Aquest divendres 15 de novembre ha acabat la segona setmana del Cicle de Cinema dels Drets dels Infants. A la sala 1, l’alumnat de 1r i 2n d’ESO de les escoles Pia Balmes, Mare de Déu de Montserrat i Gavina i de l’institut Miquel Tarradell han vingut a veure El buen maestro.
Abans de començar la pel·lícula, han sortit representants de cada centre educatiu a parlar dels seus drets a la protecció i al respecte. L’Àlex i l’Abel, de l’escola Mare de Déu de Montserrat, han afirmat que per a ells “els aprenentatges i els valors estan al mateix nivell”. Els dos alumnes han arribat a conclusions com ara que “una mestra o un mestre ens ha d’ensenyar les assignatures però també ens ha d’orientar i ajudar”. Des de l’institut Miquel Tarradell també han parlat de la importància del tracte i que, en comparació amb altres països, aquí es garanteix que tots els nois i les noies tinguin un centre on poder aprendre i on els tractin bé al mateix temps.
Des de l’escola Pia Balmes també han manifestat que tenen clar que l’educació és molt important i els influirà al llarg de la vida. En el seu cas, ens han explicat que a la seva escola se senten atesos i ateses, perquè estan protegits i protegides per la resta de l’alumnat i sobretot pel professorat. També han parlat del respecte a la diferència: “No tothom té les mateixes creences religioses ni polítiques i hem de respectar les diferències. Això ha de garantir-se també a l’escola. Ningú s’ha de sentir malament per ser diferent”. En aquest sentit, han destacat que és important que des de del centre educatiu s’organitzin activitats per generar vincles.
D’altra banda, en Gabi i en Tobías de l’escola Gavina han reflexionat que “tothom té dret a tenir la millor vida possible per créixer” i han argumentat que per això és molt important que totes les persones tinguin afecte.
Amb aquestes boniques reflexions hem deixat a l’alumnat d’ESO gaudint de la pel·lícula per anar a la sala 3 amb els nens i les nenes de cicle mitjà de primària de les escoles Nou Patufet, Marinada i Calderón de la Barca, i l’institut escola Turó de Roquetes, que han vingut a veure el film Volant en llibertat. Però abans han compartit tot allò treballat a classe sobre els drets relacionats amb la cura i l’autorespecte. Els més citats han estat el dret a la protecció, a rebre atencions, a una educació i a menjar.
En Diego, la Laia, en David i l’Estefani de l’escola Marinada han parlat del dret a la cura però també d’altres temes molt importants que s’han abordat poc aquests dies com el dret a tenir un planeta net per créixer sans i sanes, i el dret a jugar i a ser lliures per créixer feliços i felices, que han resumit amb la idea “que no ens tallin les ales”.
Des de l’escola Calderón de la Barca, la Cèlia, la Noa, la Martina i la Nicol han comentat un altre dret molt important com el dret al descans i a dormir les hores necessàries. En aquest aspecte, eren conscients que “hi ha nens que no descansen, perquè han de treballar, i també hi ha famílies que no poden donar menjar a fills i filles, perquè no tenen feina. Per tot això hem de ser solidàries”.
Els i les representants de Nou Patufet han explicat què significa per ells i elles cuidar-se, sentir-se acollits/des i feliços/ces i han argumentat que “tots els infants necessitem que ens cuidin”. També han plantejat dues qüestions abans de veure la pel·lícula: “En quina mena d’accident mor la mare? Per què l’Amy no va a viure amb un altre familiar més proper?”.
La intervenció final, abans de veure la pel·lícula per respondre a aquestes i altres qüestions, ha estat de l’alumnat de l’institut escola Turó de Roquetes. Han exposat que a classe han treballat els drets dels infants i han enumerat quins consideraven ells i elles que són els més importants: “Necessitem que ens escoltin, ens estimin, un lloc per dormir, un metge que ens cuidi si ens passa alguna cosa, menjar, educació i felicitat”. En el seu cas, s’han acomiadat amb dues preguntes: “La nena protagonista va a nova una escola? El pare donarà resposta als drets de l’Amy?”.
Els i les més grans han pogut debatre una mica en finalitzar la projecció de la pel·lícula El buen maestro. El fil conductor ha estat analitzar l’evolució dels personatges, sobretot del professor i d’en Seydou. Conjuntament s’ha extret l’entrellat de per què l’un no exercia adequadament de mestre en un inici i l’altre tampoc era un bon estudiant. S’ha comentat que la rebel·lia d’en Seydou tenia molt a veure amb els problemes de casa seva, que el seu malestar feia que el seu comportament no fos respectuós ni acurat amb els companys i les companyes.
L’alumnat participant al cinefòrum ha conclòs que el professor al principi no aconseguia que li fessin cas perquè ell tampoc tenia en bona consideració a l’alumnat, però que a poc a poc va aprenent com fer-se amb el grup. La gran conclusió extreta del film és que “la clau és saber despertar la motivació i l’interès de l’alumnat”, ha dit una de les intervencions.