Nens i nenes de cicle inicial ressalten la importància dels parcs prop de les escoles

Aquesta ha estat la darrera sessió de Jacob, Mimi i els gossos del barri adreçada a cicle inicial, en el marc del Cicle de Cinema dels Drets dels Infants 2022-23. La sala 1 dels Cinemes Girona s’ha omplert de gom a gom per rebre alumnes de 1r i 2n de primària de les escoles Eduard Marquina, Castella, Marinada, La Farigola del Clot, Mestre Morera i Parc de la Ciutadella, a més de l’institut escola Elisabets. L’assistència ha sumat un total de 266 infants i 30 mestres.

La pel·lícula Jacob, Mimi i els gossos del barri confronta, a través d’una aventura fantasiosa, dos models de ciutat. El model urbà tradicional, on viu la Mimi, aposta per les dimensions humanes, amb espais naturals que promouen la salut i la socialització de la ciutadania. El model modern, en canvi, que és on viuen en Jacob i el seu pare, cerca el progrés a través del desenvolupament urbanístic amb grans aglomeracions de persones que acaben essent despersonalitzades i aïllades.

Els i les representants de cada grup classe han pujat a l’escenari per posar en valor tot allò que han debatut abans a l’aula. Les reflexions i les propostes compartides han servit per enumerar els drets i les necessitats que tenen els infants, amb la idea de gaudir i de viure dignament en una ciutat com Barcelona.

Els nens i les nenes de 1r de primària de les escoles Castella, Eduard Marquina, La Farigola del Clot, Marinada i Mestre Morera han explicat que desitgen una ciutat neta i sense males olors , amb zones verdes, arbres i flors per poder respirar millor. En definitiva, volen viure en una ciutat tranquil·la, sense massa sorolls, on tothom s’ajudi i es tracti bé. A més d’assumir que també tenen el deure de cuidar l’entorn urbà, demanen més botigues i mercats per al seu barri.

L’alumnat de 2n de primària dels centres educatius Elisabets, Marinada, Castella i Eduard Marquina també han reflexionat sobre el dret a la ciutat per part dels infants. Busquen gaudir de barris més pensats per als nens i les nenes, que comptin amb espais naturals, i amb parcs nets que tinguin gronxadors divertits i tobogans. Consideren que els grans canvis urbanístics han de fer-se escoltant què vol la ciutadania que viu en una ciutat, com ara Barcelona. I han afegit: “Si alguna cosa no ens agrada, hem de pensar en canviar-la”.

Infància reivindicativa

Els infants de L’escola Castella ha demanat, específicament, un barri sense soroll, on es pugui passejar tranquil·lament i en pau. També han explicat que volen evitar la presència de borratxos, drogues i okupes. Tampoc els agrada trobar arbres pintats amb graffiti a la porta de l’escola. I han demanat que s’aconsegueixi una llar per a la gent que dorm al carrer, i tenir la ciutat bonica i neta.

Els i les alumnes de 3r de primària de l’escola Parc de la Ciutadella han expressat tristesa quan es talen els arbres, ja que no els agrada que ningú faci mal a la natura. En concret, han afirmat que els parcs els fan feliços, que estimen els animals i que voldrien més espais naturals a la ciutat.

Per últim, les escoles Marinada, Mestre Morera i Parc de la Ciutadella han valorat molt positivament tenir grans parcs a prop de l’escola, ja que els agrada passejar i jugar a l’aire lliure amb els amics i amb la família.

Al voltant del film Jacob, Mimi i els gossos del barri, també han sorgit curiositats i preguntes com ara: “Per què surten tants gossos a la pel·lícula i com és que poden parlar? Per què hi ha un personatge que és un pirata i un altre que és un ninja?”.

En acabar la projecció, els nens i les nenes de les diferents escoles han pogut expressar el seu grau de satisfacció. Ha fet servir una petita enquesta que conté tres emoticones: una de somrient, una de neutra i una de decebuda. El 70% de l’alumnat ha expressat que els ha agradat força l’experiència.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *