La pacificació dels carrers per reduir la contaminació, proposta d’alumnes de cicle mitjà amb ‘Pinotxo 3000’

Alumnes de cicle mitjà de primària de les escoles Antoni Balmanya, Josep Maria Jujol i Bogatell han assistit el 14 de novembre a la projecció del film d’animació Pinotxo 3000, amb motiu del Cicle de Cinema dels Drets dels Infants 2022-23. La sala 1 dels Cinemes Girona, amb 266 assistents i 19 mestres que els han acompanyat, ha estat l’espai on les intervencions escolars s’han centrat en propostes de millora per a la ciutat. La pacificació de carrers com a mesura per reduir la contaminació ha estat la idea més plantejada.

Queralt, Rosita i Katia, de 3r A de primària de l’escola Antoni Balmanya, han exposat les idees principals treballades abans de la sessió. Han començat pels aspectes que els agraden de viure a Barcelona: “Parcs i jardins, la Sagrada Família o la Pedrera, les tradicions com Sant Jordi o la Mercè, que hi ha molta oferta cultural com: teatres, cinemes, biblioteques, exposicions, museus…”. També han destacat els punts negatius de la ciutat: “Que hi ha molt trànsit, la contaminació i el soroll, massa població, els robatoris i la brutícia”.

Al grup classe de 3r B, Alba i Pablo han traslladat els temes tractats a l’aula. “Ens agraden els monuments com la Sagrada Família. A la ciutat hi ha els nostres amics i amigues”, han assenyalat. “Ens agrada viure a carrers de vianants que tinguin vegetació, botigues i on puguem caminar”, han comentat. També han afegit més aspectes positius de la ciutat: “Ens agraden les escoles perquè tenen coses divertides per jugar i estudiar. Ens agrada que hi hagi parcs per jugar. També hi ha molts restaurants. Hi ha molta gent que ens coneix”, han detallat.

Pel que fa als aspectes de millora, han esmentat aquests temes: “No ens agrada que la gent no cuidi la ciutat i que no estigui neta; que els amos dels gossos no recullin les caques i no mullin el pipí”. “Hi ha gent dolenta perquè roba”, han mencionat. “No ens agrada que destrueixin els parcs naturals; no volem que tallin els arbres”, han comentat. També han fet esment de la pol·lució: “Hi ha molta contaminació, molts cotxes i molt soroll”. “No ens agrada que hi hagi borratxos pel carrer i gent que no respecta les normes”, han afegit. A més, han enumerat necessitats de la ciutat per als infants de la seva edat: “Parcs i escoles, fonts per hidratar-nos, botigues de joguines, més biblioteques i ludoteques”.

La ciutat amb ulls infant

En l’apartat de propostes, han comentat: “Més carrers de vianants amb més vegetació; prohibir el paper de plata; prohibir que la gent begui alcohol al carrer i llenci els cigarrets a terra”. També hi ha hagut espai per a propostes imaginatives: “Que tots els cotxes i els autobusos de la ciutat siguin elèctrics; substituir els carrers per tobogans; substituir els ascensors per parets d’escalada”. Han reflexionat sobre quins llocs trien a l’hora de passar-s’ho bé. “Fires, la platja, els parcs, el cinema, el Tibidabo, ludoteques, el Salti, els barris d’El Coll i La Teixonera, Collserola, Montserrat…”, han assegurat. I han esmentat què troben a faltar: “Fonts per beure aigua, bancs per seure, tobogans a molts parcs, pàrquings per guardar els cotxes”.

El grup classe de 4t A de l’escola Antoni Balmanya ha exposat les idees principals comentades a l’aula. “Ens agrada viure a carrers de vianants que tinguin vegetació, botigues i on puguem caminar”, han explicat. “Hi ha molta contaminació, molts cotxes i molt soroll”, han denunciat. I han coincidit amb 3r en els espais que trien per divertir-se.

Les reflexions que han sortit a la classe de 4t B de l’escola Antoni Balmanya han estat llegides per Unai i Ariadna. “A nosaltres ens agrada viure a Barcelona perquè hi tenim molts amics; hi ha molts restaurants; és molt gran i pots anar a molts llocs; hi ha molts parcs i podem jugar-hi a futbol; té platges; estan arreglant molts carrers; hi ha metro, autobús i tramvia per anar als llocs; hi ha piscines; hi ha moltes botigues”, han exposat. També han manifestat allò que els desagrada. “Hi ha molta contaminació; el terra dels carrers està molt brut; hi ha gent que ha de viure al carrer; és una ciutat molt sorollosa; la gent fuma al carrer i ens molesta quan ens ve el fum; hi ha caca de gos pel carrer; a vegades, veiem gent beguda al carrer; hi ha bicicletes i patinets que corren molt i van per la vorera; hi ha delinqüència”, han lamentat.

Com a idees de millora, han proposat: “A Barcelona necessitem que hi hagi més parcs per jugar; menys contaminació, moltes plantes per tot arreu, escoles molt maques, que no matem les abelles, reciclar més, més poliesportius a tots els barris, que no sentim paraulotes pel carrer”. També han proposat “posar més guàrdies perquè no hi hagi tanta delinqüència; que hi hagi contenidors per a la caca dels gossos; que totes les escoles de Barcelona cuidem el medi ambient, reduint, reutilitzant i reciclant; l’alcaldessa ha d’explicar a la gent que necessitem que les platges estiguin netes”.

El verd guanya punts entre la infància

“Ens agradaria que els parcs del barri fossin més grans i amb molts jocs per a nosaltres, que hi haguessin molts arbres per tot arreu; tenir un circ al barri; zones per diferents esports: bàsquet, handbol, futbol, etc.”, han afegit. I han destacat els espais on van per passar-s’ho bé amb els amics o la família. “Ens agrada anar al chiquiparc i al Tibidabo, als parcs, a la piscina, a la platja, a botigues, a camps de futbol, a passejar pel carrer, a restaurants, a jugar al pati de l’escola amb els amics, al Zoo…”, han conclòs.

L’alumnat de 3r i 4t de primària de l’escola Josep Maria Jujol també ha dit la seva mitjançant portaveus. De 3r A, Andreu i Bruno han exposat aquestes idees de millora: “Ens agradaria més natura i parcs per tenir més espai de joc amb els amics”. “Ens agradaria que hi hagués menys contaminació i proposem que hi hagi un dia al mes de neteja, on veïns i veïnes es trobin per tenir cura de l’entorn”, han apuntat. “Ens agradaria que no hi hagués tanta pobresa. Ni gent dormint als carrers”, han afegit. Al voltant del film Pinotxo 3000, han formulat aquesta pregunta: “Per què en Pinotxo és un robot?”.

Bruna i Leo s’han encarregat de llegir les propostes de la classe de 3r B de l’escola Josep Maria Jujol. “De la ciutat, ens agrada que hi ha monuments per conèixer-ne la història, i celebrar les festes del barri”, han mencionat. “No ens agrada el soroll dels cotxes i el fum”, han assegurat. “Necessitem que hi hagi més espais naturals i parcs, arbres, places… Hem de fer una carta a l’Ajuntament”, han proposat. “Anem amb la família i els amics i les amigues al parc i a les places del barri. Ens sobra que passin tants cotxes”, han lamentat. També han plantejat qüestions sobre la pel·lícula projectada. “Com és que no hi ha ni color i ni natura a la ciutat? Per què els nens i les nenes són tan diferents a nosaltres?”, han preguntat.

A la classe de 4t A de l’escola Josep Maria Jujol han proposat idees de millora de la ciutat. Aitana i Samir han exposat: “Fer un consell d’infants a les escoles. Aquests responsables podrien recollir les nostres idees i podríem tenir veu a l’Ajuntament”. “Ens agradaria tenir més parcs per a la nostra edat, i espais verds i naturals”, han comentat. “No ens agrada la contaminació acústica, la contaminació en general i tant de turisme”, han afegit. Sobre el film, han preguntat: “Per què es diu Pinotxo 3000?”.

Demandes per a una ciutat més sostenible

Des del grup de 4t B d’aquest centre educatiu, Shaiun i Gala han fet de portaveus de les idees principals. “Ens agrada la nostra ciutat perquè hi ha parcs i activitats per fer en família. També ens agrada Gràcia perquè hi ha llocs per jugar. A més, hi ha transport públic”, han explicat. “No ens agrada que els carrers estiguin bruts. Tampoc ens agrada la contaminació (fum, sorolls, llums). De vegades hi ha massa gent i massa trànsit”, han comentat. En aquest sentit, han exposat les propostes següents: “Voldríem que hi hagués menys cotxes, també més vigilància de policia, i més cases per a la gent que ho necessita”.

Al torn de l’alumnat de 4t de primària de l’escola Bogatell, la classe de 4t B ha exposat les propostes amb les veus de Joana i Max. “Els nostre grup ha decidit que els monuments són molt importants, perquè molta gent ve de turisme per visitar-los i, per aquest motiu i altres, Barcelona és popular”, han assegurat. “Hem escollit la contaminació com un tema que no ens agrada gens, perquè és dolenta per a la salut dels éssers vius i perquè també contribuïm a l’escalfament global del nostre planeta”, han afegit. “Creiem molt important que la ciutat tingui més arbres i parcs o zones verdes, ja que ens ajudarien que hi hagués més oxigen i, d’aquesta manera, els éssers vius podrien viure una mica millor”, han conclòs.

La classe de 4t A de l’escola Bogatell ha plantejat propostes de millora. Anna i Abril han fet de portaveus: “Com ho podem millorar? Reciclar de manera correcta; més zones verdes; anar més en bicicleta o patinet; no comprar coses fetes amb oli de palma; reutilitzar tot el que puguem; netejar les platges”. Des del grup de 4t C, Leo i Bernat han afegit més idees: “Utilitzar energies renovables; no utilitzar envasos de plàstic; no llençar envasos de plàstic al mar; els carrers més amples; no malbaratar ni l’aigua ni el menjar”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *