// La vida d’en Carbassó
Dates d’exhibició: 6, 13, 14, i 18 de novembre, 10h
Drets i valors a treballar
Dret dels infants desemparats a que les autoritats en tinguin cura i els ofereixin un acolliment familiar alternatiu.
Dret dels infants que pateixen violència i/o qualsevol tipus d'abús a rebre una cura específica i a ser atesos en programes de reparació.
Dret de tots els infants a la cura i la protecció per part de les persones adultes.
Dret dels infants a rebre l’atenció i l’afecte que els garanteixin el benestar.
Sinopsi
L’Ícar és un nen de 9 anys que accidentalment mata la seva mare alcohòlica, que no se’n cuidava gens, el maltractava i es passava tot el dia veient telenovel·les. De sobrenom, ella li deia sempre Carbassó i el nen s’hi sent molt identificat. El policia que l’atén abans de derivar-lo a una llar d’acollida en té cura amb molt respecte i sent una forta empatia envers ell.
Un cop al centre, es troba amb altres nens i nenes de la seva edat que també han patit o encara pateixen circumstàncies familiars complexes i molt dures. L’equip de professionals que hi treballa és, en tot moment, molt afectuós i comprensiu. Es fa càrrec de tots els infants, cadascun amb les seves particularitats, de manera tendra i exquisida, mentre els ajuda a refer les seves vides.
No tot funciona igual amb el grup de companys i companyes de la llar d’acollida, i a l’inici en Carbassó s’ha d’esforçar per fer-s’hi el seu lloc. La relació és especialment complicada amb en Simon, el nen més irreverent i burleta de tots. S’agafa en Carbassó com a rival fins que, després d’una baralla, fan les paus. En Simon li acaba explicant que és allà perquè el seu pare i la seva mare són drogodependents. També li va comentant els casos de la resta. que la mare de la Béatrice va ser expulsada del país, que la mare d’en Jujube té un trastorn mental, que el pare de l’Ahmed és a la presó i que el pare de l’Alice abusava d’ella.
Un dia arriba al centre una nena nova que de seguida crida l’atenció d’en Carbassó, la Camille. Ella es resisteix a explicar la raó per la qual és allà, però en Simon i en Carbassó ho investiguen i descobreixen que el pare va assassinar a la mare i es va suïcidar. Amb el pas del temps, la Camille i en Carbassó acaben travant una forta amistat. En paral·lel, en Raymond, el policia, visita de tant en tant a en Carbassó fins que es decideix a adoptar-lo.
Fitxa tècnica
Direcció: Claude Barras
Guió: Céline Sciamma. Basat en la novel·la de Gilles Paris Autobiografia d’un carbassó
Països de producció: França i Suïssa
Any d’estrena: 2016
Durada: 65 minuts
Llargmetratge de stop motion (animació de ninots)
Versió en català
Activitats d’aula
Primeres reflexions a l’aula:
Hi ha dues opcions:
Joc de rols:
Primer cal distribuir la classe en equips i tot seguit cada subgrup tria una de les situacions descrites: per exemple, un nen que viu en una llar d’acollida i el curs vinent comença l’institut, un nena que se’n va a viure a casa de l’àvia i se sent alleugerida, etc. Per tant, cada un disposarà de la descripció d’un rol que haurà d’entendre per després debatre’l i fer-se’l seu. Quan cada equip estigui a dins del rol, se’ls facilitarà un repte on es troba immers el seu personatge i hauran de mirar de resoldre’l responent a una sèrie de qüestions. Les conclusions s’exposaran i compartiran amb el grup classe.
Enllaç al material de suport
Pluja d’idees i debat:
L’activitat s’inicia amb una pluja d’idees sobre les concepcions prèvies de l’alumnat al voltant d’alguns dels temes centrals de la pel·lícula La vida d’en Carbassó. Per exemple, quines necessitats de cura i protecció tenim els nens i les nenes de la nostra edat, què ens ofereix la família per créixer en un entorn de confiança i de benestar, què més ens faria falta, etc. En base a les idees recollides, es prepararà un debat amb el grup classe dividit en dos equips. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que ha après de l’altre equip.
Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de La vida d’en Carbassó.
Sabíeu que…
La vida d’en Carbassó transmet un dels missatges principals que sosté el títol Barcelona té cura dels infants: aquells infants als quals manqui l’atenció i la cura dels progenitors han de poder comptar amb alguna altra persona adulta que els cuidi i els protegeixi.
Tots són infants ferits, portadors de traumes forts que es manifesten, en definitiva, en manca d’amor. Al marge de les circumstàncies, allò que uneix a tot el grup és, com expressa amb precisió en Simon, que “no tenim ningú que ens estimi”.
La vida d’en Carbassó és una pel·lícula d’emocions contingudes. Si la dominant en els i les protagonistes és la sensació de manca d’amor, l’antídot és l’esperança.
El paper del policia Raymond reforça la idea d’un sistema administratiu organitzat al voltant de l’infant, que ha establert un protocol de suport als i les menors en situació de desemparament que va més enllà del simple tràmit burocràtic de fer-se’n càrrec.
L’instrument clau de protecció de la infantesa és la legislació. Les normatives reconeixen i atorguen uns drets específics als infants, amb la idea de garantir el seu benestar i d’assegurar que creixin en un entorn acollidor i respectuós. El document principal és la Convenció sobre els Drets de l’Infant, aprovat enguany fa 30 anys i ratificat per tots els països del món excepte els EUA.
A La vida d’en Carbassó, a partir del desamor que pesa sobre els i les protagonistes, la genialitat de la guionista Céline Sciamma rau a trobar el fil que uneix aquest dolor amb sentiments restauradors com l’empatia, la camaraderia i la tolerància, dels quals se serveix per fer avançar el relat.
Activitat de creació a l’aula:
Dividir el grup classe en quatre equips de treball. Cada subgrup d’alumnes escollirà un dels quatre drets dels infants que es reflecteixen al film La vida d’en Carbassó. Mitjançant un procés creatiu, acabarà plasmant la defensa de la temàtica seleccionada en forma de rap, amb la idea de primer escriure’n la lletra i després enregistrar-lo en un suport sonor o audiovisual.
Materials de suport: Vídeos
Tràiler de La vida d’en Carbassó
Materials de suport: Llibres
Newman, J. (2013). Mimi. Madrid: Siruela
Paris, G. (2004). Autobiografía de un calabacín. Madrid: Maeva
Sanmamed, S. (2014). Cipariso. Madrid: Cuento de Luz
Materials de suport: Pel·lícules
En buenas manos. Jeanne Herry (dir.). França, 2018
Los chicos del coro. Christophe Barratier (dir.). França, 2004
Oliver Twist. Roman Polanski. (dir.). Regne Unit, República Txeca, França i Itàlia, 2005
Inside Out. Peter Docter i Ronnie del Carmen (dir.). EUA, 2015
Guia didàctica completa
DescarregarEnllaços d’interès
Web del Cicle de Cinema i Drets dels Infants
Web d’Infància de l’Ajuntament de Barcelona
Textos legislatius al web de l’Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI de l’Ajuntament de Barcelona (lectura fàcil):
Declaració Universal dels Drets Humans
Convenció sobre els Drets de l’Infant
Carta de Ciutadania. Carta de drets i deures de Barcelona
Altres:
Llei Orgànica 8/2015, de 22 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l’adolescència
Llei dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència
Ciutat Cuidadora
Tipologies de maltractament infantil
Guia metodològica Last Escape
Versión amigable* del Estudio del Secretario General de las Naciones Unidas sobre la Violencia contra los Niños
Más me duele a mí. El maltrato que se ejerce en casa
Detección y notificación de maltrato infantil. Guía para la ciutadania
Making of de La vida d’en Carbassó
Com es van fer els ninots de La vida d’en Carbassó (en francès, subtítols en anglès)
Gravació dels diàlegs de La vida d’en Carbassó (en francès)
La vedette, c’est courgette! (en francès)
Comparteix aquest contingut