• Fotograma de la pel·lícula Perifèria
  • Fotograma de la pel·lícula Perifèria
  • Fotograma de la pel·lícula Perifèria
  • Fotograma de la pel·lícula Perifèria
  • Fotograma de la pel·lícula Perifèria
  • Fotograma de la pel·lícula Perifèria

3r i 4t d’ESO

Perifèria

 Dates d'exhibició: 17, 18, 21 i 22 de novembre, a les 9:30 h i 10 h

Drets i valors a treballar

  • Dret dels infants a trobar a la ciutat de Barcelona les condicions socials, econòmiques, polítiques, culturals, ambientals i d’accessibilitat universal per viure-hi dignament.
  • Dret dels infants a una ciutat amable, on es garanteixi l’harmonia entre habitatge i espais d’ús col·lectiu.
  • Dret dels infants a participar en l’elaboració del projecte de ciutat.

Sinopsi

Els dos fills de l’arquitecte i urbanista Xavier Valls, que va morir a l’atemptat d’ETA a Hipercor de l’any 1987, obren el seu arxiu personal i professional. L’objectiu és reviure l’activitat del seu pare com a impulsor del Pla Popular, que va transformar Santa Coloma de Gramenet als anys setanta i vuitanta del segle passat.

Des d’aquesta òptica i amb el testimoni d’altres veïns i veïnes, el documental explica com la mobilització popular va aconseguir transformar l’aglomeració caòtica d’habitatges en una trama urbana racionalitzada. Gràcies als coneixements tècnics de Xavier Valls, aquell suburbi construït per acollir la immigració dels anys seixanta va esdevenir una ciutat de cap a peus. Els veïns i les veïnes recorden com es van trobar vivint en uns barris sense ni tan sols clavegueram, amb els carrers sense asfaltar, amb escassa comunicació amb Barcelona (on havien d’anar a treballar), i sense cap mena de serveis ni d’equipaments públics. 

El relat posa de manifest com l’arquitecte Xavier Valls, de manera enèrgica, solidària i pedagògica, va anar recollint i ordenant les propostes del veïnat fins a concretar-les en el Pla Popular, que donaria lloc a la Santa Coloma de Gramenet actual. Això fou possible gràcies al fet que, amb l’arribada de la democràcia, els moviments socials van entrar a l’Ajuntament, des d’on es va poder gestionar el nou projecte urbanístic.

A partir d’aquí, el documental passa a una reflexió sobre el present de la ciutat. Transformada pels efectes les migracions arribades a Santa Coloma de Gramenet des d’arreu del món, aquesta aglomeració urbana ara es troba immersa en les dinàmiques de la globalització financera i immobiliària. Aquestes suposen un atac al model de ciutat proposat en el Pla Popular, i l’obren a un fenomen de gentrificació que pateixen, molt especialment, les comunitats nouvingudes.

Aquí prenen protagonisme tres iniciatives de joves de la ciutat: la d’una adolescent que vol organitzar classes de hip-hop, la d’una comunitat d’okupes que es mobilitza per defensar el barri vell, i la d’una jove que s’integra en un moviment veïnal que té cura de l’entorn natural de Santa Coloma de Gramenet. Totes tres històries serveixen de mostra d’una voluntat de dignificació dels barris de la ciutat, i de compromís amb la comunitat. Per tant, es proposen com a herència de l’esperit reivindicatiu i ètic dels primers habitants d’aquest suburbi de Barcelona.


Fitxa tècnica

  • Títol original: Perifèria
  • Direcció: Xavi Esteban i Odei A. Etxearte
  • Realització i producció executiva: Èrika Sánchez
  • Guió: Xavi Esteban, Odei A. Etxearte, Èrika Sánchez i Xavi Valls
  • País de producció: Espanya
  • Any d’estrena: 2020
  • Durada: 83 minuts
  • Llargmetratge documental
  • Versió original

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l'aula

Hi ha dues opcions:

Escriptura d’un rap sobre la ciutat: Treball en equip. Cada subgrup passa per tres etapes de reflexió creativa, amb la idea d’escriure l’estrofa de la tornada d’un rap. Comenten: quins espais de Barcelona ens fan la vida més agradable, què trobem a faltar-hi i què ens hi sobra, quins avantatges i quins desavantatges té viure a Barcelona, etc. Cada equip disposarà d’una estona per debatre en quines qüestions vol centrar l’estrofa del seu rap. En base a al consens obtingut, cada equip començarà a acordar i a escriure les rimes. La idea és que en surti una petita creació pròpia que deixi entreveure el seu punt de vista sobre la ciutat on viuen.

Dinàmica de frases provocadores: Cal disposar d’un espai lliure d’obstacles amb dues cartolines grans penjades als dos extrems de l’espai (100% d’acord 100% en desacord). En cartolines separades hi ha diferents frases provocadores al voltant de la pel·lícula. La dinàmica consisteix que, en mostrar la frase, l’alumnat s’ha de situar a l’espai seguint l’eix: estic 100% d’acord o estic 100% en desacord. Quan tothom ha trobat el seu lloc, comença el debat. Aquesta rutina s’ha de seguir amb cada frase provocadora.

Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de Perifèria. 


Sabíeu que...

Perifèria mostra el cas extrem d’una ciutat que ha hagut de lluitar per convertir-s’hi. Inicialment es va concebre com un suburbi d’habitatges sense cap mena d’estructuració urbanística. La Santa Coloma de Gramenet dels anys seixanta i setanta del segle passat va veure com la població es multiplicava per deu durant aquests vint anys. Aleshores ni tan sols oferia les mínimes infraestructures d’habitabilitat, com ara carrers urbanitzats, sistema de clavegueram, accessibilitat, etc.

El film posa en evidència com és d’important que els interessos de la ciutadania siguin tinguts en compte per damunt dels simplement econòmics o polítics, i que els ajuntaments adoptin compromisos, sobretot envers la població en situació de vulnerabilitat. Com es menciona en el documental: “Mirant les façanes de cases i blocs de pisos d’una ciutat, pots interpretar la història d’aquella ciutat”. Està clar que els blocs de Can Franquesa, La Guinardera i Singuerlín expliquen una història d’explotació, de condicions de vida dures, de lluites de gent humil i treballadora a la qual se li neguen unes condicions de vida dignes.

La pel·lícula enllaça aquesta memòria històrica de Santa Coloma de Gramenet amb el present, en concret amb tres experiències protagonitzades per joves. Com a veïns i veïnes de la ciutat, volen contribuir a millorar-la, i exerceixen el seu dret a participar en iniciatives locals de base.

Mitjançant les aportacions del veïnat al Pla Popular , Perifèria relata la lluita continuada per transformar una zona metropolitana, concebuda com a suburbi de Barcelona, en una ciutat autònoma: Santa Coloma de Gramenet. Des d’un inici, hi va jugar un paper clau la revista Grama, creada  l’any 1968 a iniciativa de les parròquies progressistes del municipi. Aquesta publicació va resultar una eina importantíssima de conscienciació de la població.

El treball voluntari de la jove que, a Perifèria, neteja l’entorn natural de Santa Coloma de Gramenet contribueix a preservar el paisatge original. Tal com Xavier Valls diu en una gravació que recupera el documental, la imatge que ell guardava de quan va arribar-hi, als anys seixanta, era d’una zona plena de natura i encara salvatge. Malgrat les edificacions que hi ha anat superposant el pas del temps, la part muntanyosa de la ciutat manté moltes zones verges. La idea ara és conservar-les i integrar-les a la vida urbana. Aquest és l’objectiu del grup veïnal on participa la noia, en una experiència intergeneracional força interessant.


Activitat de creació a l’aula:

Fer equips de treball a l’aula. Cada grup d’alumnes escollirà algun dels dos drets dels infants que queden reflectits a la pel·lícula Perifèria i acabarà plasmant la defensa del seu dret en forma d’espot de campanya de sensibilització, que podria concretar-se en un cartell, una peça d’àudio o un vídeo.

Materials de suport: Vídeos

Tràiler de Perifèria


Materials de suport: Llibres

  • Antxustegi-Etxearte, O. (2014). De suburbi a ciutat. El Pla Popular de Santa Coloma de Gramenet. Santa Coloma de Gramenet: Fòrum-Grama
  • D.A. (1996). Un gramet d’amor a Santa Coloma i altres relats. Santa Coloma de Gramenet: Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet
  • Mata, T. (2020). Nascuts per ser breus. Barcelona: La Galera
  • Senabre, E. (2011). Política per a joves inquiets. Alzira: Bromera
  • Senabre, E. (2008). El sabor de la ciutadania. Drets i deures en un món en transformació. Alzira: Bromera

Materials de suport: Pel.lícules

Guia didàctica completa

Descarregar Guia didàctica completa

Enllaços d'interès

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *