// Corb Mitjonet. La gran cursa / La vida nunca pierde
Dates d'exhibició: 10, 11, i 19 de novembre, a les 10 h i 10:30 h

Drets i valors a treballar

  • Dret dels infants a ser tractats amb respecte, consideració i solidaritat.

  • Dret dels infants amb problemes de salut a gaudir d’una vida plena.

Sinopsis

Corb Mitjonet. La gran cursa:
A finals d’estiu, els animals del bosc omplen el rebost amb els queviures per passar l’hivern. Tothom col·labora en la collita menys en Corb Mitjonet, que es passa el dia jugant muntat en una carraca, en companyia del seu amic, l’os Eddi. Tot d’una, xoca amb el rebost on emmagatzemen les provisions. La construcció es desballesta, tot el contingut corre pendent avall i se l’emporta el corrent del riu. En Corb Mitjonet es queda preocupat: els animals del bosc corren el risc de morir de gana i ha desobeït la prohibició de la senyora Teixó de no fer més curses.

Per resoldre l’embolic, decideix participar en una cursa pel bosc que té com a premi cent monedes d’or. Amb elles, en Corb Mitjonet preveu comprar el menjar. La castor Fritzie, que sap de mecànica, els ajuda a posar a punt el vehicle per a la competició. Entre els rivals, destaca el lloro peruà Rinaldo de los Rayos, descendent d’una saga de campions del món de les curses. En Rinaldo corre per obligació familiar, perquè allò que veritablement li agrada és tocar la flauta. Amb en Corb Mitjonet, més que rivals, acabaran essent amics.

La vida nunca pierde:
El petit Shun pateix al·lèrgia alimentària, en concret als ous. Cada cop que tasta un aliment que en porti, ni que sigui en una petita proporció, té una crisi que posa en perill la seva vida. Fora d’això és un nen ple de capacitats i d’habilitats, tant per a l’estudi com en els esports, on destaca com un dels millors de l’escola. En canvi, el centre educatiu no té en consideració l’afecció d’en Shun, i és incapaç d’adaptar-se a fer-li un menú especial quan organitzen un viatge escolar. El nen és conscient de com ha de cuidar-se i actua responsablement en la majoria d’ocasions. En algunes ocasions, sigui per distracció pròpia o sigui per manca d’informació per part dels proveïdors d’aliments, pateix una crisi, i la seva mare ha de córrer a portar-lo a l’hospital. Però en Shun és un nen madur, fa la seva vida amb normalitat i està convençut que superarà l’al·lèrgia.

Fitxes tècniques

Títol original: Der kleine Rabe Socke 2. Das grosse Rennen (Corb Mitjonet. La gran cursa)
Direcció: Ute von Münchow-Pohl i Sandor Jesse
Guió: Katja Grübel i Nele Moost. Basat en la col·lecció de llibres Der kleine Rabe Socke de Nele Moost i Annet Rudolph
País de producció: Alemanya
Any d’estrena: 2015
Durada: 73 minuts
Llargmetratge d’animació 2D
Versió en català

Títol original: Life Ain’t Gonna Lose (La vida nunca pierde)
Direcció: Yoshiyuki Momose
Guió: Yoshiyuki Momose
País de producció: Japó
Any d’estrena: 2018
Durada: 13 minuts
Curtmetratge d’animació 2D
Versió en castellà

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l’aula:

Hi ha dues opcions:

Cerca d’informació i comentari:
L’activitat comença amb una pluja d’idees sobre les qüestions claus dels drets dels infants que podem treballar amb la pel·lícula Corb Mitjonet. La gran cursa i el curtmetratge La vida nunca pierde. En base a les aportacions, es proposa organitzar una cerca d’informació a Internet, contes o altres materials disponibles. L’enfocament és llegir textos breus i mirar imatges o petits vídeos que aportin idees noves o bé ajudin a aprofundir en aquelles que han estat exposades.

Pluja d’idees i debat:
S’enceta aquesta activitat amb una pluja d’idees al voltant de temes com, per exemple, quins aliments ens ajuden a cuidar de la nostra salut, si hi ha menjar que pot causar alguna al·lèrgia i quines emocions ens fan créixer de forma saludable. En base a les idees recollides, es prepararà un debat amb el grup classe subdividit en dos equips prou equilibrats. Abans de començar-lo, cal decidir conjuntament quin serà el tema a debatre de tot el que hagi anat sortint a la pluja d’idees. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que ha après de l’altre equip.

Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de Corb Mitjonet. La gran cursa.


Sabíeu que...

La pel·lícula Corb Mitjonet. La gran cursa permet reflexionar sobre la importància de l’alimentació per a la subsistència dels individus i les comunitats. És una necessitat bàsica per sobreviure i passar les etapes de carestia de queviures. L’entremaliadura d’en Corb Mitjonet posa en veritable perill la comunitat d’animals del bosc, que a finals de cada estiu ha de treballar de valent per procurar-se una reserva de provisions de cara a la tardor i l’hivern. Ho manifesten diferents personatges del film, amb la por expressa a “morir de gana”.

Corb Mitjonet. La gran cursa proposa també reflexionar sobre la salut emocional, element cada cop més valorat en les anàlisis sobre la qualitat de vida de les persones i de les comunitats. Sota una trama de competició esportiva on la rivalitat és inevitable, la història dilueix aquest aspecte, en benefici de la col·laboració, la companyonia i la generositat.

Cal remarcar el personatge del castor femella, la Fritzie, amiga sincera d’en Corb Mitjonet. El film la presenta com una petitona molt manyosa i plena de recursos. Amb els seus coneixements de mecànica, aconsegueix millorar els vehicles autoconstruïts que condueix en Corb Mitjonet.

La institució que no compleix en el curtmetratge La vida nunca pierde és l’escola. Malgrat semblar

ben equipada, no té un simple programa culinari per fer front a casos com el d’en Shun, que porta una carmanyola de casa perquè el centre no ofereix menús especials al menjador escolar.

Per sort, en Shun, el protagonista, és espavilat i sap valdre’s per si mateix. Lluny de tancar-se i lamentar-se, actua com qualsevol nen, i està especialment motivat per l’esport, on troba un espai per demostrar que és tan bo o millor que els altres.


Activitat de creació a l’aula:

Subdividir la classe en quatre subgrups, i organitzar-los perquè cadascun esculli quin dels dos drets dels infants a treballar amb la pel·lícula vol abordar. Cada equip acabarà plasmant alguns aspectes dels drets dels infants presents a la pel·lícula Corb Mitjonet. La gran cursa i al curtmetratge La vida nunca pierde en forma de mural o de presentació de diapositives, en un treball basat en la composició fotogràfica i la creació de petits textos. 

Materials de suport: Vídeos

Tràiler de Corb Mitjonet. La gran cursa

Tràiler (en japonès amb subtítols en anglès) de La vida nunca pierde

Materials de suport: Llibres

Aladjidi, V. i Tchoukriel, E. (2020). Inventari il·lustrat de les fruites i les hortalisses. Pontevedra: Faktoría K de Rústica
Bauer, J. i Mourrain, S. (2020). Vegetarià? Barcelona: Zorro Rojo
Bosch, L. (2016). Aquest gos és tot un jardiner. Barcelona: Animallibres
Hall, K. i Arsenault, I. (2019). L’abella de la mel. Barcelona: Zorro Rojo
Muller, G. (2018). Fruits i fruites. Barcelona: Animallibres
Muller, G. (2017). El meu hort. Barcelona: Animallibres
Schujer, S. i Weiss, M. (2006). Hugo tiene hambre. Barcelona: Norma

Materials de suport: Pel·lícules

Bichos. Una aventura en miniatura. John Lasseter i Andrew Stanton (dir.). EUA, 1998 
Cherry on the Cake. Hyebin Lee (dir.). Regne Unit, 2009

Guia didàctica completa

Descarregar

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *