Alumnes d’escoles i instituts debaten sobre els drets dels infants a l’educació i l’acolliment

La tercera i última setmana de projeccions per a alumnes d’instituts i escoles ha començat aquest dilluns 18 de novembre amb l’exhibició de les pel·lícules El buen maestro i La vida d’en Carbassó. Dos films que tracten els drets dels infants a l’educació i l’acolliment.

A la projecció d’El buen maestro a la sala 1 han assistit desenes d’alumnes dels centres educatius: Jaume Balmes, Labouré, L’Esperança, Nou Patufet i Rel.

Els tres grups de 1r d’ESO de l’institut Jaume Balmes han treballat a les aules el dret dels infants a rebre protecció i han analitzat quines eines tenen a l’abast per ser defensats davant de situacions de discriminació de qualsevol tipus. En aquest sentit, en Gabriel i la Sheila, de 1r B, han manifestat la importància d’aconseguir “una educació acollidora que tingui un bon tracte cap a les persones nouvingudes” als centres escolars.

Les idees exposades abans de la projecció del film han estat relacionades amb les situacions de desigualtat a l’institut i amb el dret de l’alumnat a rebre una atenció personalitzada per part del professorat. La Queralt i l’Ousmane, de 1r A, han defensat una “educació motivadora” que acompanyi els nois i les noies en el procés d’aprenentatge. Per concloure aquesta exposició, l’Eva i l’Ona, de 1r C, han ressaltat els drets dels infants “a no patir maltractaments i també a un habitatge digne”, en contextos que n’afavoreixin el benestar.

En aquesta prèvia també han intervingut alumnes de primer cicle d’ESO del centre educatiu Nou Patufet. Els drets a l’alimentació, la llar, la família, la salut i l’educació han centrat l’exposició del grup de 1r curs, que en paraules de l’Ada i en Pau, portaveus d’aquest grup, han plantejat el concepte d’institut com “un lloc segur, amb la gent amb qui pots comptar”. En una línia similar, s’ha manifestat el grup de 2n curs, el qual ha destacat la transcendència que l’alumnat rebi suport incondicional per part de la comunitat educativa durant aquesta etapa formativa. En Sasha i la Greta, portaveus d’aquesta classe, han assegurat que els instituts “tenen el deure d’entendre moltes realitats socials i d’atendre-les totes”.

L’escola Labouré ha començat per destacar el dret a tenir una educació gratuïta i de qualitat. Ha estat la classe de 2n d’ESO, que a més ha indicat els adjectius del professorat ideal: pacient, comprensiu i divertit. En aquests mateixos valors de paciència i comprensió ha insistit el grup de 1r, que ha remarcat el dret dels infants a no ser discriminats per origen o religió.

Les i els alumnes de 1r i 2n d’ESO de l’escola l’Esperança han reflexionat sobre el sistema educatiu i la importància de tenir en compte cada cas especial. Els i les portaveus han apuntat que el professorat ha de tractar l’alumnat segons les seves necessitats i també han esmentat el respecte bàsic i mutu com a valor important en els drets educatius.

En el debat posterior a l’exhibició d’El buen maestro, els temes tractats han estat al voltant del dret infantil a rebre cures, a diferents entorns: la família, l’escola o l’institut, les institucions o els organismes governamentals, i també entre persones iguals. És a dir, les cures en sentit horitzontal, no només vertical.

“Sempre hi haurà una persona que ens estimi”. Aquesta frase podria resumir la sessió de La vida d’en Carbassó, la pel·lícula projectada a la sala 3 dels Cinemes Girona a desenes d’alumnes de cicle superior de primària. Els centres participants han estat: l’escola Rius i Taulet, l’escola Immaculada Concepció i l’institut escola Trinitat Nova. Aquest film d’animació en stop motion ha permès destacar la importància dels infants de sentir seguretat i créixer en un ambient acollidor. També s’ha assenyalat l’existència d’una sèrie de serveis i equipaments que podem trobar als nostres barris: espais d’oenagés i entitats, centres d’acollida i punts d’informació i d’orientació. Són recursos que van més enllà de l’escola i que tenim a l’abast.

Alumnes de 5è de primària de l’escola Immaculada Concepció han parlat dels drets dels infants, com ara a jugar. En paraules de la Sofia i en Pol, portaveus del curs, és important “tenir una família i que ens cuidi, anar a l’escola i poder aprendre”. El dubte plantejat al voltant de la pel·lícula ha estat com es viu en un centre d’acollida.

L’alumnat de 6è d’aquesta mateixa escola ha treballat els drets dels infants a les cures mitjançant el joc de rols que proposa la guia didàctica. I d’aquesta manera han tractat el valor de l’empatia, segons la Laura i en Pol, portaveus d’aquest curs. “Es tractava de posar-se en el lloc d’una altra persona i buscar una solució als problemes plantejats”, han explicat.

L’alumnat de 6è A de l’escola Rius i Taulet també ha destacat que és important rebre amor i felicitat. “Volem ser respectades per la gent que ens envolta”, han indicat la Valèria i en Larrun. Els drets dels infants a una llar, a l’educació, a una vida saludable i a ser escoltats han estat esmentats.

Des de la classe de 6è B d’aquest centre educatiu han assenyalat el dret infantil a un acolliment alternatiu per satisfer les necessitats de nens i nenes. Aquestes han estat les paraules de l’Arnau i la Noelia: “Tenim dret a una família, que ens cuidi i ens acompanyi a fer-nos grans”. També han plantejat la pregunta: “On podem demanar ajuda si necessitem un servei especial que ens acompanyi?”.

La classe de 5è de primària de l’institut escola Trinitat Nova ha treballat els drets infantils des del vessant de les necessitats de cura i de protecció: l’atenció mèdica (la vacunació, per exemple), tenir una llar, el menjar, l’aigua, la higiene i la roba. “Tenim dret a estimar i sentir-nos estimats i estimades, a sentir-nos alegres”, han afirmat la Scarlet i en Walid, portaveus d’aquesta classe. Garantir un entorn de confiança i de benestar és la clau per rebre aquestes cures, hi calen ingredients tan importants com l’amor, la felicitat i el temps, segons aquest alumnat. “Avui dia, molts infants viuen situacions intolerables. Tenim molta feina a fer”, han afegit.

Entre les conclusions esmentades després de la projecció de La vida d’en Carbassó destaca la importància de reconèixer la voluntat dels infants: el dret a saber què volen i què necessiten, i el deure de respectar-ho. Per últim, també s’ha debatut sobre la possibilitat de formar part de diversos tipus de famílies, tal com li passa al protagonista d’aquest film d’animació.

Alumnat d’ESO presentant el resultat de l’activitat prèvia a l’aula.
Alumnes de cicle superior comparteixen el que ha debatut a l’aula abans de venir al cinema.
A punt de posar en comú les conclusions de l’activitat prèvia d’El buen maestro.
La sala 3 amb les mans alçades per celebrar 30 anys de drets dels infants.
Una presentació més de les qüestions prèvies treballades a l’institut.
La càmera del programa Catakrac de betevé gravant la sessió de cicle superior.
La presentació del film El buen maestro.
La sala 3 plena per veure La vida d’en Carbassó.
Un altre moment de la presentació de conclusions a la sala 1 per part de l’alumnat d’ESO.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *