// L’extraordinari viatge de T.S. Spivet
Dates d'exhibició: 14, 15 i 16 d’abril, 10:15h

Drets i valors a treballar

  • Dret dels infants a l’amor i a l’atenció dels seus progenitors.

  • Dret dels infants a la comprensió, l’acceptació i el respecte de les seves aptituds i capacitats, sense que esdevinguin mai motiu de separació i d’aïllament.

  • Dret dels infants a ser protegits contra l’explotació econòmica.

Sinopsis

T.S. Spivet, un nen de 10 anys, fill d'un pare ancorat en l'imaginari del far-west i d'una mare estudiosa obsessiva dels insectes, és superdotat en cartografia i ciència. És capaç de dissenyar invents inimaginables, però a casa seva ningú li fa massa cas. Des de fa un any, viu marcat pel sentiment de culpabilitat per la mort accidental del seu germà bessó, mentre jugava amb una escopeta al cobert. Sempre havia sentit que les seves capacitats no eren res al costat de la força i les entremaliadures d’en Layton.

Malgrat la seva edat, T.S. Spivet guanya un premi científic de la prestigiosa institució Smithsonian. De manera secreta i clandestina, decideix viatjar tot sol fins a Washington DC, en tren de mercaderies i camió, per rebre el guardó. Superada la incredulitat inicial de la institució donant del premi, aquesta decideix promoure mediàticament al nen superdotat en benefici propi, fins que la família apareix per rescatar-lo i recuperar-lo en tots els sentits.

De tornada a la granja de Montana on viu, la família aconsegueix recuperar l’harmonia i fer front a la mort d’en Layton, el germà bessó de T.S. Spivet.

Fitxa tècnica

Títol original: L'extravagant voyage du jeune et prodigieux T.S. Spivet
Direcció: Jean-Pierre Jeunet
Guió: Jean-Pierre Jeunet i Guillaume Laurant. Basat en la novel•la de Reif Larsen Las obras escogidas de T.S. Spivet
Intèrprets: Kyle Catlett, Helena Bonham Carter, Callum Keith Rennie, Niamh Wilson, Jakob Davies, Judy Davis, Dominique Pinon, etc.
Països de producció: França i Canadà
Any d’estrena: 2013
Durada: 105 minuts
Llargmetratge
Versió en català

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l’aula:

Hi ha dues opcions:

Joc de rols:
Primer cal distribuir la classe en equips i tot seguit cada subgrup tria una de les situacions descrites: per exemple, un nen que pensa que a ningú li importa que tregui bons resultats acadèmics, una nena que troba a faltar la seva germana morta, etc. Per tant, cada un disposarà de la descripció d’un rol que haurà d’entendre per després debatre’l i fer-se’l seu. Quan cada equip estigui a dins del rol, se’ls facilitarà un repte on es troba immers el seu personatge i hauran de mirar de resoldre’l responent a una sèrie de qüestions. Les conclusions s’exposaran i compartiran amb el grup classe.

Pluja d’idees i debat:
L’activitat s’inicia amb una pluja d’idees sobre les concepcions prèvies de l’alumnat al voltant d’alguns dels temes centrals de la pel·lícula L’extraordinari viatge de T.S. Spivet. Per exemple, quan preferim la soledat i quan tenir companyia, en quines situacions ens hem sentit sols o soles i no ho hauríem volgut, a qui hem explicat la nostra reacció i per què, etc. En base a les idees recollides, es prepararà un debat amb el grup classe dividit en dos equips. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que ha après de l’altre equip.

Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de L’extraordinari viatge de T.S. Spivet.


Sabíeu que...

L’extraordinari viatge de T.S. Spivet és una fantasia molt a mida de la creativitat visual i la imaginació de Jean-Pierre Jeunet (director també de Delicatessen, Amélie o Llarg diumenge de festeig).

L’ambient de la família Spivet no és manifestament negatiu (no hi ha violències ni maltractament), però s’hi troba a faltar cohesió afectiva, i una veritable preocupació dels progenitors vers els interessos i les inquietuds de la filla adolescent i els bessons.

La genialitat de T.S. Spivet va acompanyada d'un sentiment de culpa per la mort del seu germà, de la qual no en té cap responsabilitat. Ni el pare ni la mare s'adonen del seu patiment interior, de la mateixa manera que tampoc valoren les seves aptituds intel•lectuals. Aquesta manca d'atenció psíquica per part dels progenitors és el que legalment es defineix com una "situació de risc" (vegeu Llei dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència, article 102), encara que es consideri un "perjudici lleu".

Un altre dret vulnerat a la pel·lícula és el de la protecció de la imatge de l’infant, especialment en els mitjans de comunicació. En el desenllaç de la història, en T.S. es troba absorbit pel circ mediàtic, que vol explotar el fenomen extraordinari de la seva intel·ligència. Cal puntualitzar que la principal instigadora de la campanya és la responsable de la Smithsonian, que hi veu una oportunitat per promocionar la institució.

Abans d’iniciar el viatge, en T.S. ha pres una decisió difícil: assumir que no podia comptar amb l’ajuda de ningú i que havia d’embarcar-se ell solet. Incomprès per tothom, pensa que si no recollís el premi en persona: “Acabaria fent voltes com els ratpenats, només seria l’eco de mi mateix”.

La pel·lícula L’extraordinari viatge de T.S. Spivet exemplifica com, per a un infant, la soledat serveix per al

creixement personal, però resulta insuficient per superar un trauma o un conflicte intern. Finalment, la mare i el pare d’en T.S. surten dels respectius enclaustraments i donen al fill el suport que necessita.


Activitat de creació a l’aula:

Dividir el grup classe en quatre equips de treball. Cada subgrup d’alumnes escollirà un dels tres drets dels infants que es reflecteixen al film L’extraordinari viatge de T.S. Spivet. Mitjançant un procés creatiu, acabarà plasmant la defensa de la temàtica seleccionada en forma de rap, amb la idea de primer escriure'n la lletra i després enregistrar-lo en un suport sonor o audiovisual.

Materials de suport: Vídeos

Tràiler de L’extraordinari viatge de T.S. Spivet

Materials de suport: Llibres

Morgenstern, S. (2015). Cartes d’amor de 0 a 10 anys. Lleida: Pagès 
Larsen, R. (2014). Las obras escogidas de T.S. Spivet. Barcelona: Planeta 
Muñoz Avia, R. (2010). El meu germà el geni. Barcelona: Edebé 
Kipling, R. (1999). El llibre de la selva. València: Voramar 
Rowling, J.K. (2019). Harry Potter i la pedra filosofal. Barcelona: Grup 62

Materials de suport: Pel·lícules

El recuerdo de Marnie. Hiromasa Yonebayashi (dir.). Japó, 2014
La meva setmana extraordinària amb la Tess. Steven Wouterlood (dir.). Països Baixos, 2019
Los mundos de Coraline. Henry Selick (dir.). EUA, 2009
Un mundo a su medida. Peter Chelsom (dir.). EUA, 1998

Guia didàctica completa

Descarregar

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *