// Fast Food Nation
Dates d'exhibició: 9, 15, 22 i 23 de novembre, a les 9:30 h, 9:15 h i 10 h

Drets i valors a treballar

  • Dret dels infants a una alimentació sana i saludable.

  • Dret dels infants a rebre una informació veraç i contrastada.

Sinopsi

El director de màrqueting de la cadena de menjar ràpid Mickey’s, Don Henderson, és enviat a la fàbrica dels proveïdors d’hamburgueses per inspeccionar-ne el procés de producció. Un estudi ha trobat restes d’excrements entre la carn picada. En paral·lel, un grup d’immigrants mexicans arriba de manera clandestina a la mateixa ciutat i una part entra a treballar en aquesta fàbrica, en condicions laborals il·legals. Sense contracte, les dones, a més, pateixen abusos sexuals per part del supervisor de la cadena de producció.

Don Henderson visita la fàbrica i la troba bé, però a fora només rep comentaris negatius sobre les condicions higièniques i de treball. Esbrina que, efectivament, la velocitat amb què es treballa a l’escorxador, així com la utilització de mà d’obra no especialitzada fan que els budells dels animals sacrificats sovint rebentin i els fems s’escampin entre els menuts, que també s’utilitzen per a la carn picada. Les mateixes causes fan que hi hagi un índex d’accidents laborals molt alt, que inclouen amputacions de braços i cames de treballadors.

Un dels mexicans nouvinguts, un home seriós i aplicat, pateix un accident en ajudar un company que perd una cama en una màquina trituradora. El responsable de l’empresa comunica a la seva dona que les analítiques han detectat que consumia drogues, i l’acomiaden per no fer-se’n càrrec. La parella nega l’ús d’estupefaents, però s’adona que l’acusació és un subterfugi per evitar assumir responsabilitats davant d’un accident laboral.

Després de fer-se una composició de lloc, Henderson parla amb el responsable del contracte de subministrament de les hamburgueses a Mickey’s. En lloc d’assumir els dèficits del proveïdor, li fa un discurs cínic i amenaçador en favor de l’acceptació del statu quo de la indústria i, més enllà, del sistema econòmic que “ha fet gran els Estats Units”, segons les seves paraules.

Al mateix temps, una jove que treballa a l’establiment Mickey’s de la mateixa localitat comença a qüestionar-se el cost ecològic de la ramaderia intensiva i industrialitzada. Això fa que sigui una ciutat envoltada per 200.000 vedells, els purins dels quals provoquen una forta contaminació de les terres i de l’aigua.

Fitxa tècnica

Títol original: Fast Food Nation
Direcció: Richard Linklater
Guió: Richard Linklater i Eric Schlosser. Basat en el llibre homònim Fast Food Nation: The Dark Side of the All-American Meal d’Eric Schlosser
Intèrprets: Greg Kinnear, Ashley Johnson, Wilmer Valderrama, Catalina Sandino Moreno, Ana Claudia Talancón, Bobby Cannavale, Kris Kristofferson, Paul Dano, Esai Morales, Patricia Arquette, Ethan Hawke, Luis Guzmán, Bruce Willis, Avril Lavigne, Lou Taylor Pucci, Ellar Coltrane, Roger Cudney, etc.
País de producció: EUA
Any d’estrena: 2006
Durada: 115 minuts
Llargmetratge
Versió en català

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l’aula:

Hi ha dues opcions:

Pluja d’idees i creació d’un joc de rols:
L’activitat s’inicia amb una pluja d’idees sobre les concepcions prèvies de l’alumnat al voltant d’alguns dels temes centrals de la pel·lícula Fast Food Nation. Per exemple, com definir el menjar porqueria, per què s’anomena així, quin és el procés d’elaboració dels menús que s’hi serveixen, de quins ingredients estan fets, etc. Un cop fetes i recollides les aportacions, cal organitzar el grup classe en cinc o sis equips homogenis. Cada subgrup triarà un dels temes que hagi sortit a la pluja d’idees i se centrarà a desenvolupar-lo. Després, s’inventarà un personatge que es trobi immers en aquesta situació. D’aquesta manera, cada subgrup definirà un personatge i entre tots dissenyaran un joc de rols.

Dinàmica de frases provocadores:
Cal disposar d’un espai lliure d’obstacles amb dues cartolines grans penjades als dos extrems de l’espai (100% d’acord 100% en desacord). En cartolines separades hi ha diferents frases provocadores al voltant de la pel·lícula. La dinàmica consisteix que, en mostrar la frase, l’alumnat s’ha de situar a l’espai seguint l’eix: estic 100% d’acord o estic 100% en desacord. Quan tothom ha trobat el seu lloc, comença el debat. Aquesta rutina s’ha de seguir amb cada frase provocadora.

Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de Fast Food Nation. 


Sabíeu que...

La pel·lícula denuncia la voracitat de la maquinària industrial nord-americana, tal com la defineix un dels personatges amb qui s’entrevista el protagonista. És una indústria gegant que actua exclusivament pel pur benefici econòmic, i passa per sobre de la salut de les persones, dels drets laborals, de la preservació del medi ambient... En definitiva, dels drets de les persones i de les comunitats a gaudir d’una vida saludable i sostenible.

La trama principal de Fast Food Nation és la visita del director de màrqueting de la cadena de menjar ràpid Mickey’s a la fàbrica que n’elabora les hamburgueses. Hi va amb l’objectiu d’esbrinar perquè la carn picada conté excrements de vedella. A Don Henderson, l’acompanyen en una visita per tota la planta de producció, la qual troba en bones condicions tècniques i d’higiene. És així perquè no li ensenyen el departament més conflictiu: l’escorxador on es mata, dessagna i desbudella els animals, precisament el focus del problema.

Tenint en compte que el primer objectiu de les empreses agroalimentàries és el benefici màxim i no la salut, es fa difícil pensar que una gran fàbrica de carn picada estigui oferint qualitat en els productes finals, encara més al preu que els venen. El cas de Fast Food Nation pot semblar extrem, però les xarxes van plenes de casos, també a Catalunya, de persones que troben insectes i tota mena de substàncies (fins i tot nocives) en els menús de menjar porqueria o en productes envasats.

La segona trama de la pel·lícula relaciona la producció industrial de la carn amb el mercat d’immigració mexicana que entra clandestinament als EUA, fugint de la violència, la pobresa i condicions de vida dures al país d’origen. La vinculació entre els dos temes és crua i despietada, en incloure el fenomen migratori i l’explotació laboral que se’n deriva com a components definitoris del model nord-americà. Al film, resulta il·luminador el discurs de l’intermediari del subministrament de carn contaminada (magistralment interpretat per Bruce Willis) al director de màrqueting de Mickey’s. Li fa saber que “ens hem d’acostumar a menjar merda de tant en tant”.

La precarització de la força de treball atorga un gran poder a les grans corporacions agroalimentàries, que apliquen salaris baixos i sense protecció sanitària ni altres drets laborals. Ho reflecteix molt clarament el film Fast Food Nation, on la indústria càrnia actua de forma prepotent i s’alia amb el tràfic de migració clandestina. L’una i l’altra actuen com a màfia, mouen molts diners i tracten les persones de manera deshumanitzada, gairebé com a bestia. 

Fast Food Nation obre una via d’esperança dins de la situació crítica que retrata, amb la motivació i el compromís d’un grup joves a denunciar el problema mediambiental que provoca el bestiar que rodeja la seva ciutat. Aquesta trama pot estimular a l’alumnat a assumir responsabilitats cíviques i a participar en activitats socials de l’entorn proper, en defensa d’un model de vida saludable i sostenible..


Activitat de creació a l’aula:

Fer equips de treball a l’aula. Cada grup d’alumnes escollirà algun dels dos drets dels infants que queden reflectits a la pel·lícula Fast Food Nation i acabarà plasmant la defensa del seu dret en forma d’espot de campanya de sensibilització, que podria concretar-se en un cartell, una peça d’àudio o un vídeo.

Materials de suport: Vídeos

Tràiler de Fast Food Nation (versió en castellà)

Materials de suport: Llibres

Herrero, Y. i González Reyes, M. (2019). Cambio climático. Albuixec: Litera Libros
Gianella, V. (2019). Todos somos Greta. Barcelona: Montena
Thunberg, G. (2019). Nuestra casa está ardiendo. Barcelona: Lumen
Giono, J. (2008). L’home que plantava arbres. Barcelona: Viena

Materials de suport: Pel·lícules

Aguas oscuras. Todd Haynes (dir.). EUA, 2019
El monstruo invisible. Javier i Guillermo Fesser (dir.). Espanya, 2019 
Empatía. Ed Antoja (dir.). Espanya, 2017 
Super Size Me. Morgan Spurlock (dir.). EUA, 2004

Guia didàctica completa

Descarregar

Enllaços d’interès

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *