// Volant en llibertat
Dates d’exhibició: 11, 12, 13 i 15 de novembre, 10h
Drets i valors a treballar
Dret dels infants a ser els primers a rebre atenció, protecció i socors en situacions de desemparament.
Dret dels infants a ser acompanyats d’una figura cuidadora que asseguri el seu ple desenvolupament, en especial si viuen una situació de vulnerabilitat.
Dret dels infants a la cura i l’afecte que els garanteixin el benestar.
Sinopsi
Després de perdre la mare en un accident, l’Amy, de 13 anys, se n’ha d’anar a viure amb el seu pare, a qui gairebé no coneix, perquè es van separar quan ella era molt petita. Això també l’obliga a deixar enrere la seva vida Nova Zelanda i anar-se’n cap al Canadà. El pare és un home força creatiu i un xic bohemi. Es dedica a fer d’escultor, inventor i dissenyador d’ultralleugers i viu en una casa envoltada de natura. L’Amy no s’hi acaba de trobar del tot a gust, amb el dol, l’estranyesa i el canvi de vida dràstic.
Un dia la nena descobreix uns ous d’oca en un niu abandonat i els cova artificialment a casa fins que neixen setze pollets, els quals la prenen per la seva mare. L’Amy té cura de les cries i, de seguida, les petites oques la segueixen a tot arreu. En veure que es van fent grans, el pare suggereix que a la tardor les guiarà amb l’ultralleuger a migrar cap al sud i a retrobar-se amb la resta abans no faci massa fred. A l’Amy no li sembla bona idea perquè no vol separar-se de les oques, però acaba entenent que no pot oposar-se als designis de la natura i que ha de permetre la migració, pel bé de les petites aus.
Amb l’ajuda del germà, d’un amic i de la xicota del pare, es posen a treballar en el projecte, però es troben que les oques no volen seguir-lo a ell pilotant l’ultralleuger. Aleshores el pare proposa construir-ne un altre per a l’Amy, de manera que els dos puguin conduir les aus cap a la costa sud de Nord-Amèrica. Gràcies a la forta determinació que la caracteritza i també a la participació de tot l’entorn familiar, l’Amy aconsegueix guiar les oques fins al seu destí, després de superar diversos impediments.
Fitxa tècnica
Direcció: Carroll Ballard
Guió: Robert Rodat i Vince McKewin
Intèrprets: Anna Paquin, Jeff Daniels, Dana Delany, Terry Kinney, Jeremy Ratchford, Holter Graham
País de producció: EUA
Any d’estrena: 1996
Durada: 107 minuts
Llargmetratge basat en una història real
Versió en català
Activitats d’aula
Primeres reflexions a l’aula:
Hi ha dues opcions:
Pluja d’idees i debat:
S’enceta aquesta activitat amb una pluja d’idees al voltant de temes com, per exemple, quines necessitats de cura de la família tenen els nens i les nenes d’aquesta edat, quines atencions els fan créixer amb plenitud i sentir-se bé, què farien si es trobem una cria d’animal desvalguda, etc. En base a les propostes recollides, es prepararà un debat amb el grup classe subdividit en dos equips prou equilibrats. Abans de començar-lo, cal decidir conjuntament quin serà el tema a debatre de tot el que hagi anat sortint a la pluja d’idees. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que ha après de l’altre equip.
Pluja d’idees i creació d’un joc de rols:
L’activitat s’inicia amb una pluja d’idees sobre les concepcions prèvies de l’alumnat al voltant d’alguns dels temes centrals de la pel·lícula Volant en llibertat. Per exemple, què vol dir que la família tingui cura de nosaltres i què li demanem a l’escola per fer-nos sentir cuidats i cuidades. Un cop fetes i recollides les aportacions, cal organitzar el grup classe en cinc o sis equips homogenis. Cada subgrup triarà un dels temes que hagi sortit a la pluja d’idees i se centrarà a desenvolupar-lo. Després, s’inventarà un personatge que es trobi immers en aquesta situació. D’aquesta manera, cada subgrup definirà un personatge i entre tots dissenyaran un joc de rols.
Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de Volant en llibertat.
Sabíeu que…
L’Amy se sent desemparada havent d’anar a viure a l’altra punta del món, amb un home que, malgrat ser el seu pare, li resulta un estrany. En un primer moment, ell fins i tot li causa antipatia i un cert rebuig.
L’atzar farà que l’Amy descobreixi l’antídot al dolor per la mort de la mare en la troballa d’uns ous d’oca, també abandonats. El joc de cures recíproques fa que la nena poc a poc trobi reparació a la pèrdua de la mare, i assumeixi el rol matern dels pollets.
A partir del moment que neixen les oques, la vida canvia per a l’Amy. El fet de tenir cura de les cries l’ajuda a oblidar-se de les seves mancances i a recuperar una autoestima positiva (no defensiva, com tenia al principi).
Els pollets de Volant en llibertat necessiten la protecció adulta per sobreviure i tirar endavant, i la nena n’assumeix el rol de mare i de cuidadora. Per això experimenta un fort conflicte quan, tan posada en el paper de mare protectora, arriba el moment de deixar que les aus emigrin (i l’abandonin).
La trama principal de Volant en llibertat que gira al voltant de la teoria de la impressió està basada en fets reals. Jeff Daniels interpreta a la pel·lícula el paper de l’escultor, inventor i pioner de vols amb ultralleugers al Canadà, William Lishman (1939-2017).
Activitat de creació a l’aula:
Cal dividir l’aula en cinc equips de treball. Cada grup d’alumnes escollirà algun aspecte dels tres drets dels infants que surten reflectits a la pel·lícula Volant en llibertat. La idea és que cada un d’ells plasmi en una història inventada la defensa de la temàtica triada, comptant amb aportacions de tots i totes. Per donar forma al relat, es pot triar entre elaborar un guió il·lustrat (storyboard) o bé un ràdio-conte.
Materials de suport: Vídeos
Tràiler de Volant en llibertat (versió en castellà)
Materials de suport: Llibres
Hermes, P. (1997). Volando libre. Barcelona: Plaza & Janés
Pennypacker, S. i Tanaka, Y. (2010). La nena dels pardals. Barcelona: Joventut
Stead, P. i E. (2011). Un día diferente para el señor Amos. Ciudad de México: Océano Travesía
Materials de suport: Pel·lícules
Colores. Arly Jones i Sami Natsheh (dir.). Espanya, 2017
Entrelobos. Gerardo Olivares (dir.). Espanya, 2010
Le petit garçon et l’oie des neiges. Gayle Thomas (dir.). Canadà, 1984
Lifi, una gallina tocada de l’ala. Oh Seong-yoon (dir.). Corea del Sud, 2011
Nómadas del viento. Jacques Perrin, Michel Debats i Jacques Cluzaud (dir.). França, Alemanya, Itàlia, Espanya i Suïssa. 2001
Guia didàctica completa
DescarregarEnllaços d’interès
Web d’Infància de l’Ajuntament de Barcelona
Textos legislatius al web de l’Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI de l’Ajuntament de Barcelona (lectura fàcil):
Declaració Universal dels Drets Humans
Convenció sobre els Drets de l’Infant
Carta de Ciutadania. Carta de drets i deures de Barcelona
Altres:
Llei Orgànica 8/2015, de 22 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l’adolescència
Llei dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència
Ciutat Cuidadora
Operation Migration 2014 – Outdoor Wisconsin (en anglès)
Article titulat La impronta
Viquipèdia sobre Konrad Lorenz
Wikipedia sobre la etología
La impronta: Konrad Lorenz. Fragment d’un documental de National Geographic
Konrad Lorenz: el padre de la etología y de los patitos. Fragment de documental
Lorenz, el padre de los gansos. Episodi 24 de la sèrie Érase una vez… Los inventores
Comparteix aquest contingut