// Ploey: mai volaràs sol
Dates d'exhibició: 8, 9, i 12 d’abril, 10:15h

Drets i valors a treballar

  • Dret dels infants a rebre protecció davant de situacions de desemparament.

  • Dret de tots els infants a la protecció contra l’aïllament i la soledat no volguda.

Sinopsis

En Ploey és un petit corriol que no aprèn a volar a temps, per seguir tot l’estol en el viatge d’emigració de tardor. Caldrà que s’espavili solet per sobreviure a l'hivern àrtic, fer front als enemics que l’assetgen (un falcó i una guineu) i superar les seves pròpies pors. Així podrà retrobar-se amb la mare i l’estimada Plovèria, quan torni la primavera.

El corriol s'embarca tot sol en un viatge ple de perills que el fa anar força lluny a peu, creuar una serralada de muntanyes punxegudes i adaptar-se a un clima que resulta molt agressiu per a la seva espècie. Per sort, es topa amb una vella perdiu blanca, uns ratolins i un ren que l'ajuden a superar les situacions complicades que se li presenten al llarg del periple.

Per créixer i saber volar, en Ploey ha d’aliar-se amb la soledat i també fer noves amistats. Haurà de valer-se per si mateix, aprendre en qui pot confiar i en qui no, i sobretot trobar estratègies per escapolir-se del voraç falcó. Finalment, el petit corriol recupera l’autoestima i deixa de sentir-se culpable per la mort del seu pare a les urpes del falcó, per salvar-lo a ell.

Fitxa tècnica

Títol original: Ploey: mai volaràs sol
Direcció: Árni Ásgeirsson
Guió: Friðrik Erlingsson
Països de producció: Islàndia i Bèlgica
Any d’estrena: 2018
Durada: 83 minuts
Llargmetratge d’animació 3D. Versió en català

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l’aula:

Hi ha dues opcions:

Cerca d’informació i comentari:
L’activitat comença amb una pluja d’idees sobre les qüestions claus dels drets dels infants que podem treballar amb la pel·lícula Ploey: mai volaràs sol. En base a les aportacions, es proposa organitzar una cerca d’informació a Internet, contes o altres materials disponibles. L’enfocament és llegir textos breus i mirar imatges o petits vídeos que aportin idees noves o bé ajudin a aprofundir en aquelles que han estat exposades.

Pluja d’idees i debat:
S’enceta aquesta activitat amb una pluja d’idees al voltant de temes com, per exemple, en quines situacions mai voldríem estar sols o soles, com reaccionaríem si ens passés, a qui demanem ajuda en moments de soledat, i quines persones ens fan sentir tranquil·litat i protecció. En base a les idees recollides, es prepararà un debat amb el grup classe subdividit en dos equips prou equilibrats. Abans de començar-lo, cal decidir conjuntament quin serà el tema a debatre de tot el que hagi anat sortint a la pluja d’idees. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que ha après de l’altre equip.

Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de Ploey: mai volaràs sol.


Sabíeu que...

La soledat sobrevinguda del petit corriol protagonista de Ploey: mai volaràs sol, que es queda tot sol a l’illa perquè no pot emigrar volant cap al sud, es converteix alhora en una gran oportunitat.

En no emprendre el vol amb la comunitat de corriols, en Ploey es queda sol en una terra que es torna inhòspita a l’hivern. Se sent perdut, lluita per sobreviure i també defalleix, però troba nous guies protectors quan més ho necessita i percep que està cuidat durant la major part del seu periple.

Ploey: mai volaràs sol explora un altre aspecte de la soledat infantil: la possibilitat que brinda d’autorealització, d’experimentar l’autonomia i d’exercir la independència personal.

En Ploey no comença a superar el bloqueig fins que la perdiu blanca no li diu que ell no viatja ni volarà mai sol, perquè el seu pare l’acompanya sempre des del cel.

Quan es van conèixer la primavera passada, la corriola Plovèria havia fet saber a en Ploey: “Jo seré una líder”. Efectivament, quan l’estol d’ocells torna uns mesos després, ella és qui el guia.

L’escena en què la Plovèria i en Ploey mengen un cuc, cada un per un extrem, i els dos becs acaben trobant-se és una clara referència a la famosa del film La dama i el rodamón, de Walt Disney. En aquesta, els dos gossos comparteixen un plat de espaguetis fins a fer-se un petó sorpresa.


Activitat de creació a l’aula:

Subdividir la classe en quatre subgrups, i organitzar-los perquè cadascun esculli quin dels dos drets dels infants a treballar amb la pel·lícula vol abordar. Cada equip acabarà plasmant alguns aspectes dels drets dels infants presents a Ploey: mai volaràs sol en forma de mural o de presentació de diapositives, en un treball basat en la composició fotogràfica i la creació de petits textos.

Materials de suport: Vídeos

Tràiler de Ploey: mai volaràs sol

Materials de suport: Llibres

Berne, J. (2014). En Calvin no sap volar. Barcelona: Takatuka
Dubuc, M. (2015). El lleó i l’ocell. Sant Feliu de Guíxols: Tramuntana
Gordon, G. (2014). Herman i Rosie. Barcelona: Corimbo
Romera, M. (2021). Ones a la panxa. Barcelona: Estrella Polar
Sendak, M. (2009). Allà on viuen els monstres. Barcelona: Kalandraka

Materials de suport: Pel·lícules

Amarillito. Christian de Vita (dir.). França, 2014
Cuerdas. Pedro Solís (dir.). Espanya, 2014
Cherry on the Cake. Hyebin Lee (dir.). Regne Unit, 2009
James y el melocotón gigante. Henry Selick (dir.). EUA, 1996

Guia didàctica completa

Descarregar

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *