// Los colores de la montaña
Dates d’exhibició: 20 i 21 de novembre, 9h30’ i 10h
Drets i valors a treballar
Dret de tots els infants a gaudir del joc i del lleure.
Dret dels infants a viure les seves il·lusions i a desenvolupar-les en el seu temps de lleure.
Dret dels infants al lleure, al joc i a la participació en activitats culturals i artístiques.
Sinopsi
En Manuel, de 9 anys, viu en un petit poble de la selva colombiana anomenat La Pradera i somia en convertir-se en un gran porter. Té una colla d’amics amb els quals juga cada dia a futbol en un prat dels voltants, però ho fan amb una pilota força vellota. Es posa molt content quan el seu pare n’hi regala una de nova.
Un dia estan jugant a futbol amb la bola recent estrenada en el terreny de joc situat al capdamunt d’un turonet. Un accident inesperat fa que la pilota els caigui fins a un marge i, quan són a punt d’anar-la a buscar, descobreixen que es tracta d’una zona minada. Malgrat el perill que suposa acostar-s’hi, en Manuel no està disposat a perdre la seva bola nova de trinca. Convenç als seus dos millors amics, en Julián i en Pocaluz, perquè l’ajudin a recuperar-la. Així comença el periple per aconseguir abastar-la.
Enmig d’aquesta aventura, els infants fan la seva vida amb certa normalitat i continuen compartint escola, estones i jocs. De mica en mica, el conflicte armat de Colòmbia (especialment cru a la regió) acaba pertorbant cada cop més la vida dels habitants de La Pradera i també la quotidianitat del grup de nens protagonista. Escamots de guerrillers assetgen el pare d’en Manuel per a què lluiti al seu costat, cosa que l’home evita tant com pot. La por força la fugida constant dels habitants del poble, com la família d’en Pocaluz. En Manuel, que primer es mostra com un infant innocent i feliç, va percebent l’opressió ambiental i finalment es veurà directament afectat pel conflicte armat.
Fitxa tècnica
Direcció: Carlos César Arbeláez
Guió: Carlos César Arbeláez
Intèrprets: Hernán Mauricio Ocampo, Nolberto Sánchez, Genaro Aristizábal, Hernán Méndez, Natalia Cuéllar, Hernán Méndez, Carmen Torres, Ángela Patricia Ángel, Antonio Galeano, Félix Jaramillo, Dora Patricia Méndez, Elizabeth Aristizábal, Javier Cardona
País de producció: Colòmbia i Panamà
Any d’estrena: 2010
Durada: 88 minuts
Llargmetratge. VO amb subtítols en castellà
Activitats d’aula
Primeres reflexions a l’aula:
Hi ha dues opcions:
Pluja d’idees i creació d’un joc de rols: L’activitat s’inicia amb una pluja d’idees sobre les concepcions prèvies de l’alumnat al voltant d’alguns dels temes centrals de la pel·lícula Los colores de la montaña. Per exemple, quins avantatges té jugar a l’aire lliure i en contacte amb la natura, què ens aporta la pràctica de l’esport, etc. Un cop fetes i recollides les aportacions, cal organitzar el grup classe en cinc o sis equips homogenis. Cada subgrup triarà un dels temes que hagi sortit a la pluja d’idees i se centrarà a desenvolupar-lo. Després, s’inventarà un personatge que es trobi immers en aquesta situació. D’aquesta manera, cada subgrup definirà un personatge i entre tots dissenyaran un joc de rols.
Dinàmica de frases provocadores: Cal disposar d’un espai lliure d’obstacles amb dues cartolines grans penjades als dos extrems de l’espai (100% d’acord 100% en desacord). En cartolines separades hi ha diferents frases provocadores al voltant de la pel·lícula. La dinàmica consisteix que, en mostrar la frase, l’alumnat s’ha de situar a l’espai seguint l’eix: estic 100% d’acord o estic 100% en desacord. Quan tothom ha trobat el seu lloc, comença el debat. Aquesta rutina s’ha de seguir amb cada frase provocadora.
Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i tràiler de Los colores de la montaña.
Sabíeu que…
Sense jugar, l’infant no pot créixer d’una manera sana perquè perd una via important d’accés al món. Prohibir-li el joc és com prohibir-li la vida. A la pel·lícula, aquesta repressió és equivalent a la que viuen les persones adultes, immerses enmig d’un conflicte que els frustra l’existència.
En el rerefons de la història que conta la pel·lícula Los colores de la montaña hi ha el conflicte armat real que pateix Colòmbia des de fa més de 50 anys. Tot i que actualment es troba en fase de solució, amb la signatura formal el 2016 de l’acord de pau entre el govern de Colòmbia i la guerrilla de les FARC-EP.
A Colòmbia, en els darrers anys, organitzacions no governamentals i moviments activistes van aconseguir que l’Estat declarés zones geogràfiques com a Espais Humanitaris (o Comunitats de Pau). La funció d’aquesta figura és que la legislació protegeixi el caràcter neutral de les poblacions que així ho manifesten.
El director de Los colores de la montaña, Carlos César Arbeláez, es va formar com a cineasta a Colòmbia, el seu país, però també a Cuba i Argentina. Experimentat en el documental i el curtmetratge, aquest és el seu primer llargmetratge.
Carlos César Arbeláez no tenia intenció de fer un film polític, però la realitat del país es va acabar imposant en el relat. Va rodar la pel·lícula amb gent del propi indret (Jardín, de la província d’Antioquia) per generar més empatia amb la situació real que vivien.
Activitat de creació a l’aula:
Fer petits grups a l’aula. Cada grup d’alumnes escollirà algun aspecte dels tres drets que queden reflectits a la pel·lícula Los colores de la montaña i acabarà plasmant la defensa del seu dret en forma d’espot de campanya de sensibilització, que podria concretar-se en un cartell, una peça d’àudio o un vídeo.
Materials de suport: Vídeos
Tràiler de Los colores de la montaña (subtítols en anglès):
Materials de suport: Llibres
Benavente, J. (2005). Història d’amor a Sarajevo. Barcelona: Columna
Domènech, S. (2017). La guerra amb ulls d’infant. Maçanet de la Selva: Gregal
Gallaz, Ch. (1987). Rosa blanca. Salamanca. Lóguez
Sendak, M. (2017). La finestra d’en Kenny. Barcelona: Kalandraka
Materials de suport: Pel·lícules
Adiós, muchachos. Louis Malle (dir.). França, 1987
El color del paraiso. Majid Majidi (dir). Iran, 1999
El zoo d’en Pitus. Mireia Ros (dir.). Espanya, 2000
Jouets. Grant Munro (dir.). Canadà, 1966
Voces inocentes. Luis Mandoki (dir.). Mèxic, EUA i Puerto Rico, 2004
Guia didàctica completa
DescarregarEnllaços d’interès
Blog del Cicle de Cinema i Drets dels Infants
Web d’Infància de l’Ajuntament de Barcelona
Textos legislatius a Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona (lectura fàcil):
Declaració Universal dels Drets Humans
Convenció sobre els Drets de l’Infant
Carta de Ciutadania. Carta de drets i deures de Barcelona
Altres:
Observatorio del Juego Infantil
Teorías sobre el juego y su influencia en el desarrollo infantil
Conflicto armado interno en Colombia
Colòmbia: mig segle de conflicte
Contes de por i treball per la pau a Colòmbia
Comparteix aquest contingut