// Tomboy
Dates d’exhibició: 7 de novembre, 9h / 15 i 16 de novembre, 9h30’ / 19 de novembre, 10h

Drets i valors a treballar

  • Dret dels infants que els sigui respectada la seva identitat de gènere.

  • Dret dels infants a relacionar-se lliurement, sense ser prejutjats per les seves condicions particulars.

  • Dret dels infants a no ser discriminats per motiu de naixença, origen, ètnia o qualsevol altra condició.

Sinopsi

La família de la Laure, una nena de 10 anys, es trasllada a viure a un barri nou de les rodalies de París. És cap al final de l’estiu i ella s’afanya a buscar la manera d’establir noves amistats, però té al cap fer-los creure que és un nen, perquè efectivament s’hi sent. Quan coneix la primera veïna de la seva edat, la Lisa, ja li comenta que es diu Michaël.

La Lisa de seguida introdueix el seu nou amic Michaël a la colla de nens i nenes del veïnat. Solen jugar plegats pels voltants dels habitatges, en plena natura. Amb el pas dels dies, la Laure (com a Michaël) trava una forta amistat amb la Lisa, s’agraden fins i tot. També es relaciona amb els nois del grup, imitant la forma d’actuar que tenen i arribant a establir-hi alguna rivalitat. 

La Laure acostuma a moure’s i comportar-se com si fos un noi. Té els cabells curts i vesteix pantalons, samarreta i bambes, com la majoria dels nens del seu entorn. També mostra aquesta actitud a casa amb la germana petita, el pare i la mare, que és a punt de donar a llum a un nen.

Mantenir l’engany al llarg dels dies genera força complicacions a la Laure, però se les empesca per anar-les superant. Quan la seva germaneta Jeanne descobreix que es fa passar per un nen, aconsegueix fer-la còmplice i que li guardi el secret.

Després és la mare qui s’assabenta de la jugada i diu a la seva filla que ho ha de tallar de cop. L’obliga a posar-se un vestit, i aleshores la Laure ha de passar pel procés vergonyant de mostrar-se com a nena davant dels amics i les amigues a qui ha enganyat. 

Fitxa tècnica

Títol original: Tomboy

Direcció: Céline Sciamma

Guió: Céline Sciamma

Intèrprets: Zoé Héran, Malonn Lévana, Jeanne Disson, Sophie Cattani, Mathieu Demy, Cheyenne Lainé

País de producció: França

Any d’estrena: 2011

Durada: 82 minuts

Llargmetratge. Versió en castellà

Activitats d’aula

Primeres reflexions a l’aula:

Hi ha dues opcions:

Elaboració d’un sociograma:
Treball en equip. Cada grup escull una de les quatre qüestions proposades per treballar-la amb el seu sociograma. Per exemple, què entenem per identitat de gènere, quins agents intervenen en la configuració de la nostra identitat de gènere, què vol dir poder elegir l’orientació sexual, etc. Cada equip debatrà el seu tema i adoptarà un posicionament comú. En base a les opinions consensuades, cada grup elaborarà un esquema que reculli tots els actors socials en joc i podrà establir els tipus de relacions que es donen entre els agents contemplats.

Pluja d’idees i creació d’un joc de rols:
L’activitat s’inicia amb una pluja d’idees sobre les concepcions prèvies de l’alumnat al voltant d’alguns dels temes centrals de la pel·lícula Tomboy. Per exemple, com es configura la nostra identitat de gènere, què significa que cadascú de nosaltres pugui escollir la seva orientació sexual, etc. Un cop fetes i recollides les aportacions, cal organitzar el grup classe en cinc o sis equips homogenis. Cada subgrup triarà un dels temes que hagi sortit a la pluja d’idees i se centrarà a desenvolupar-lo. Després, s’inventarà un personatge que es trobi immers en aquesta situació. D’aquesta manera, cada subgrup definirà un personatge i entre tots dissenyaran un joc de rols.

Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i tràiler de Tomboy.


Sabíeu que…

El conflicte principal que planteja la pel·lícula és la identitat de gènere de la protagonista. La Laure se sent i actua com un nen, i fins i tot crea un alter ego masculí (Michaël) a l’hora de fer noves amistats. 

Tomboy no resol el conflicte de la identitat de la protagonista quan l’engany es fa evident i acaba essent descoberta. La Laure ha d’acatar el dictat de la seva mare i assumir davant de tot el veïnat que és una nena.

Tomboy es tradueix per gallimarsot (en castellà, varona, machorra o marimacho) o virago, o sigui, dona homenenca. Però en anglès no té una connotació pejorativa, sinó que significa una nena o noia amb un comportament enèrgic i actiu similar al dels nois, a qui li agrada fer les coses que fan ells, jugar als seus jocs, fer les seves activitats.

És important incidir en els drets de les persones amb identitats de gènere i orientacions sexuals diferents a l’heterosexualitat dominant. La tradició cultural ha imposat al llarg de la història la relació heterosexual com a normativa, i situat al marge a milions de persones amb altres orientacions afectives.

La problemàtica de la identitat de gènere i de l’orientació sexual al final de la infantesa i en l’adolescència són els temes preferits de la directora francesa Céline Sciamma. Per alguna cosa es declara “feminista” i “política”. 

La producció de la pel·lícula, de baix pressupost i amb un equip reduït, es va realitzar en un temps rècord, en tan sols un any. El febrer de 2011 Tomboy es va estrenar al Festival de Berlin i es va endur el Premi Teddy (Films LGBT) del jurat.


Activitat de creació a l’aula:

Dividir el grup classe en cinc equips de treball. Cada subgrup d’alumnes escollirà algun aspecte dels tres drets que queden reflectits a la pel·lícula Tomboy i acabarà plasmant la defensa de la temàtica triada en forma de còmic o presentació de diapositives en suport digital.

Materials de suport: Vídeos

Tràiler de Tomboy (subtítols en castellà)

Materials de suport: Llibres

Bruel, C. i Galland, A. (2011). Julia, la niña que tenía sombra de niño. Madrid: El Jinete Azul
Corman, B. i González, A. (2013). El niño perfecto. Barcelona: Sd-Edicions
Vilaplana, S. (2017). El triangle rosa. Alzira: Bromera

Materials de suport: Pel·lícules

Guillaume y los chicos, ¡a la mesa! Guillaume Gallienne. França, 2013 
La chica danesa. Tom Hooper (dir.). Regne Unit, 2015
Mi vida en rosa. Alain Berliner (dir.). Bèlgica i França, 1997
Tres generaciones. Gaby Dellal (dir.). EUA, 2015

Guia didàctica completa

Descarregar

Enllaços d’interès

Podeu trobar més informació a:

Blog del Cicle de Cinema i Drets dels Infants 
Web d’Infància de l’Ajuntament de Barcelona

Textos legislatius a Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona (lectura fàcil):

Declaració Universal dels Drets Humans
Convenció sobre els Drets de l’Infant
Carta de Ciutadania. Carta de drets i deures de Barcelona

Altres:

Canal de YouTube del programa Oh My Goig! de Betevé 
Curtmetratge Stand Up d’Anna Rodgers i Aoife Kelleher (Irlanda, 2011) 
Derechos humanos y diversidad afectivo-sexual (Amnistia Internacional)
Diccionari LGTB de TermCat (2018)
El sexe de l’Àngels. Recursos per a l’educació amb perspectiva de gènere i LGTB (Barcelona, 2011)
Informació al web transgènere dosmanzanas.com sobre el nou projecte de llei d’identitat de gènere (2017) 
Pla Municipal per la Diversitat Sexual i de Gènere. Mesures per a la Igualtat LGTBI (Barcelona, 2016)
Nacidos libres e iguales. Publicació de l’ONU sobre sobre orientació sexual i identitat de gènere

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *