• Fotograma de la pel·lícula "Yoko y sus amigos"
  • Fotograma de la pel·lícula "Yoko y sus amigos"
  • Fotograma de la pel·lícula "Yoko y sus amigos"
  • Fotograma de la pel·lícula "Yoko y sus amigos"
  • Fotograma de la pel·lícula "Yoko y sus amigos"
  • Fotograma de la pel·lícula "Yoko y sus amigos"

Segon cicle d'educació infantil

Yoko y sus amigos

Dates d'exhibició: 7 i 8 de novembre, a les 10 h

Drets i valors a treballar

  • Dret dels infants a trobar a la ciutat de Barcelona les condicions socials, econòmiques, polítiques, culturals, ambientals i d’accessibilitat universal per viure-hi dignament.
  • Dret dels infants a una ciutat amb espais naturals que garanteixin el joc i la convivència, de manera harmoniosa i sana.

Sinopsi

En Vik és un nen vergonyós i introvertit a qui costa fer noves amistats. El pitjor és que, cada vegada que ho aconsegueix, les ha de canviar, perquè envien el seu pare a treballar en una altra ciutat.

Amb l’última mudança, la família s’instal·la al costat d’un magnífic parc, on en Vik coneix la Mai i l’Otto. Els dos nens i la nena traven una forta amistat i, jugant plegats, desprenen tanta alegria que criden l’atenció d’en Yoko, un ésser màgic que habita al parc des de l’època en què era un bosc. Cada dia en sortir de l’escola, en Vik es troba amb la Mai i l’Otto, i en Yoko converteix els seus jocs en aventures fantàstiques: els munta en un tren volador, transforma el castell de joc del parc en una nau pirata, els transporta a cims gelats pels quals llisquen amb trineu, els fa esdevenir joguines...

En Yoko també els ajuda a resoldre alguns conflictes que sorgeixen, com quan en Vik no vol compartir la seva pilota nova, o la Mai i l’Otto es pensen que el seu nou amic s’ha cansat de la seva companyia i se n’ha anat amb una altra colla.

Quan finalment sembla que viuen en un mar de felicitat, tornen a proposar un trasllat al seu pare, la qual cosa entristeix molt en Vik, perquè perdrà els seus nous amics.


Fitxa tècnica

  • Títol original: Yoko eta lagunak
  • Direcció: Iñigo Berasategui, Juanjo Elordi i Rishat Gilmetdinov
  • Guió: Edorta Barruetabeña
  • País de producció: Espanya
  • Any d’estrena: 2015
  • Llargmetratge d’animació 2D
  • Versió en castellà

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l'aula

Roda d’aportacions dels i les alumnes sobre el dret dels infants a una ciutat que els faciliti espais de joc. A continuació, es recull el conjunt d’activitats que duen a terme a l’espai públic i què els cal per gaudir-ne amb plenitud. Tot seguit, entre tots i totes s’elabora un llistat de necessitats per a nens i nenes de la seva edat a la ciutat. El o la mestre/a pot ressaltar: com es pot afavorir com es pot afavorir que els infants frueixin de la ciutat i amb què precisen comptar. Arriba el moment d’explicar que els nens i les nenes de tot el món tenen reconeguts uns drets, entre els quals hi ha el dret a una ciutat amable i harmoniosa. L’objectiu és provocar una descoberta participada sobre la importància del dret dels infants a la ciutat. Aquesta activitat servirà per preparar la intervenció del grup classe al cinema i es podrà finalitzar amb el visionat del tràiler del film Yoko y sus amigos.


Sabíeu que...

El dret a la ciutat és precisament un dels temes centrals del film Yoko y sus amigos. En Vik té la sort d’anar-se’n a viure al costat d’un nou parc, la qual cosa li dona l’oportunitat de sortir de casa, de socialitzar i de fer amistat amb altres nens i nenes.

Els espais de què gaudeixen al parc i l’empatia que els genera jugar junts facilita que en Vik, l’Otto i la Mai despleguin situacions molt diverses que inclouen el joc simbòlic, el qual caracteritza el període que va dels dos als sis anys. Des d’un bon principi i gairebé sense adonar-se’n, tots tres s’ho passen molt bé reinventant situacions de la vida quotidiana del món adult i protagonitzant aventures sorgides de la fantasia.

Per als infants, l’accés a espais verds suposa una millora de la capacitat d’atenció, el desenvolupament emocional i del comportament, i fins i tot produeix canvis estructurals beneficiosos en el cervell.

Esplaiar-se en un entorn natural afavoreix l’activitat física entre nens i nenes d’edats similars, en lloc d’optar per activitats més sedentàries com ara les vinculades a les pantalles.

Jugar en espais oberts resulta també molt recomanable per a la salut emocional dels més menuts i les més menudes, a l’hora de viure situacions d’alegria, de felicitat, de tranquil·litat, de tristesa, d’enuig, de preocupació, etc.

El fet que el parc de Yoko y sus amigos faciliti un munt d’interrelacions remarca la importància que cada barri d’una ciutat tingui a l’abast espais públics, on els infants puguin desenvolupar-se de manera plena i adquirir experiència de la vida.


Activitat de creació a l’aula:

Dividits en subgrups, cada equip se centrarà a treballar els dos drets dels infants relacionats amb gaudir d’una ciutat amable i harmoniosa. En plasmarà el significat en una sèrie de 4 a 6 dibuixos. Un cop acabada, es tracta que cada equip pinti els dibuixos o els treballi amb collage. El resultat es digitalitzarà i s’enviarà per compartir-lo en aquest web. També es pot confeccionar una presentació conjunta, en format digital, de les sèries de dibuixos de tots els subgrups de cada classe. 

Materials de suport: Vídeos

Tràiler Yoko y sus amigos (versió en castellà)


Materials de suport: Llibres

  • Cabeza, A. (2010). Espais verds: Rutes per Barcelona. Barcelona: La Galera
  • D.A. (2011). La màgia del compost. Barcelona: Cadí
  • Pelissier, J. i Hinder, C. (2017). Descobreixo la ciutat. Barcelona: Animallibres
  • Pelissier, J. i Hinder, C. (2018). Descobreixo el parc. Barcelona: Animallibres

Materials de suport: Pel.lícules

Guia didàctica completa

Descarregar Guia didàctica completa

Enllaços d'interès

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *