Arriba el torn de l’alumnat de 3r i 4t de primària al Cicle de Cinema dels Drets dels Infants. Enguany els toca gaudir de Pinotxo 3000, un clàssic traslladat a una època futurista que fa palesa la importància dels infants a les ciutats. El dimecres 9 de novembre, a la sala 3, l’han vista alumnes de cicle mitjà de les escoles Nou Patufet, Castella, Lluís Vives i La Sagrera, i de l’institut escola Elisabets, mentre la sala 2 acollia l’institut escola Trinitat Nova. En total, més de 250 infants gaudint de les aventures d’aquest petit robot amb ferma voluntat d’esdevenir un nen de carn i ossos.
Els i les representants de cada centre educatiu han anat sortint per compartir la feina feta prèviament a l’aula, la qual cosa ha resultat tota una experiència. Conjuntament, han reflexionat al voltant dels drets i les necessitats que, com a infants, tenen en relació al disseny i als usos de l’espai públic de la ciutat de Barcelona.
Abans de veure la pel·lícula, alumnes de les escoles Nou Patufet, Castella i Lluís Vives han comentat que volen una ciutat acollidora, respectuosa i segura, que tingui moltes escoles, biblioteques, etc., i que compti amb més espais per als infants i les famílies. També els agrada que estigui plena de parcs, de natura i d’animals, i prefereixen que no hi hagi ni cotxes ni contaminants. Per això han proposat plantar més arbres i netejar-la més sovint, amb la idea que Barcelona sigui més bonica. Tampoc s’han oblidat de demanar un abaratiment del preu de la vida a la ciutat.
L’alumnat de Trinitat Nova ha presentat dibuixos molt elaborats acompanyats de diferents demandes per al seu barri i la ciutat. No s’ha oblidat de res: un bosc per jugar a la natura, botigues de gelats originals, un espai per practicar diferents esports, piscines públiques, parcs amb tirolines, més espais on celebrar aniversaris, un càmping, escoles amb infermeria, més il·luminació als carrers, més parades d’autobús, més neteja i més civisme, etc. En general, els nens i les nenes d’aquesta escola voldrien gaudir de més espais verds i d’una millora de l’aire que respiren. Denuncien la delinqüència i també la violència que persisteix a alguns barris. I demanden que tothom reculli els excrements de les mascotes i una ciutat més neta.
Des de l’institut escola Trinitat Nova, s’ha posat en evidència que moltes famílies del barri necessiten més serveis i habitatges on viure dignament. Són alumnes de cicle mitjà que volen transmetre aquestes necessitats a les persones que manen, amb la idea de millorar la ciutat i el seu barri. També els nens i les nenes de l’escola Lluís Vives reivindiquen que tothom tingui unes oportunitats similars i els mateixos drets.
Pinotxo 3000 inspira
Al voltant de la pel·lícula, han sorgit curiositats i preguntes prèvies a l’aula. L’alumnat de l’institut escola Elisabets ha comentat que, si els nens i les nenes desapareixen, només quedaran persones grans i velles que moriran, i al final els humans desapareixeran. En la mateixa línia, ha fet palès que, sense natura, les persones es quedaran sense aliments, aigua i aire, imprescindibles per viure. La majoria d’escoles han coincidit en què els infants han de poder estar i viure dignament a la ciutat. No entenen per què el batlle del film vol convertir-los en màquines i autòmats.
Al final de les intervencions, totes les escoles han coincidit en formular-se les mateixes preguntes. “Si l’alcalde no s’estima els nens i les nenes, i no els vol a la seva ciutat, per què va tenir una filla? Si no hi ha nens i nenes, com tindran un futur? S’acabarà la humanitat?”.
El fil conductor que construeix la narració del film aconsegueix que la història connecti amb els infants. La ciutat imaginària de Scamboville no ofereix les condicions per al ple desenvolupament dels nens i les nenes. L’alcalde no els té en compte per a res, ni com a individus en procés de creixement, ni com a col·lectiu. En un moment determinat diu ben clar que els infants li fan nosa, perquè els considera incontrolables. D’aquí ve l’estratègia de convertir-los en robots obedients i productius.
En acabar les projeccions de la pel·lícula que omplien les sales 3 i 2 dels Cinemes Girona, l’alumnat participant ha pogut expressar el seu grau de satisfacció. L’enquesta conté tres emoticones: una de somrient, una de neutra i una de decebuda. El 80% dels nens i nenes ha expressat haver gaudit molt del film.
Cicle mitjà torna al cinema
L’endemà dijous 10 de novembre ha estat el torn de l’alumnat de 3r i 4t de primària de l’institut escola Turó de Roquetes, que assistia a la segona sessió del Cicle de Cinema dels Drets dels Infants adreçada a cicle mitjà. Un centenar d’infants ha acudit als Cinemes Girona amb entusiasme, per seguir la història d’en Pinotxo de l’any 3000.
Abans de la projecció, les i els portaveus dels quatre grup classe participants han exposat el treball previ fet a l’aula. De 3r, les alumnes Maria, Anabia, Carolina i Ariadna han incidit que, per garantir el dret a la salut, els agradaria tenir una ciutat amb menys cotxes i motos, i amb més arbres i parcs, on poder jugar i gaudir d’un aire net.
Al seu torn, l’Ebelio i la Júlia de 4t B coincidien força amb les seves companyes. Han expressat amb contundència: “Tenim dret al fet que la nostra ciutat tingui espais verds on jugar i on ens puguem relacionar entre nosaltres i amb les altres persones que ens estimen”. Per concloure, han fet menció que tots els infants tenen dret a viure la seva pròpia vida, a ser com són: iguals però diferents. Han posat l’accent en el fet que s’han de respectar les diferències d’aspecte físic, cultural o de pensament.
Finalment, en Jordi i la Natàlia de 4t A han expressat que els agradaria poder compartir les seves idees amb els càrrecs polítics de Barcelona, perquè sàpiguen de veritat què necessiten els nens i les nenes de la ciutat. El missatge que va quedar més clar que volien llançar als i les polítiques barcelonines és aquest: “Necessitem espais de joc compartit de nens i nenes.”