// El viatge de la Bu i altres contes
Dates d'exhibició: 6, 7 i 8 d’abril, 10:15h

Drets i valors a treballar

  • Dret de tots els infants a la protecció contra l’aïllament i la soledat no volguda.

Sinopsis

El viatge de la Bu
Una gran tempesta ha arrossegat a l’òliba Bu i al seu germanet, que encara no ha sortit de l'ou, fora del niu. La cria s'haurà d'enfrontar a dues missions complicades: retrobar la seva mare i tenir cura del petitó. Malgrat els perills amb què es topa al bosc i a la ciutat, la Bu es mostrarà valenta i decidida. S'enfrontarà a temibles cocodrils, coneixerà els humans i s’adonarà de la seva pròpia fortalesa, en una aventura que la farà madurar.

El gat a la bossa
Un gatet juga sol a casa fins que, després d'una malifeta, la mestressa l’abandona al carrer dins d'una bossa. Se les enginya per sortir-ne i comença a deambular tot trist i afamat per la ciutat. Al final fa cap a un cementiri d'animals i allà l’acaba adoptant una nena que visitava al seu gat mort.

Allò que els ulls no veuen
Tot d’una roben la bossa de mà a una nena cega que passeja amb el gos. Mentre el seu guia surt a la saga del lladre, ella es queda tota sola. Troba una vareta màgica que l’ajuda a conèixer l'entorn i a moure’s amb autonomia, també gràcies a la perspicàcia dels seus sentits.

Ailín en la luna
L'Ailín és una nena de quatre anys que només vol jugar i reclama contínuament l'atenció. Un dia provoca l'esclafit enfurismat de la seva mare i la seva relació habitual es trenca, fins que tot torna a l'ordre amorós.

Manyoples
Una nena mira per la finestra com altres infants del veïnat treuen a passejar i juguen a la neu amb les seves mascotes. Ella també en vol tenir una. Una família del mateix bloc li dona un gosset però la seva mare el descobreix i li fa tornar. Com que la mare, sempre abstreta en la lectura, no li permet acollir el gosset, la nena aconsegueix crear-ne un d'imaginari amb una manyopla.

Per damunt de tot
Una família de girafes passa les vacances en un bosc. La girafa petita es perd i es troba amb els animals que l'habiten. Al principi tots ells semblen no estar molt còmodes amb la seva presència. Gràcies a la seva amabilitat, acabarà sent acceptada.

Fitxes tècniques

Títol original: L’Odysée de Choum (El viatge de la Bu)
Direcció: Julien Bisaro
Països de producció: França i Bèlgica
Any d’estrena: 2019
Durada: 26 minuts
Animació 2D. Versió en català

Títol original: Cat in the Bag (El gat a la bossa)
Direcció: Nils Skapāns
País de producció: Letònia
Any d’estrena: 2013
Durada: 7 minuts
Animació stop-motion (cut out amb plastilina). Sense diàlegs

Títol original: Out of Sight (Allò que els ulls no veuen)
Direcció: Ya-Ting Yu
País de producció: Taiwan
Any d’estrena: 2010
Durada: 5 minuts
Animació 2D. Sense diàlegs

Títol original: Ailín en la luna
Direcció: Claudia Ruiz
País de producció: Argentina
Any d’estrena: 2017
Durada: 5 minuts
Animació stop-motion (cut out amb plastilina). Versió en castellà

Títol original: Varezhka (Manyoples)
Direcció i animació: Roman Kachanov
País de producció: URSS
Any d’estrena: 1967
Durada: 10 minuts
Animació stop-motion (cut out amb plastilina). Sense diàlegs

Títol original: Tout là-haut (Per damunt de tot)
Direcció i animació: Martina Svojíková
Països de producció: França i Bèlgica
Any d’estrena: 2019
Durada: 13 minuts
Animació 2D (papier découpé), Versió en català

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l’aula:

Roda d’aportacions dels i les alumnes sobre vivències que tenen del dret dels infants més relacionat amb la soledat no volguda. A continuació, es defineix conjuntament en quines situacions de solitud s’ha trobat l’alumnat i com s’hi pot fer front, i entre tots i totes s’esbrina què evita que se sentin sols o soles. El o la mestre/a pot ressaltar: com el món adult ha d’evitar que els infants pateixin soledat no volguda, i com pot d’oferir-los tranquil·litat, seguretat i benestar. Arriba el moment d’explicar a l’alumnat que els nens i les nenes de tot el món tenen reconeguts uns drets entre els quals hi ha la protecció contra l’aïllament i el desemparament. L’objectiu és provocar una descoberta participada sobre la importància del dret dels infants

a no sentir-se sols, en contra de la seva voluntat. Aquesta activitat servirà per preparar la intervenció del grup classe al cinema i es podrà finalitzar amb el visionat del tràiler del primer migmetratge El viatge de la Bu.


Sabíeu que...

L’odissea que viu la Bu apunta metafòricament a l’assumpció de la soledat i la individualitat com a components essencials de supervivència.

A El gat a la bossa, el protagonista és abandonat al carrer, dins d’una bossa lligada, simplement perquè la mestressa se sent molesta per la vitalitat que té i el joc constant.

En el curtmetratge Allò que els ulls no veuen, la nena cega que queda sola utilitza els altres sentits per funcionar autònomament i moure’s pel barri. Amb el tacte de la pell, sent l’aire que li acaricia les cames i s’adona del forat a la tanca per on s’ha escapolit el seu gosset.

Com és propi de l’edat, l’Ailín reclama satisfer la necessitat que té d’afecte, després de sentir-se tot el dia sola, sense la presència de la mare. Vol compartir el joc i el moment amb la persona que li és tot, per superar la sensació de soledat.

En el cas de Manyoples, la mare es mostra tancada en el seu món de lectura, pràcticament insensible a les demandes de la nena i fins i tot a la seva existència. Quan interactua amb la filla, és només per reprimir-la, per no deixar-li fer allò que fa o que vol fer (tenir un gosset), perquè sent que li altera la pau i tranquil·litat.

La petita girafa de Per damunt de tot pren consciència de la seva soledat a partir de l’exclusió a què la sotmet la resta d’animals, sense donar-li cap oportunitat d’inclusió. Aquesta segregació la fa patir i culpabilitzar-se.


Activitat de creació a l’aula:

Dividits en subgrups, cada equip se centrarà a treballar el dret dels infants relacionat amb la protecció contra l’aïllament i la soledat no volguda. En plasmarà el significat en una sèrie de 4 a 6 dibuixos. Un cop acabada, es tracta que cada equip pinti els dibuixos o els treballi amb collage. El resultat es digitalitzarà i s’enviarà per compartir-lo en aquest web. També es pot confeccionar una presentació conjunta, en format digital, de les sèries de dibuixos de tots els subgrups de cada classe.

Materials de suport: Vídeos

Tràiler d’El viatge de la Bu
Curtmetratge El gat a la bossa
Curtmetratge Allò que els ulls no veuen
Tràiler Ailín en la luna
Curtmetratge Manyoples
Teaser Per damunt de tot

Materials de suport: Llibres

Biddulph, R. (2016). Grrrrr! Picassent: Andana
Haughton, C. (2013). Un poco perdido. Santander: Milrazones
Helmore, J. (2017). El lleó blanc. Picassent: Andana
McKee, D. (2006). L’Elmer. Barcelona: Beascoa
Montanari, E. (2020). Un dia ple de sons. Barcelona: Joventut
Pfister, M. (2005). El peix irisat. Barcelona: Beascoa
Sendak, M. (2009). Allà on viuen els monstres. Barcelona: Kalandraka
Timmers, L. (2014). Una casa per a en Tom. Barcelona: Animallibres

Materials de suport: Pel·lícules

Cuerdas. Pedro Solís (dir.). Espanya, 2014 
Cherry on the Cake. Hyebin Lee (dir.). Regne Unit, 2009 
El osito. Fyodor Khitruk (dir.). URSS, 1964 
Una nina a la neu. (Sèrie Ludovic). Co Hoedeman (dir.). Canadà, 1998
Zibila i el poder de les ratlles. Isabelle Favez (dir.). Suïssa, França i Bèlgica, 2019 

Guia didàctica completa

Descarregar

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *