// Winky i el cavall màgic
Dates d’exhibició: 8, 9 i 15 de novembre, 10h
Drets i valors a treballar
Dret de tots els infants a gaudir del joc i del lleure.
Dret dels infants a viure les seves il·lusions i a desenvolupar-les en el seu temps de lleure.
Dret dels infants al lleure, al joc i a la participació en activitats culturals i artístiques.
Sinopsi
A una petita ciutat de la costa holandesa hi viu la Winky, una nena que fa 8 anys. És d’una família d’origen xinès que regenta un restaurant i la seva mare està embarassada. La gran passió de la Winky és l’Amèric, una euga blanca que cuiden els seus oncles i que cedeixen cada nadal al Pare Noel quan ve a portar regals als nens i les nenes de la ciutat.
La Winky escriu cartes a Santa Claus per explicar-li notícies de l’euga, i dedica gran part del seu temps de lleure a visitar-la, jugar-hi i tenir-ne cura. La seva gran il·lusió és muntar-la, però la seva tia, que és ensinistradora, li ensenya a cavalcar primer un poni perquè és l’adequat per a la seva edat.
Un dia la Winky està sola a l’estable i aprofita per muntar l’Amèric, però en un descuit se li espanta, s’escapa i desapareix. La protagonista se sent culpable i trista, i la busca desesperadament amb l’ajuda del nou company d’escola, amb qui ha travat una forta amistat. Finalment la Winky troba l’Amèric el mateix vespre de l’arribada del Pare Noel. Aquest any l’euga no podrà acompanyar-lo a repartir obsequis perquè aquella nit ha de parir un pollí. La Winky recupera l’alegria.
Fitxa tècnica
Direcció: Mischa Kamp
Guió: Tamara Bos
Intèrprets: Anneke Blok, Robbert Blokland, Peter Bolhuis, Jan Decleir, Mamoun Elyounoussi, Hanyi Han, Sallie Harmsen, Betty Schuurman, Ebbie Tam, Eric van der Donk, Aaron Wan
Països de producció: Holanda i Bèlgica
Any d’estrena: 2007
Durada: 90 minuts
Llargmetratge. Versió en català
Activitats d’aula
Primeres reflexions a l’aula:
Hi ha dues opcions:
Cerca d’informació i comentari: L’activitat comença amb una pluja d’idees sobre les qüestions claus dels drets dels infants que podem treballar amb la pel·lícula. En base a les aportacions, es proposa organitzar una cerca d’informació a Internet, contes o altres materials disponibles. L’enfocament és llegir textos breus i mirar imatges o petits vídeos que aportin idees noves o bé ajudin a aprofundir en aquelles que han estat exposades.
Pluja d’idees i debat: S’enceta aquesta activitat amb una pluja d’idees al voltant de temes com, per exemple, per què als nens i les nenes ens agrada jugar i fer activitats de lleure, i quins jocs i quines activitats ens ajuden a créixer. En base a les idees recollides, es prepararà un debat amb el grup classe subdividit en dos equips prou equilibrats. Abans de començar-lo, cal decidir conjuntament quin serà el tema a debatre de tot el que hagi anat sortint a la pluja d’idees. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que ha après de l’altre equip.
Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i tràiler de Winky i el cavall màgic.
Sabíeu que…
L’euga Amèric és el gran puntal de la Winky i també la seva forma de jugar preferida. La protagonista del film la visita sempre que pot, li parla, la raspalla, li dóna de menjar, hi juga, etc., i somia en muntar-la.
Mitjançant les cartes que escriu al Pare Noel, la Winky verbalitza els seus sentiments i les seves il·lusions.
Tant el fet de donar volada a les seves inquietuds i a la fantasia com el de fer front a les frustracions reforcen el compromís de la Winky amb fer-se gran i desenvolupar-se amb plenitud.
Un animal no és una joguina, però és un element que pot resultar clau per al creixement de tot infant en el temps de lleure i el desplegament de la seva afectivitat
Segons estudis científics, els nens i les nenes amb vincles emocionals amb una mascota senten més empatia i desenvolupen una conducta social més forta que no aquells/es que no en tenen.
Activitat de creació a l’aula:
Subdividir la classe en quatre subgrups, i organitzar-los perquè cadascun tracti alguna qüestió concreta dels drets a treballar amb la pel·lícula. Cada equip acabarà plasmant algun/s aspecte/s dels drets dels infants al joc i l’esbarjo presents a Winky i el cavall màgic en forma de mural o de presentació de diapositives, en un treball basat en la composició fotogràfica i la creació de petits textos.
Materials de suport: Vídeos
Tràiler de Winky i el cavall màgic
Materials de suport: Llibres
Lévy, D. (2017). Com encendre un drac apagat. Barcelona: Libros del Zorro Rojo
Pla, I. (2012). Lola: tooodo un día en el zoo. Mèxic DF: Océano Travesía
Sénégas, S. (2016). L’efímera. Barcelona: Takatuka
Vaccaro Seeger, L (2013). ¿Qué pasaría si…?. Mèxic DF: Océano Travesía
Yamamoto, L. (2015). Stína. La nena de gel. Barcelona: Babulinka Books
Col·lecció Els Drets dels Infants de l’editorial Salvatella
Materials de suport: Pel·lícules
Crin blanc. Le cheval sauvage. Albert Lamorisse (dir.). França, 1953 (en francès)
Cuerdas. Pedro Solís (dir.). Espanya, 2014
El meu veí Totoro. Hayao Miyazaki (dir.). Japó, 1988
Spirit: el cavall indomable. Kelly Asbury i Lorna Cook (dir.). EUA, 2002
Guia didàctica completa
DescarregarEnllaços d’interès
Blog del Cicle de Cinema i Drets dels Infants
Web d’Infància de l’Ajuntament de Barcelona
Textos legislatius a Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona (lectura fàcil):
Declaració Universal dels Drets Humans
Convenció sobre els Drets de l’Infant
Carta de Ciutadania. Carta de drets i deures de Barcelona
Altres:
Tots els contes del concurs Vet aquí els nostres drets
Comparteix aquest contingut