Cicle inicial d'educació primària
Ferdinand
Dates d'exhibició: 7, 8 i 9 de novembre, a les 10 h
Drets i valors a treballar
Dret de tot infant a ser com vol ser i a desenvolupar-se amb plenitud.
Dret de tots els infants a sentir-se acceptats, sense cap tipus de discriminació.
Dret de tots els infants a viure en pau i a desplegar les pròpies capacitats.
Sinopsi
En Ferdinand és un vedell que s’està a la Casa del Toro, una finca andalusa on crien braus per a les corrides. Viu en companyia d’altres, com el poruc Guapo, l’innocent Huesos o el fanfarró Valiente, que l’assetja contínuament. Disposat a esbroncar-se a tota hora, aquest darrer sempre l’acusa de ser un covard, perquè rebutja qualsevol tipus de violència i mai respon a les seves provocacions. En Ferdinand li respon que no és covardia, sinó que prefereix ser amic de tothom, i viure feliç i en pau.
Un dia s’enduen el pare d’en Ferdinand a una correguda de braus. Hi va per obligació i amb l’esperança de sortir-ne victoriós, però el toro no torna a la finca. En una nit que se li presenta l’ocasió, el vedell aconsegueix escapolir-se de la Casa del Toro. Per atzar, fa cap a una granja on viuen un pare i la seva filla Nina, que acullen en Ferdinand amb tot l’amor. Aquesta nova família l’acompanya a créixer lliure i feliç.
Convertit en un brau majestuós, en Ferdinand és capturat a les festes del poble. De nou, va a parar a la Casa del Toro, on es retroba amb els antics companys, tots crescuts i encara sota el domini autoritari d’en Valiente, que torna a menysprear el caràcter pacífic i de bonastre d’en Ferdinand. Una nit el repta, tot i l’actitud defensiva i evasiva del protagonista. Durant la baralla, en Valiente perd una banya, la qual cosa el condemna a no poder lluir-se mai en una plaça, malgrat que era la seva gran il·lusió: “Allò amb què somia qualsevol brau”, solia sentenciar. Acaba essent enviat a l’escorxador. La pugna és vista pel torero El Primero, que tria en Ferdinand per a la seva corrida de retirada i de final de carrera.
En Ferdinand convenç els seus companys d’escapolir-se plegats, tot passant per l’escorxador a salvar en Valiente i en Guapo, el qual també hi havia estat enviat per no ser prou brau ni de profit. Després d'una carrera frenètica, en Ferdinand és capturat de nou i conduït a la plaça per enfrontar-se al gran matador. Un cop allà, el brau es nega a envestir i capgira del tot el ritual torero. Aconsegueix que tot el públic exigeixi un indult per a ell, i així es fa. Al final, apareix la Nina a la plaça, i s'emporta a la granja tota la manada d'amics, on els braus podran campar feliços, en pau i llibertat.
Fitxa tècnica
- Títol original: Ferdinand
- Direcció: Carlos Saldanha
- Guió: Robert L. Baird, Tim Federle i Brad Copeland. Basat en el conte de Munro Leaf La història del Ferdinando
- País de producció: EUA
- Any d’estrena: 2017
- Durada: 106 minuts
- Llargmetratge d’animació 3D
- Versió en castellà
Activitats d'aula
Primeres reflexions a l'aula
Hi ha dues opcions:
Cerca d’informació i comentari:
L’activitat comença amb una pluja d’idees sobre les qüestions claus dels drets dels infants que podem treballar amb la pel·lícula Ferdinand. En base a les aportacions, es proposa organitzar una cerca d’informació a Internet, contes o altres materials disponibles. L’enfocament és llegir textos breus i mirar imatges o petits vídeos que aportin idees noves o bé ajudin a aprofundir en aquelles que han estat exposades.
Pluja d’idees i debat:
S’enceta aquesta activitat amb una pluja d’idees al voltant de temes com, per exemple, quins personatges surten als dibuixos animats que solem mirar, quines característiques ens agradaria que tinguessin perquè s’assemblin més a nosaltres, i què passa quan algun queda de costat. En base a les idees recollides, es prepararà un debat amb el grup classe subdividit en dos equips prou equilibrats. Abans de començar-lo, cal decidir conjuntament quin serà el tema a debatre de tot el que hagi anat sortint a la pluja d’idees. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que ha après de l’altre equip.
Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de Ferdinand
Sabíeu que...
Cada nen o cada nena ha de poder mostrar-se com desitgi, sense que l’aparença, els estereotips, les pressuposicions, els prejudicis, etc. ho condicionin. Al cap i a la fi, l’objectiu últim dels drets de la infància és preservar que tots i totes puguin desenvolupar-se amb plenitud i viure la seva individualitat, sense imposicions ni repressions que dificultin una existència digna i en pau.
A la pel·lícula Ferdinand, el protagonista és un brau que se sent diferent als valors estereotipats que la natura i la cultura atribueixen a aquests animals. Amb un caràcter pacífic, tranquil, de bonastre i amant de totes les bestioles i especialment de les flors, en Ferdinand contradiu profundament l’estereotip de com ha de ser un brau: salvatge, instintiu, agressiu, batallador...
A la pel·lícula, durant la corrida, en Ferdinand defuig les provocacions que rep, evita les andanades del torero i dels subalterns, i fins i tot es resisteix a envestir. Al final, quan El Primero es disposa a clavar-li l’estoc mortal, el brau es planta davant seu i el fita. Això fa que el públic capti la seva noblesa de caràcter i exigeixi que se l’indulti, que se li perdoni el destí de matar-lo allà mateix. En Ferdinand aconsegueix així allò que fins i tot el seu pare li va dir que no era possible: “Ser campió sense lluitar”.
El missatge pacifista del film Ferdinand prové del conte original, publicat als EUA l’any 1936. A l’època, a l'inici de la Guerra Civil espanyola, el llibre es va convertir en una al·legoria antibel·licista que va tenir un gran ressò internacional. D’una banda, era un dels llibres preferits de Gandhi, el símbol màxim de la resistència pacífica, la qual va posar en pràctica per desarmar l’imperialisme britànic i aconseguir la independència de l’Índia.
És interessant destacar que l’ambient del mas on viuen la Nina i el seu pare és a l’inrevés que el de la Casa del Toro. En primer lloc, els animals hi campen lliurement i se’ls respecta, no se senten empesos a competir entre ells. L’afabilitat i l’estima mútua ho contagia tot, i això fa que en Ferdinand trobi un lloc on créixer i desenvolupar-se amb plenitud, després de la mort del seu pare.
La història que relata Ferdinand fa una defensa pionera (el llibre és de 1936) dels drets dels animals, que fins fa un parell de dècades no han començat a ser reconeguts legalment. Presenta l’espectacle taurí com a totalment contrari al respecte digne dels braus, i el fa servir com una metàfora del gran nombre de situacions on es toleren maltractaments.
Activitat de creació a l’aula:
Subdividir la classe en quatre subgrups, i organitzar-los perquè cadascun esculli quin dels tres drets dels infants a treballar amb aquest film vol abordar. Cada equip acabarà plasmant alguns aspectes dels drets dels infants presents a la pel·lícula Ferdinand en forma de mural o de presentació de diapositives, en un treball basat en la composició fotogràfica i la creació de petits textos.
Materials de suport: Vídeos
Tràiler de Ferdinand
Materials de suport: Llibres
- Alcoverro, C. (2012). Paraules per dir com som. Barcelona: Barcanova
- Budde, N. (2014). Tal com ets, ets millor! Barcelona: Takatuka
- Larreula, E. (2012). El nen nou i diferent. Barcelona: Cruïlla
- Leaf, M. (2016). La història del Ferdinando. Pontevedra: Kalandraka
- Morató García, A. (2019). De gran vull ser feliç. Barcelona: Beascoa
- Thomas, P. (2008). El color de la meva pell. Parlem del racisme. Barcelona: Juventud
- Turín, A. (2013). Rosa caramel. Pontevedra: Kalandraka
Materials de suport: Pel.lícules
- Lambs. Gottfried Mentor (dir.). Alemanya, 2013
- El pequeño rey Macius. Sandor Jesse i Lutz Stützner (dir.). Alemanya, 2007
- El toro Ferdinando. Dick Richard (dir.). EUA, 1938
Guia didàctica completa
Enllaços d'interès
Podeu trobar més informació a:
Textos legislatius al web de l’Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI de l’Ajuntament de Barcelona (lectura fàcil):
Altres:
- Llei orgànica 8/2021 de protecció integral a la infància i l'adolescència davant de la violència
- Llei dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència
- Web del Dia de la Diversitat
- Diversitat a www.barcelona.cat
- Una mirada sobre la diversitat i interculturalitat, a partir del treball de camp de l’EBSIB 2021
- El lobito bueno, poema de José Agustín Goytisolo, cantat per Paco Ibáñez
- Pack d'activitats per treballar els drets de la infància
- Drets de l'Infant 02: «No discriminació»
- Drets de l’Infant 19: «Infants pertanyents a minories»
- Una mà de contes
Comparteix aquest contingut