• Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes "
  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes "
  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes "

Segon cicle d'educació infantil

Zibila i el poder de les ratlles, i més contes

Dates d'exhibició: 6 i 7 de novembre, a les 10:15 h 

Drets i valors a treballar

  • Dret de tots els infants a sentir-se acceptats, sense cap tipus de discriminació.

  • Dret dels infants que la família i les amistats els cuidin i en tinguin cura.

  • Dret de tots els infants al lleure i al joc.

  • Dret dels infants a disposar d’espais saludables i segurs.


Sinopsis dels curtmetratges

Zibila i el poder de les ratlles:
La Zibila és una petita zebra adoptada per un pare cavall i una mare euga. Només arribar a la nova casa on la família s’ha traslladat, la petita coneix el seu veí Carino, amb qui comença a fer amistat, fins que el pare i la mare d’aquest li ho prohibeixen. Quan va a l’escola, la Zibila pateix les burles dels companys i les companyes, que se’n riuen que tingui ratlles. Un dia que ella porta el seu petit lleó de peluix, uns companys li prenen i l’acaben llençant fora del pati, al carrer. La Zibila salta la reixa i ha de córrer per diferents indrets de la ciutat, perquè el nino passa accidentalment d’un lloc a un altre. Per sort l’ha seguida en Carino, i tots dos fan cap a un circ. Allà tots dos viuen una gran aventura que ho canvia tot.

Per damunt de tot:
Pare, mare i filla girafes han sortit de vacances al bosc. Mentre el pare i la filla frueixen de l’entorn natural, la mare hagués preferit anar a la piscina, com fa una amiga. La petita corre i juga pel bosc, intentant fer amistat amb els animalons que l’habiten, però l’ambient no és del tot receptiu. Algun animalet la tracta amistosament, però un esquirol amb aires d’amo del bosc li és especialment antipàtic i li diu que aquell no és lloc per a un animal tan gran com ella. En un moment donat, l’esquirol es troba penjat, en perill de caure d’un arbre molt alt. El pica-soques va a buscar la girafa perquè l’ajudi, però l’esquirol, orgullós, s’hi nega. Finalment cau, però la girafa el salva. L’esquirol no li ho agraeix, però els altres animals es posen a jugar amb ella.

Un vent de màgia:
El petit Ludovic fa castells a la sorra del parc, mentre el seu pare llegeix en un banc. Un osset se li atansa i, en lloc de jugar plegats, l’altre l’empeny i el tira a terra. En Ludovic plora i, per consolar-lo, el pare es posa a construir un gran castell amb ell. Llavors arriba una osseta, amb la seva mare, i saluda en Ludovic. Ell la va a veure, però l’altre osset li fa la traveta i el fa caure. L’osseta l’ajuda a alçar-se i es fan amics. Es donen altres situacions d’enemistat fins que en Ludovic i l’osseta juguen a enlairar un estel que els ha preparat la mare d’ella. Quan ha de marxar, l’osseta deixa l’estel a en Ludovic i, quan aquest també ha de tornar a casa amb el pare, el dona a l’osset amb qui havia estat rivalitzant.

Ailín en la luna:
La petita Ailín arriba a casa al vespre, amb la seva mare, que és mestra. La nena, plena d’energia, no para de parlar i de demanar atenció, mentre la seva mare, cansada, està atrafegada posant la casa en ordre. No pot estar per la seva filla, perquè té un munt de tasques per fer. Arriba un moment que la nena cau i crida. Aleshores la mare, alterada, deixa anar que l’envia a la lluna, i tanca la nena a la seva habitació. Després d’una estona, un cop corregeix deures de l’escola i es tranquil·litza, la mare prepara galetes casolanes, alça el càstig de la filla i li demana perdó.


Fitxes tècniques

  • Títol original: Zibila ou la vie zébrée (Zibila i el poder de les ratlles)
  • Idea, direcció i storyboard: Isabelle Favez
  • Països de producció: França, Suïssa i Bèlgica
  • Any d’estrena: 2019
  • Durada: 27 minuts
  • Animació 2D. Versió en català
  • Títol original: Tout là-haut (Per damunt de tot)
  • Idea, direcció, grafisme i animació: Martina Svojíková
  • Països de producció: França i Bèlgica
  • Any d’estrena: 2019
  • Durada: 13 minuts
  • Animació 2D (papier découpé). Versió en català
  • Títol original: Un vent de magie (Un vent de màgia)
  • Curt de la sèrie Quatre saisons dans la vie de Ludovic (Quatre estacions en la vida d’en Ludovic)
  • Direcció i animació: Co Hoedeman
  • País de producció: Canadà
  • Any d’estrena: 2002
  • Durada: 12 minuts
  • Animació stop-motion (amb ninots). Versió en català
  • Títol original: Ailín en la luna
  • Direcció: Claudia Ruiz 
  • País de producció: Argentina
  • Any d’estrena: 2017
  • Durada: 5 minuts
  • Animació stop-motion (cut out amb plastilina). Versió original (en castellà)

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l'aula

Roda d’aportacions dels nens i les nenes per enumerar: què els agrada de la vida en família i què no tant, també de l’ambient a l’escola, quines activitats els fan sentir bé, i quins espais preferits tenen per anar a jugar i a quins jocs. Un cop feta sorgir la diversitat d’opinions i de situacions del grup classe, aniria bé desplegar una activitat artística breu que serveixi per plasmar-les. Tot seguit, el o la docent pot rescatar, de viva veu, algunes de les aportacions a les tres qüestions inicials. Pot relacionar-les amb tot allò que hagi quedat reflectit a la creació col·lectiva improvisada. Arriba el moment d’explicar que els nens i les nenes de tot el món tenen reconeguts uns drets, entre els quals hi ha aquells que acompanyen els infants a gaudir de benestar i d’una vida plena, amb la família, a l’escola i al barri. El procés de descoberta participativa fa emergir els continguts de l’aportació de cada grup classe a la sala de cinema. En el moment d’organitzar l’anada al cinema, recomanem fer una breu presentació de la sessió Zibila i el poder de les ratlles, i més contes.


Sabíeu que...

A Zibila i el poder de les ratlles, els nous companys i companyes d’escola de la Zibila es riuen d’ella, la maltracten i li fan bullying. Per sort, en Carino se salta la prohibició de relacionar-s’hi que li fan el pare i la mare, pel sol fet que la petita zebra no és com ells, i li fa costat. L’acompanya i l’ajuda en el periple de recuperar el lleó de peluix, tractant-la sempre amb veritable afecte amical. Tots dos viuen una aventura on demostren valor, determinació i autonomia.

Malgrat anar de vacances en família, la petita girafa de Per damunt de tot s’ha extraviat una estona i passa les aventures tota sola. Però això l’ensenya a ser autònoma, a adquirir experiències de la vida per si mateixa, i a madurar. No dubta gens a ajudar l’esquirol quan aquest es troba en una situació de perill, actuant sense cap rancúnia.

En el cas del curtmetratge Un vent de màgia, cal remarcar que, tant en Ludovic com l’osseta, són a la plaça acompanyats dels seus respectius pare i mare que, tot i deixar-los en llibertat, n’estan pendents. El pare d’en Ludovic es posa a fer un castell amb ell després que l’altre l’hagi agredit, i fa fora a aquest quan posteriorment vol destruir la construcció que han alçat plegats. La mare de l’osseta li ha preparat l’estel i l’ajuda a enlairar-lo per primer cop.

Una de les queixes més importants que manifesten els nens i nenes de Barcelona, reflectides a l’Agenda dels Infants, és la manca de dedicació que reben per part dels seus pares i mares. Aquesta pot estar motivada per molts factors, però és evident que el ritme de la vida moderna, en què pare i mare treballen, molts cops en situacions molt estressants, fa que no puguin dedicar tota l’atenció i l’afecte que els fills i les filles esperen i precisen. Tot això surt al curtmetratge Ailín en la luna.


Activitat de creació a l’aula

Dividits en subgrups, cada equip se centrarà a treballar els quatre drets dels infants proposats per abordar com es pot assolir el benestar de la infància. En plasmarà el significat en una sèrie de 4 a 6 imatges. Un cop acabada, cada subgrup pot fer-ne una presentació mural, amb el format que el o la docent trobi més convenient i interessant. El resultat es digitalitzarà i s’enviarà per compartir-lo en aquest web. També es pot confeccionar una presentació conjunta, en format digital, de les sèries d’imatges de tots els subgrups de cada classe.

Materials de suport: Vídeos

Tràiler (compilació) Zibila i el poder de les ratlles

Tràiler (versió original amb titulacions en francès) Zibila i el poder de les ratlles

Teaser (versió original amb titulacions en francès) Per damunt de tot

Curtmetratge (en francès) Un vent de màgia

Tràiler (versió original en castellà) Ailín en la luna


Materials de suport: Llibres

  • Bonilla. R. (2024). Què és això de l'amor, Minimoni? Barcelona: Animallibres
  • Brenman, I. (2024). Juguem a la sorra. Barcelona: Animallibres
  • Denou, V. (2003). Anem al zoo, Teo. Barcelona: Timun Mas Cat
  • Gay, M. (2008). Zea. Sant Joan Despí: Corimbo
  • Pita Varela, Ch., i di Lauro, M. (2014). La calle del puchero. Pontevedra: Oqo
  • Van Genechten, G. (2009). Els meus avis. Barcelona: Animallibres

Materials de suport: Pel.lícules

  • En Teo va al parc. Sèrie Teo. Claudio Biern Boyd (dir.). Espanya, 1996
  • El parc. Sèrie Peppa, la porqueta. Mark Baker i Neville Astley (dir.). Regne Unit, 2004.
  • Yoko y sus amigos. Iñigo Berasategui, Juanjo Elordi i Rishat Gilmetdinov (dir.). Espanya, 2015
  • Zebra. Julia Ocker (dir.). Alemanya, 2013

Guia didàctica completa

Descarregar Guia didàctica completa

Enllaços d'interès

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *