// Històries d’amistats ben diferents!
Dates d’exhibició: 5 i 6 de novembre, 10h

Drets i valors a treballar

  • Dret de tots els infants que els sigui reconeguda i respectada la seva individualitat.

  • Dret dels infants a relacionar-se lliurement, sense ser prejutjats per les seves condicions particulars.

  • Dret dels infants a la protecció contra qualsevol pràctica de discriminació, en especial les que posin en perill la seva integritat.

Sinopsis

Bens

En el parterre particular, un pare i una mare de bens ensenyen a belar al seu xai. Però el petit, enlloc de fer “beeee”, diu “muuuu”. Quan li mostren com menjar l’herba, ell prefereix les flors; i quan van a esquilar-se, el xai apareix amb flocs acolorits. El pare i la mare se senten decebuts i avergonyits fins que no s’adonen que als parterres del voltant les situacions familiars són similars.

El cérvol i la conilleta

Arrenca amb la història d’amistat entre un cérvol i una conilleta que conviuen en un món de dibuix esquemàtic i bidimensional. Una nit el cérvol somia amb un món en tres dimensions i comença a estudiar per poder crear-lo. El treball obsessiu l’allunya de la conilleta, fins que un dia el cérvol aconsegueix sortir de la superfície en la qual havia viscut sempre i pren volum. S’emporta la conilleta al món tridimensional, i hi troben maneres de jugar i relacionar-se, però allà la vida d’ella corre molts perills. Finalment tornen al punt d’origen. Després d’un intent fallit del cérvol per recuperar les dues dimensions, troben la manera de conviure malgrat la separació entre els dos mons.

Zebra

Mentre corre per la sabana, una zebra topa amb un arbre i, de l’accident, se li mouen les ratlles per tot el cos. Prova de col·locar-se-les com sempre, però a cada intent les combinacions de blanc i negre creen estampats d’allò més vistosos i originals. La zebra no se sent gens bé amb la pèrdua dels seus trets característics, fins al moment que arriba una manada de zebres amb les ratlles habituals i totes admiren els nous models d’estampat que llueix ella.

El osito

En plena hivernació, un osset s’escapa de casa portat per la curiositat de conèixer el bosc. Allí es fa amic d’un conillet que també surt a l’aventura per combatre l’avorriment. Tot dos juguen amb un trineu i un balancí. De tornada a les llars respectives, les mares els renyen per haver-se’n anat sense permís i per congeniar amb animals tan diferents d’ells. Un dia de primavera, mentre busca el seu amic de jocs, l’osset veu el conillet i la seva mare que són duts pel corrent del riu. Sense pensar-s’ho, corre a ajudar-los però ell mateix cau a l’aigua. Llavors és el conillet qui corre a socórrer-lo, però tampoc se’n surt. Serà la mare conilla qui salvarà els dos cadells. Finalment, les dues famílies es fan amigues.

El camaleó camaleònic

Un camaleó entra un dia en un zoo i, en veure tants animals diferents, decideix adquirir les qualitats d’alguns d’ells. Amb tot, acaba convertint-se en una bèstia monstruosa, feta de parts d’altres animals. Quan sent gana i vol caçar una mosca com sempre feia, n’és del tot incapaç, perquè ha deixat de ser un simple camaleó. Per això decideix tornar al seu estat natural i es cruspeix l’insecte d’una llepada.

Una família per a la Maria

La Maria és una nena sense família que malviu demanant caritat pels carrers d’una gran ciutat llatinoamericana. Per sobreviure, es veu fins i tot obligada a recollir escombraries d’un gran abocador de les afores. Se n’acaben fent càrrec els serveis socials i la porten a una institució que ofereix infants en adopció. 

A la Maria l’acull una família canadenca de pare, mare i filla de la seva edat. La tracten amb amor i alegria, però el passat traumàtic de la protagonista la persegueix i li fa interpretar negativament certes mostres d’afecte, fins a l’extrem que un dia fuig de casa. Sortosament la seva família surt a buscar-la, la troba i s’esforça per ajudar-la a vèncer les pors i les inseguretats que la dominen.

El cassó de l’Anatole

L’Anatole és un nen que viu arrossegant sempre un cassó que un dia li va caure a sobre i no se’n pot desprendre. Això fa que cridi l’atenció i que a molta gent li molesti aquest tret distintiu. A voltes, a l’Anatole se li fa pesat dependre del cassó, que li impedeix fer algunes coses amb la facilitat dels altres infants. Un dia es deprimeix i s’amaga dins del cassó. Al cap d’un temps, una noia que també ha viscut sempre amb un cassó el descobreix, i li ensenya a fruir-ne i fer coses amb ell. També li elabora un sarró que li permet moure’s sense problemes i jugar amb els altres infants.

Fitxes tècniques

Títol original: Lämmer (Bens)
Direcció i animació: Gottfried Mentor
País de producció: Alemanya
Any d’estrena: 2013
Durada: 4 minuts
Animació. Sense diàlegs

Títol original: Nyuszi és Öz (El cérvol i la conilleta)
Direcció i animació: Péter Vácz i Attila Bertóti
País de producció: Hongria
Any d’estrena: 2013
Durada: 16 minuts
Animació. Sense diàlegs

Títol original: Zebra
Direcció i animació: Julia Ocker
País de producció: Alemanya
Any d’estrena: 2013
Durada: 3 minuts
Animació. Sense diàlegs

Títol original: Toptyzhka (El osito) 
Direcció i animació: Fyodor Khitruk
País de producció: URSS
Any d’estrena: 1964
Durada: 9 minuts i mig
Animació. Versió en castellà

Títol original: The Mixed-Up Chameleon (El camaleó camaleònic)
Direcció i animació: Andrew Goff
País de producció: Regne Unit
Any d’estrena: 1993
Durada: 7 minuts
Animació. Versió en català

Títol original: A Family for Maria / Une famille pour Maria (Una família per a la Maria)
Direcció i animació: Lina Gagnon
País de producció: Canadà
Any d’estrena: 1992
Durada: 5 minuts
Animació. Sense diàlegs

Títol original: La petite casserole d’Anatole (El cassó de l’Anatole)
Direcció i animació: Éric Montchaud
País de producció: França
Any d’estrena: 2014
Durada: 6 minuts
Animació. Versió en català

Activitats d’aula

Primeres reflexions a l’aula:

Roda d’aportacions dels i les alumnes sobre les particularitats de cadascú i el respecte a les diferències. A continuació, es comenta què defineix a cada nen o nena de la classe, per descobrir com de diferents són tots i totes. El/la mestre/a pot ressaltar: què fa especial a cada nen i nena, què vol dir respectar les nostres diferències i què significa conviure en la diversitat. Arriba el moment d’explicar a l’alumnat que els nens i les nenes de tot el món tenen reconeguts uns drets i que dos eixos molt importants són el respecte a cada individualitat i la convivència en la diversitat. L’objectiu és provocar una descoberta participada sobre les implicacions quotidianes del dret a la diferència i el ple respecte entre els infants. Aquesta activitat servirà per preparar la intervenció del grup classe al cinema i es podrà finalitzar amb el visionat d’algun fragment dels set curtmetratges proposats a la programació. 


Sabíeu que…
El curtmetratge Bens posa en valor el dret de tot infant a desenvolupar la seva pròpia personalitat, al marge de les maneres prefixades de ser i d’actuar que li imposa el món adult.

La història d’El cérvol i la conilleta exposa la voluntat dels dos protagonistes de continuar amb la seva amistat malgrat viure en realitats diferents. 

Zebra reflecteix com la por a la diferència no sempre rau a l’exterior, sinó que molts cops prové del propi individu singular, a qui li sol costar gestionar la seva particularitat en un entorn d’iguals.

El osito és la segona obra de Fyodor Khitruk, un dels mestres del cinema animat del segle XX.

El relat d’El camaleó camaleònic aporta una lliçó moral perquè les persones LGTBI no hagin de camuflar la seva condició, i alhora que la societat les accepti com són i no pretengui fer-les canviar.

El curt Una família per a la Maria narra la història de desemparament d’una nena òrfena i també el procés que viu fins a ser acollida per part d’una família adoptiva.

El cassó de l’Anatole apel·la a una representació simbòlica de qualsevol factor distintiu que fa diferent a un infant en relació al seu entorn de convivència i de socialització, i que és percebut com un llastre.


Activitat de creació a l’aula:

Dividits en subgrups, cada equip se centrarà a treballar un o dos aspectes dels drets dels infants relacionats amb el respecte a cada individualitat i la convivència en la diversitat. En plasmarà el significat en una sèrie de 4 a 6 dibuixos. Un cop acabada, es tracta que cada equip pinti els dibuixos o els treballi amb collage. El resultat es digitalitzarà i s’enviarà per compartir-lo en aquest blog. També es pot confeccionar una presentació conjunta, en format digital, de les sèries de dibuixos de tots els subgrups de cada classe.

Materials de suport: Vídeos

Curtmetratge Bens

Curtmetratge El cérvol i la conilleta

Curtmetratge Zebra

Curtmetratge El osito (versió original subtitulada al castellà)

Curtmetratge El camaleó camaleònic (versió original en anglès)

Curtmetratge El cassó de l’Anatole (versió doblada al català)

Materials de suport: Llibres

Arús, E. (2015). El carnaval de los animales. Barcelona: Bellaterra Musical
Carle, E. (2016). El camaleón camaleónico. Madrid: Kókinos
Carle, E. (2017). Vols ser el meu amic? Madrid: Kókinos
Carrier, I. (2010). El cassó del Gerard. Barcelona: Joventut
Doumerc, B. (2016). La cebra Jacinta. Madrid: Bruño
McKee, D. (2012). L’Elmer. Barcelona: Beascoa
Walton, J. (2017). Ara em dic Joana. Barcelona: Animallibres
Col·lecció Els Drets dels Infants de l’editorial Salvatella

Materials de suport: Pel·lícules

Cuerdas. Pedro Solís (dir.). Espanya, 2014 
El mundo mágico de Winnie the Pooh. Amigos para siempre. Dean Gordon i Mitchell Kriegman (dir.). EUA, 2004
Le petit garçon et l’oie des neiges. Gayle Thomas (dir.). Canadà, 1984
La zorra y el conejo. Yuriy Norshteyn (dir.). URSS, 1973 
Tots els curtmetratges sobre en Ludovic (en francès i anglès) 
Vinni Pukh. Fyodor Khitruk (dir.). URSS, 1971 (versió original subtitulada a l’anglès)
Winnie the Pooh. Stephen J. Anderson i Don Hall (dir.). EUA, 2011

Guia didàctica completa

Descarregar

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *