// Wall·e
Dates d'exhibició: 11, 16 i 17 d’abril, 10:15 h i 10 h

Drets i valors a treballar

  • Dret dels infants a una vida saludable i sostenible en contacte amb la natura.

  • Dret dels infants a una alimentació sana i saludable.

Sinopsi

L’any 2800 la Terra és un munt de deixalla que en Wall·e va apilant. És l’últim dels robots que els humans van deixar per fer aquesta tasca, en abandonar el planeta al 2100. Els EUA s’havien convertit en un abocador sense vida natural i no s’hi podia viure. Va succeir a causa del consumisme desenfrenat, estimulat per una supercorporació que monopolitzava tota l’activitat comercial i tots els serveis, fins a arribar a suplantar el govern.

En Wall·e fa cubs de ferralla mecànicament i metòdicament, dia rere dia, tot seleccionant petits objectes que li fan gràcia. Un dia apareix una nau galàctica que deixa al planeta un robot d’una generació molt més avançada, l’Eva. Ella es dedica a escorcollar per tot arreu fins aconseguir una petita planta que en Wall·e acabava de descobrir. L’Eva se n’apropia sense miraments, i la nau torna per endur-se-la a la plataforma galàctica on viuen els humans. En Wall·e s’hi cola amb la idea de seguir-la fins al seu destí.

Allí es troba amb una societat hipertecnificada, en la qual els humans s’han convertit en éssers ociosos i amoltonats: tots amb el mateix aspecte i una actitud similar, grassos, sempre ajaguts en vehicles en circulació contínua, amorrats a pantalles virtuals i alimentant-se de menjar líquid en grans gots amb palleta.

A l’Eva li desapareix la planta que ha portat de la Terra. Buscant-la, es destapa un complot de la màquina Auto, que controla tota la gran nau espacial, per evitar una regressió al lloc d’origen. En canvi, el capità McCrea vol tornar i s’enfronta a la màquina per ajudar a l’Eva i en Wall·e, que han recuperat la planta, a dipositar-la al lloc previst de la nau i activar el retorn a la Terra.

Un cop aterrats, el capità planta el brot i anuncia la revitalització del planeta. Mentrestant l’Eva recupera en Wall·e que, després que la batalla final a la nau, havia quedat críticament avariat..

Fitxa tècnica

Títol original: Wall·e
Direcció: Andrew Stanton
Guió: Andrew Stanton i Jim Reardon, sobre una idea original d’Andrew Stanton i Pete Docter
País de producció: EUA
Any d’estrena: 2008
Durada: 103 minuts
Llargmetratge d’animació 3D
Versió en català

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l’aula:

Hi ha dues opcions:

Joc de rols:
Primer cal distribuir la classe en equips i tot seguit cada subgrup tria una de les situacions descrites: per exemple, un infant que no pot entendre com la gent és tan poc conscient de llençar brossa a tot arreu, perquè sempre algú l’ha de recollir, un altre que intenta explicar als seus amics i a les seves amigues que els robots arriben per quedar-se, i que faran la vida molt més fàcil; etc. Per tant, cada un disposarà de la descripció d’un rol que haurà d’entendre per després debatre’l i fer-se’l seu. Quan cada equip estigui a dins del rol, se’ls facilitarà un repte on es troba immers el seu personatge i hauran de mirar de resoldre’l responent a una sèrie de qüestions. Les conclusions s’exposaran i compartiran amb el grup classe.

Pluja d’idees i debat:
L’activitat s’inicia amb una pluja d’idees sobre les concepcions prèvies de l’alumnat al voltant d’alguns dels temes centrals de la pel·lícula Wall·e. Per exemple, per què generem tanta brossa amb el nostre estil de vida, com afecta al planeta l’excés de deixalles per tot arreu, quins ingredients ha de tenir una vida feliç, quines accions de la societat hi ajuden i quines no, etc. En base a les idees recollides, es prepararà un debat amb el grup classe dividit en dos equips. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que ha après de l’altre equip.

Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de Wall·e.


Sabíeu que...

Wall·e ofereix múltiples possibilitats per tractar el dret a una vida sana i sostenible, ja que inclou aspectes d’alimentació, de consum, d’ecologia i de salut, no només física sinó també l’emocional. La Terra ja no té vida. Ha hagut de ser deshabitada per l’excés de deixalles i per la contaminació provocada per la humanitat. El panorama que visualitza la pel·lícula és catastròfic, fins a l’extrem que un diari vell presenta el titular: “Massa escombraries. La terra inundada”.

Un sistema monopolístic sempre comporta el perill de l’anul·lació dels drets bàsics. La ciutadania perd tota capacitat de protesta i de reivindicació davant d’allò que l’autoritat imposa, de manera clara o subtil, per exemple, mitjançant l’educació. En el món que presenta el film, l’ensenyament també està en mans de la gran corporació. En una situació força gràfica, apareix una mestra ensenyant l’alfabet a uns infants i, quan arriba a la B, els diu: “La B és BNL, el vostre millor amic”.

A més de la superfície de la Terra, a Wall·e apareixen deixalles fins i tot a l’estratosfera. La nau que recull a l’Eva en decanta quan surt de l’atmosfera i tot seguit travessa una espessa cortina de brossa còsmica, també generada pels humans. La nau on viu la humanitat té també un servei d’escombraries gegantí, que va abocant despreocupadament deixalles a l’espai.

Se suposa que l’any 2800 aquesta societat ha aconseguit el benestar màxim: les màquines treballen, i els homes i les dones només han de gaudir de la vida. Ara bé, segons fragments de converses que s’escolten, no saben què fer amb ella. És evident que tenen una felicitat falsa. A canvi de tenir satisfetes les necessitats bàsiques, les persones han renunciat a si mateixes, i han desistit de qualsevol aspiració, sigui individual o col·lectiva.

Des del punt de vista dels hàbits individuals, el món d’éssers grassos de la pel·lícula Wall·e és una projecció d’una tendència que cada cop s’estén més en el món occidentalitzat. Les dietes inadequades afavoreixen que l’obesitat s’hagi triplicat al món en menys de cinquanta anys, i que hi hagi més de 340 milions d’infants, entre 5 i 19 anys, obesos o amb sobrepès.

Donada la creixent evidència dels perjudicis que causa una mala alimentació a la salut i a les arques públiques, cal democratitzar la construcció d’entorns alimentaris sostenibles i facilitar una major sobirania alimentària de les persones i de les societats.


Activitat de creació a l’aula:

Dividir el grup classe en quatre equips de treball. Cada subgrup d’alumnes escollirà un dels dos drets dels infants que es reflecteixen al film Wall·e. Mitjançant un procés creatiu, acabarà plasmant la defensa de la temàtica seleccionada en forma de rap, amb la idea de primer escriure'n la lletra i després enregistrar-lo en un suport sonor o audiovisual.

Materials de suport: Vídeos

Tràiler de Wall·e

Materials de suport: Llibres

Green, A. (2020). Tú puedes salvar el mundo. Barcelona: Duomo
Gallego, J.L. i Julve, O. (2020). La meva primera guia sobre el canvi climàtic. Barcelona: La Galera
Olivares, J. i Lacasta, J. (2018). I tu, què fas contra el canvi climàtic? Barcelona: Animallibres
Serres, A. i Zäu. (2008). Una cocina tan grande como el mundo. Barcelona: Kókinos

Materials de suport: Pel·lícules

Bichos. Una aventura en miniatura. John Lasseter i Andrew Stanton (dir.). EUA, 1998
Burn-e. Angus MacLane (dir.). EUA, 2008
El monstruo invisible. Javier y Guillermo Fesser (dir.). Espanya, 2019
Sausage. Robert Grieves (dir.). Austràlia, 2014

Guia didàctica completa

Descarregar

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *