• Fotograma de la pel·lícula “Jacob, Mimi i els gossos del barri”
  • Fotograma de la pel·lícula “Jacob, Mimi i els gossos del barri”
  • Fotograma de la pel·lícula “Jacob, Mimi i els gossos del barri”
  • Fotograma de la pel·lícula “Jacob, Mimi i els gossos del barri”
  • Fotograma de la pel·lícula “Jacob, Mimi i els gossos del barri”

Cicle inicial d'educació primària

Jacob, Mimi i els gossos del barri

Dates d'exhibició: 7, 8, 9, i 10 de novembre, a les 10:00h i 10:30h

Drets i valors a treballar

  • Dret dels infants a trobar a la ciutat de Barcelona les condicions socials, econòmiques, polítiques, culturals, ambientals i d’accessibilitat universal per viure-hi dignament.
  • Dret dels infants a una ciutat amb espais naturals que garanteixin el joc i la convivència, de manera harmoniosa i sana.
  • Dret dels infants a participar en l’elaboració del projecte de barri i de ciutat.

Sinopsi

En Jacob vol ser arquitecte, com el seu pare. La seva gran afició és dibuixar edificis i ciutats, i pensa que els seus dibuixos es poden fer realitat. Quan ha de marxar uns dies per feina, el pare porta en Jacob a passar una setmana a casa de la seva cosina Mimi i del seu oncle Àliga. A la Mimi, un any més gran i molt independent,no li fa gràcia la companyia del seu cosí i a l’inici en passa força.

L’Àliga i la Mimi viuen a Maskachka, barri vell de Riga que conserva una estructura urbana a l’antiga, amb cases baixes i familiars, estretament relacionades amb un parc d’arbres centenaris. A dalt d’un d’ells, la Mimi té un refugi amb una vista espectacular. Quan li ensenya a en Jacob, tenen una discussió perquè el nen veu un entorn poc atractiu, ja que sempre somnia amb ciutats i estructures modernes i futuristes. Arran de la disputa i com a venjança, en Jacob fa un dibuix del parc on col·loca al bell mig un gratacel.

Com si els poders dels seus dibuixos fossin realitat, l’endemà mateix apareixen uns operaris, amb grans màquines, disposats a talar arbres i a construir un gran edifici en el parc. La Mimi s’indigna i prova de boicotejar l’obra, infructuosament. De seguida, en Jacob confessa la sensació de ser responsable de la invasió pel seu dibuix. La Mimi convoca els gossos parlants que habiten el parc i conjuntament activen un pla per canviar el plànol de l’obra per un altre dibuix d’en Jacob, fet a partir de les propostes de tothom.

L’operació de canvi no surt del tot bé, però en Jacob i la Mimi aconsegueixen parlar amb el fill del promotor de l’obra. Li fan entendre que al parc viu una espècie animal protegida: els gossos parlants, i que el gratacel la posaria en perill. L’obra s’atura, el barri agafa fama i els plans urbanístics canvien completament.


Fitxa tècnica

  • Títol original: Jēkabs, Mimmi un runājošie suņi
  • Direcció: Edmunds Jansons
  • Guió: Lïga Gaisa
  • Països de producció: Letònia i Polònia
  • Any d’estrena: 2019
  • Durada: 70 minuts
  • Llargmetratge d’animació 2D
  • Versió en català

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l'aula

Hi ha dues opcions:

Cerca d’informació i comentari:
L’activitat comença amb una pluja d’idees sobre les qüestions claus dels drets dels infants que podem treballar amb la pel·lícula Jacob, Mimi i els gossos del barri. En base a les aportacions, es proposa organitzar una cerca d’informació a Internet, contes o altres materials disponibles. L’enfocament és llegir textos breus i mirar imatges o petits vídeos que aportin idees noves o bé ajudin a aprofundir en aquelles que han estat exposades.

Pluja d’idees i debat:
S’enceta aquesta activitat amb una pluja d’idees al voltant de temes com, per exemple, a què solem jugar fora de casa, quins són els nostres espais preferits per divertir-nos, i què hi trobem a faltar i què ens hi sobra. En base a les idees recollides, es prepararà un debat amb el grup classe subdividit en dos equips prou equilibrats. Abans de començar-lo, cal decidir conjuntament quin serà el tema a debatre de tot el que hagi anat sortint a la pluja d’idees. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que ha après de l’altre equip.

Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de Jacob, Mimi i els gossos del barri.


Sabíeu que...

Per assolir el dret a la ciutat, la infància d’avui dia té un rol clau. És la generació que ha de poder créixer en unes ciutats més humanes i amigables. Això implica agafar les necessitats vitals dels infants com a font d’inspiració. És una línia de treball que prové de la pedagogia de La ciutat dels infants de Francesco Tonucci, que sobretot incideix en concebre l’espai públic des de la perspectiva de la infància.

La pel·lícula Jacob, Mimi i els gossos del barri proposa, a través d’una aventura fantasiosa, la confrontació entre dos models de ciutat. El model urbà tradicional aposta per les dimensions humanes, amb espais naturals que promouen la salut i la socialització de la ciutadania. En canvi, el modern se sosté en una idea de progrés centrada en el desenvolupament urbanístic a partir de la construcció de grans edificis, que fomenten grans aglomeracions de persones que acaben resultant despersonalitzades i insanes, humanament i socialment.

En visitar Maskachka, en Jacob s’enfronta a una realitat diferent de la que coneix. En un primer moment, percep el barri com a vell i sense atractiu, fins que la Mimi li fa veure d’una altra manera des de la caseta que té a dalt d’un arbre del parc. La Mimi ensenya a en Jacob “la vista impressionant” i recorda com, fa uns anys, més enllà de les casetes baixes de l’entorn, podien veure el mar i el port amb els vaixells.

El barri de Maskachka ofereix als seus habitants unes condicions de vida més saludables que les de la zona on viuen en Jacob i el seu pare: una munió de carrers atapeïts de cotxes, de gent circulant i d’edificacions verticals. El gran parc d’arbres centenaris possibilita als infants trobar-se amb altres nens i nenes, jugar i protagonitzar aventures, i aprendre a conviure en plena natura, cosa que a l’edifici d’apartaments d’en Jacob resulta molt més difícil.

L’entorn és clau en el despertar de l’enginy i el desplegament de l’estratègia conjunta d’en Jacob, la Mimi i la canilla de gossos. De fet, els ajuda a fer valer les seves necessitats, en posar en valor quin barri volen per viure i fins i tot com millorar-lo.


Activitat de creació a l’aula:

Subdividir la classe en quatre subgrups, i organitzar-los perquè cadascun esculli quin dels tres drets dels infants a treballar amb aquest film vol abordar. Cada equip acabarà plasmant alguns aspectes dels drets dels infants presents a la pel·lícula Jacob, Mimi i els gossos del barri en forma de mural o de presentació de diapositives, en un treball basat en la composició fotogràfica i la creació de petits textos.

Materials de suport: Vídeos

JACOB, MIMI I ELS GOSSOS DEL BARRI CAT from Pack Màgic on Vimeo.

En Jacob Ocell viu a la ciutat i somia convertir-se en arquitecte com el seu pare. Un dia, el pare, que sempre va atrafegat, ha de marxar per negocis durant uns dies i el noi haurà de passar una setmana sencera amb la seva cosina Mimi i el seu oncle Àguila al barri antic de Riga, Maskachka. Tan bon punt hi arriba, un ric home de negocis comença a excavar el parc central per transformar-lo i edificar-hi nous gratacels. En Jacob i la Mimi decideixen aturar el projecte. El cas és que tan sols poden fer-ho amb l’ajut d’una colla de gossos de carrer que… poden parlar!

Tràiler de Jacob, Mimi i els gossos del barri


Materials de suport: Llibres

  • Brown, P. (2010). El jardí curiós. Barcelona: Takatuka
  • Cabeza, A. (2010). Espais verds: Rutes per Barcelona. Barcelona: La Galera
  • D.A. i Bayés, P. (il.) (2011). Contes de boscos. Barcelona: Mediterrània
  • Muller, G. (2017). El meu hort. Barcelona: Animallibres
  • Rassat, Th. (2020). L’arquitecte i l’arbre. Barcelona: Coco Books
  • Sunkyung, Ch. (2007). El jardí subterrani. Barcelona: Thule

Materials de suport: Pel.lícules

Guia didàctica completa

Descarregar Guia didàctica completa

Enllaços d'interès

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *