Com fer que la ciutat sigui més habitable per als infants? Aquest és el repte que s’han plantejat alumnes de 3r i 4t de primària a la sessió principal de l’11 de novembre amb el film Pinotxo 3000, en el marc del Cicle de Cinema dels Drets dels Infants. Amb l’assistència de 268 infants que han omplert la sala 1 dels Cinemes Girona, les escoles participants han reflexionat sobre quines necessitats tenen els nens i les nenes per gaudir de l’espai públic de Barcelona
Des de l’escola Josep Maria de Sagarra, Janner, Martí i Masha, del grup del Foc (3r de primària), s’han encarregat d’exposar les idees principals que han comentat a l’aula. “Tenim dret a una ciutat més verda, on hi hagi més plantes i animals, i a viure a prop de la natura”, han manifestat. “Tenim dret a una ciutat menys contaminada, amb un aire més net i amb menys soroll”, han afegit en aquest mateix sentit. “Tenim dret a una ciutat on hi hagi botigues de proximitat, amb més mercats que supermercats i on es canviï el plàstic per materials biodegradables”, han conclòs. En relació amb el film Pinotxo 3000, han llançat aquesta reflexió: “Per què ens imaginem que, de cara al futur, totes les ciutats seran grises?”.
Lucía, Aran i Núria han exercit de portaveus de la classe dels Volcans d’aquest mateix centre educatiu (4t de primària), amb declaracions com aquesta: “Ens agrada la ciutat de Barcelona perquè té parcs, però trobem a faltar que hi hagi més estructures de joc pels infants de totes les edats”. També han fet referència a la importància de tenir la ciutat neta. “És important que cadascú es faci responsable de les seves deixalles i del que ha embrutat per mantenir cuidat l’espai”, han exposat. “Pensem que és necessari tenir més espais naturals, plens de natura, i que estiguin cuidats per jugar-hi”, han afegit.
L’escola Immaculada Concepció d’Horta ha comptat amb les exposicions de Martina, Aleix, Martí i Martina, dels grups A i B de 3r de primària. “Ens agraden els espais verds de la ciutat, la muntanya, la platja, els animals i els parcs i jardins. No ens agrada la brutícia, la circulació de cotxes ni la contaminació”, han dit des del grup classe A. “Els llocs que ens agraden per divertir-nos són l’escola, els espais per fer esport a l’aire lliure, els parcs, els chiquiparcs i les vies verdes per anar amb bicicleta”, també han comentat. I han conclòs amb aquesta reflexió: “Trobem a faltar la neteja de les instal·lacions, més animals i més llocs per jugar en els parcs”. La classe B s’ha expressat en la mateixa línia: “Ens agrada tenir parcs infantils”, han manifestat. “És important tenir arbres a la ciutat”, també han dit. “Ens agradaria tenir vies verdes de carrils per a bicis”, han conclòs.
Diagnosi de la nostra ciutat
El grup classe de 4t de primària d’aquesta mateixa escola ha transmès una primera valoració´ de Barcelona de la mà de Lucía i Keira: “Ens agrada que hi ha moltes escoles i molt ambient, que té molts monuments, els centres comercials i botigues, els restaurants, museus, cinemes i teatres, les seves tradicions, les festes del barri i de ciutat, els parcs i els llums de Nadal. No ens agrada que estigui tan bruta, els grafittis, la gran quantitat d’edificis, que no neva, el soroll, la contaminació, la inseguretat, que la gent no agafi les caques dels gossos, la gent que no respecta les normes”.
També han proposat aquestes idees: “Necessitem més zones esportives, més zones naturals per jugar, més zones per a les mascotes, dispensadors de bossetes, més botigues de barri, més zones d’oci i més seguretat”. També han plantejat accions de millora: “Més vigilància a prop de les escoles, les voreres més grans, que els semàfors de vianants durin més, que les portes del metro i dels autobusos siguin més segures, més arbres i punts verds, zones gratuïtes per aparcar”. En aquest sentit, han explicat de quina manera es podrien aconseguir que aquestes propostes siguin tingudes en compte. “Que algú de l’Ajuntament passi per les escoles recollint les propostes, enviar una carta a l’alcaldessa, o anar d’excursió a l’Ajuntament i lliurar-hi les propostes”, han plantejat.
A més, aquest grup ha exposat quins llocs trien a l’hora de passar-s’ho bé amb amics i amigues o amb la família. “Els parcs, l’escola, la piscina, zones de pícnic, les platges, el Tibidabo, les extraescolars, el Zoo, l’Aquàrium i les places”, han dit, i han expressat què troben a faltar en aquests espais: “Lavabos, fonts, més taules de pícnic, taules de ping-pong, porteries de futbol i zones esportives, més llocs per celebrar els aniversaris, més bancs per seure, parcs per a nens i nenes més grans, rocòdroms…”. “Ens sobra brutícia, caques i pipís de gossos, i que la gent que viu al carrer no tingui un lloc on dormir”, han indicat. Sobre altres llocs d’esbarjo que voldrien al barri, han proposat “taules de pícnic i una tirolina per baixar del Carmel”.
Una infància que vol ser escoltada
L’escola Eduard Marquina també ha assistit a aquesta projecció del film d’animació Pinotxo 3000. De la classe de 3r de primària, Mustafà i Amaia han plantejat: “De la ciutat ens agrada el nostre barri però podrien millorar aspectes, com ara la contaminació o trobar-nos els carrers més nets”. “Podem ajudar reciclant, consumint menys plàstic i no embrutant. També fent una carta a l’alcaldessa per saber què podem fer per solucionar el problema”, han afegit. També han manifestat: “S’han de tenir en compte les necessitats dels infants per adequar les ciutats amb parcs, gronxadors i més coses que hem demanat”. En relació a la pel·lícula, han plantejat aquesta pregunta: “Com es podria fer un robot amb sentiments com en Pinotxo?”.
El grup de 4t de l’escola Eduard Marquina també ha llançat aquesta proposta, de la mà de Rehman, Tahrem i Lina: “Necessitem més parcs per poder jugar a l’aire lliure i gaudir de la natura. I també volem camps d’esports gratuïts”. “De Barcelona ens agrada tenir platges, la nostra escola, parcs i centres comercials”, han comentat. “Podríem fer una carta a l’alcaldessa per fer-nos escoltar! I també podríem fer manifestacions”, han conclòs. Sobre la projecció de Pinotxo 3000, s’han plantejat aquest dubte: “En Pinotxo tindrà sentiments?”.
Una altra intervenció de la sala 1 ha estat la de Britani i Meritxell, del grup classe de 4t de primària de l’escola Marinada. “Hem parlat sobre el barri. Ens agrada perquè la muntanya és a prop, hi ha piscina, camp de futbol i parcs per jugar. Hi ha arbres. Però ens agradaria que els parcs fossin més grans amb tobogans i coses per a infants de totes les edats, no només per als més petits. Volem més fonts per beure perquè n’hi ha poques”, han exposat.
Imaginant la ciutat dels infants
L’alumnat de l’escola Marinada també ha plantejat una sèrie de propostes: “Ens agradaria una ciutat neta i ordenada, on els cotxes tinguessin plaques solars per no contaminar. Voldríem que la gent fos responsable i no deixés les caques dels gossos a terra. Parcs i plantes per tot tipus. Calen més contenidors i que la gent sigui més responsable per no llençar coses i deixar-les al mig. Podria haver-hi més escoles, més semàfors per als cotxes… o menys cotxes. O més transport públic per no haver d’utilitzar el cotxe”. Aquesta escola ha tingut temps per fer volar la imaginació, un tema tractat a la pel·lícula Pinotxo 3000: “Hem parlat de la nostra ciutat ideal, una mica fantàstica. Seria una ciutat-bosc gegant, on les persones visquessin amb els animals amb normalitat”.
En aquesta sessió han intervingut finalment alumnes de l’escola Mercè Rodoreda. De les classes A i B de 4t de primària, Carmen i Pedro Adrián han explicat: “Ens agrada que Barcelona sigui una ciutat gran i cosmopolita, i que té bastant en compte els infants. No ens agrada que la gent l’embruti i que hi hagi contaminació”. “Creiem que Barcelona necessita més arbres als parcs, menys cotxes al carrer i una arquitectura més alegre i sostenible”, han lamentat. “Ens agradaria que els polítics i els dirigents es barallessin menys i pensessin en una ciutat feta per als infants i les famílies!”, han reclamat.