Aquest dilluns 11 de novembre hem encetat setmana amb un desafiament als Cinemes Girona: una sessió triple de Volant en llibertat. N’han gaudit alumnes de cicle mitjà de les escoles Ferrer i Guàrdia a la sala 2; Calderón de la Barca, institut escola El Til·ler, Espai de Criança La Pinya, Parc de la Ciutadella i Sant Felip Neri a la sala 3; i El Carmel, Immaculada Concepció, Josep Maria de Sagarra, Rius i Taulet i Sant Medir a la sala 1. Tot plegat, han estat dotze centres educatius participants que han coincidit en un matí intens del Cicle de Cinema dels Drets dels Infants per reflexionar al voltant del tema Barcelona té cura dels infants.
Els primers en començar la projecció han estat els nens i les nenes de l’escola Ferrer i Guàrdia a la sala 2. Abans de la pel·lícula, ens han compartit què havien treballat a classe. Al voltant de la pregunta sobre què necessitaven de la família, han respost que els cuidin, amor, carinyo, menjar o un sostre, elements en els quals han coincidit moltes escoles.
D’altra banda, alumnes de 3r A ens han apuntat que les famílies poden ser de tipus molt diferent i que les necessitem, però a vegades també necessitem estar sols i soles. A més, el grup de representants de 4t A ha afirmat que, “encara que tothom té el dret que el cuidin, a vegades hi ha pares i mares que no poden fer-ho. En aquest cas, una altra persona adulta ha de fer-se responsable per cuidar-nos”.
Mentrestant a la sala 1 els infants de les escoles participants han pensat en el dret a rebre cura i atenció sobretot en aquests aspectes: “que ens cuidin, ens estimin i ens portin al metge quan ho necessitem”. També han relacionat la cura dels infants amb el dret a anar a l’escola, amb tenir una família que els doni afecte, els proporcioni menjar i beure, que se’n preocupi quan estan malalts o que els reconforti quan estan tristos.
Les intervencions de les nenes i els nens també han servit per destacar que els drets dels infants han de garantir-los unes condicions de vida adequades, tant en la part emocional com en la part física. Així, per exemple, els i les representants de l’escola Josep Maria de Sagarra han afirmat: “els infants necessitem sentir-nos lliures i prendre decisions, i tenim dret que ens cuidin també”. Finalment s’han preguntat com vivia l’Amy, la nena protagonista del film, abans d’estar amb el seu pare.
Els nens i les nenes de l’escola Sant Medir que han pujat a l’escenari han comentat que necessiten ser estimats i estimades, que pares i mares hi juguin però, a la vegada, que també els deixin jugar sols i soles. Això mateix passa amb les mascotes.
Els infants de les diferents escoles assistents han plantejat una incògnita al voltant de la pel·lícula Volant en llibertat: “Què faríem si ens trobéssim amb uns ous d’oca com li passa a la protagonista del film? Els cuidaríem?”. La resposta ha estat evident després de veure-la: un sí rotund.
A la sala 3, les reflexions no han estat molt diferents. La Daniela i en Marc de 3r de l’escola Sant Felip Neri ens han assegurat que “les abraçades i les carícies ens fan sentir millor quan tenim tristesa i volem estar amb companyia”. Molt en sintonia els companys i les companyes de la sala 1, la Neus i l’Ainhoa, del grup de 4t, han posat l’accent en els seus drets bàsics: “necessitem dormir, beure aigua, fer exercici, tenir un bon metge i sentir-nos cuidats i cuidades”.
Els i les representants del grup de 4t de l’escola Parc de la Ciutadella han afirmat: “Les persones adultes han de protegir els nens i les nenes. Ens han de cuidar, donar estima i amor. I ens han d’ensenyar com funciona la vida i a prendre millor les decisions, una atenció que també trobem a l’escola”. En la mateixa línia, alumnes de 4t de l’Escola Calderón de la Barca van afirmar que “tots els nens i totes les nenes hem de comptar amb persones que ens protegeixin al llarg de tota la infància i que sentim que ens cuiden”.
Finalment, els nens i les nenes de l’institut escola El Til·ler, s’han preguntat: “Què series capaç de fer per la teva família? Cuidem els i les altres com ens agrada que ens cuidin?”. Qüestions molt importants que han respost amb aquest argument: “Quan cuidem a algú, ens sentim millor. Hem de fer allò que ens faci sentir bé”.
Així ha començat la segona setmana del Cicle de Cinema dels Drets dels Infants. En un sol matí, dotze escoles de diferents punts de la ciutat han pogut aprendre i reflexionar moltes coses sobre els drets dels infants relacionats amb la cura i l’autorespecte gràcies a la projecció de Volant en llibertat.