tràiler Bango Vassil

Tràiler El tigre sense ratlles


Materials de suport: Llibres

  • Attilio (2020). L’aneguet lleig. Barcelona: Edebé
  • Budde, N. (2014). Tal com ets, ets millor! Barcelona: Takatuka
  • dePaola, T. (2002). Oliver Button és una nena. Pontevedra: Kalandraka
  • Estrela, J. (2022). Noi, noia. Barcelona: Takatuka
  • Fischer, H. (2021). Pitschi. Barcelona: Blackie Books
  • Philip, S. i Hindley, K. (2020). Sigues tu mateix, Climent. Barcelona: Baula

Materials de suport: Pel.lícules

Guia didàctica completa

Descarregar Guia didàctica completa

Enllaços d'interès

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *