• Fotograma de la pel·lícula Pinotxo 3000
  • Fotograma de la pel·lícula Pinotxo 3000
  • Fotograma de la pel·lícula Pinotxo 3000
  • Fotograma de la pel·lícula Pinotxo 3000
  • Fotograma de la pel·lícula Pinotxo 3000
  • Fotograma de la pel·lícula Pinotxo 3000

Cicle mitjà d'educació primària

Pinotxo 3000

Dates d'exhibició: 9, 10, 11, 14 i 15 de novembre, a les 10 h, 10:15 h, 10:20 h i 10:45 h

Drets i valors a treballar

  • Dret dels infants a trobar a la ciutat de Barcelona les condicions socials, econòmiques, polítiques, culturals, ambientals i d’accessibilitat universal per viure-hi dignament.
  • Dret dels infants a una ciutat que tingui en compte les seves necessitats.
  • Dret dels infants a participar en l’elaboració del projecte de ciutat.

Sinopsi

L’any 3000, Scamboville és una metròpoli futurista farcida de gratacels altíssims i de vehicles voladors. Segons l’omnipotent alcalde Scamboli, la ciutat es troba al cim del progrés i de la tecnologia, a costa de la destrucció de tot rastre de vegetació i de vida natural. No té parcs ni tampoc arbres ni flors. Tan sols la caseta de l’inventor Gepetto trenca amb l’estil ultramodern i està rodejada d’un petit parterre de gespa. A l’interior, l’home aconsegueix crear un robot amb la personalitat d’un nen de carn i ossos, en Pinotxo. De seguida, la fada Ciberina li promet convertir-lo en un infant de debò, però abans ha de ser capaç de diferenciar entre el bé i el mal.

Amb aquesta il·lusió al cap, en Pinotxo s’acaba fent amic de la Marlène, la filla de l’alcalde i l’única menor de Scamboville que és tinguda en compte. En paral·lel, el batlle Scamboli està decidit a buidar la metròpoli d’infants, perquè els considera una molèstia per als seus plans de ciutat productiva. Fins i tot construeix un parc d’atraccions espectacular com a trampa per fer tornar autòmats a tota la quitxalla. 

Quan és coneixedor de l’existència d’en Pinotxo, l’alcalde trama un pla per aprofitar-se de la seva innocència i la manca de principis morals que encara té. L’utilitza com a esquer per atraure els nens i les nenes de la ciutat fins al parc d’atraccions, i, un cop allà, fer-los pujar en un enginy que els acabarà transformant en màquines. Per reforçar l’estratègia, el batlle Scamboli fa raptar en Gepetto, a qui considera un perill pel seu talent, el seu caràcter humà i el seu esperit independent.

Amb tot, en Pinotxo es troba sol, però s’ha d’enfrontar amb l’alcalde per salvar als infants i al seu pare, també convertit en un robot. Després d’una relació d’amistat abrupta, en Pinotxo aconsegueix l’ajuda de la Marlène, que sempre havia estat crítica amb la política del seu pare. Així és com aconsegueixen salvar la situació. Havent discernit finalment entre allò que està bé i allò que no ho està, la fada Ciberina concedeix a en Pinotxo el do de fer-lo un nen de veritat, tal com li havia promès.


Fitxa tècnica

  • Títol original: P3K: Pinocchio 3000
  • Direcció: Daniel Robichaud
  • Guió: Claude Scasso i Peter Svatek. Basat en la història original de Carlo Collodi Pinotxo
  • Països de producció: Canadà, Espanya i França
  • Any d’estrena: 2004
  • Durada: 80 minuts
  • Llargmetratge d’animació 3D
  • Versió en català

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l'aula

Pluja d’idees i debat:
S’enceta aquesta activitat amb una pluja d’idees al voltant de temes com, per exemple, què ens agrada i què no ens agrada de viure a Barcelona, què necessitem que hi hagi en una ciutat els infants de la nostra edat, quines propostes faríem per millorar Barcelona i el barri, etc. En base a les propostes recollides, es prepararà un debat amb el grup classe subdividit en dos equips prou equilibrats. Abans de començar-lo, cal decidir conjuntament quin serà el tema a debatre de tot el que hagi anat sortint a la pluja d’idees. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que hagi après de l’altre equip.

Debat i creació d’un joc de rols:
L’activitat s’inicia amb una pluja d’idees sobre les concepcions prèvies de l’alumnat al voltant d’alguns dels temes centrals que inspira la pel·lícula Pinotxo 3000. Per exemple, què ens agrada de Barcelona i què hi trobem a faltar, què necessitem que hi hagi en una ciutat els infants de la nostra edat, quines propostes faríem per millorar Barcelona, etc. Un cop fetes i recollides les aportacions, cal organitzar el grup classe en cinc o sis equips homogenis. Cada subgrup triarà un dels temes que hagi sortit a la pluja d’idees i se centrarà a desenvolupar-lo. Després, s’inventarà un personatge que es trobi immers en aquesta situació. D’aquesta manera, cada subgrup definirà un personatge i entre tots dissenyaran un joc de rols.

Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de Pinotxo 3000.


Sabíeu que...

L’alcalde Scamboli expressa clarament, al principi de la pel·lícula Pinotxo 3000, per quin model de ciutat aposta, en definir-la com un “temple de la tecnologia” i la “cimera del progrés”, feta d’acer i vidre, “en lloc d’arbres i de gespa”. Ho diu amb tot l’orgull, fins que la seva filla Marlène no li fa veure que és una ciutat dissenyada “per al treball”, on els infants no poden jugar ni divertir-se. “Necessitem el nostre espai”, li diu ella.

Scamboville no ofereix condicions per al ple desenvolupament dels infants: l’alcalde no els té en compte

per a res, ni com a individus en procés de creixement, ni com a col·lectiu. En un moment diu ben clar que els infants li fan nosa, perquè els considera incontrolables. D’aquí ve l’estratègia de convertir-los en robots, perquè siguin obedients i productius.

La proposta de crear un espai infantil que reclama la Marlène té una resposta des de dalt, en forma d’un parc d’atraccions plenament tecnològic, en la línia de la resta del model urbà. Segurament, si l’alcalde hagués consultat els infants, aquests haurien suggerit un parc que combinés atraccions amb llocs de joc i d’esbarjo, no tan mecanitzat, que tingués un mínim d’espai verd, i que afavorís la trobada, la interrelació lliure i la fantasia..

Avui dia els models de ciutat com el que surt a Pinotxo 3000, basats en la construcció desaforada i el descuit dels espais verds, ja no se sosté gairebé enlloc, ni com a marca de progrés. Els inconvenients acaben essent molts més que els avantatges. Es busca compensar l’urbanisme del ciment amb un que sigui ecològic i sostenible, per descongestionar la densitat urbana, oferir espais d’habitabilitat naturals a les persones, i facilitar les relacions humanes, la comunicació, el lleure i el joc a petits i grans..

Un darrer aspecte de la pel·lícula Pinotxo 3000 en relació al dret a la ciutat és el que fa referència al transport. Tot i que es presenta sota la imatge utòpica de vehicles voladors, silenciosos i no contaminants, la circulació domina la visió de totes les panoràmiques de Scamboville. Aquestes imatges permeten establir paral·lelismes amb els carrers de la majoria d’aglomeracions urbanes actuals, encara dominats per la circulació rodada.

La tendència és convertir carrers monopolitzats pel tràfic rodat en àrees de pas restringit de vehicles o fins i tot en zones de vianants, també amb més vegetació. Aquest model urbanístic beneficia a la ciutadania en termes de: salut, esbarjo, comunicació interpersonal i qualitat de vida. Molt especialment, afavoreix de ple a la infància, en permetre-li recuperar presència a l’espai públic, que ressorgeix com a lloc de trobada, d’interacció i de joc.


Activitat de creació a l’aula:

Cal dividir l'aula en cinc equips de treball. Cada grup d’alumnes escollirà algun aspecte dels tres drets dels infants que es tracten a la pel·lícula Pinotxo 3000. La idea és que cada un d'ells plasmi en una història inventada la defensa de la temàtica triada, comptant amb aportacions de tots i totes. Per donar forma al relat, es pot triar entre elaborar un guió il·lustrat (storyboard) o bé un ràdio-conte.

Materials de suport: Vídeos

Tràiler de Pinotxo 3000 (versió en castellà)


Materials de suport: Llibres

  • Cabeza, A. (2010). Espais verds: Rutes per Barcelona. Barcelona: La Galera
  • Collodi, C. (2008). Pinotxo. Barcelona: La Galera
  • Mañas, P. (2022). Marcus Pocus 1. Magia a domicilio. Barcelona: Planeta
  • Rassat, Th. (2020). L’arquitecte i l’arbre. Barcelona: Coco Books
  • Sunkyung, Ch. (2007). El jardí subterrani. Barcelona: Thule

Materials de suport: Pel.lícules

Guia didàctica completa

Descarregar Guia didàctica completa

Enllaços d'interès

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *