// Un monstruo viene a verme
Dates d'exhibició: 21 i 22 d’abril, 10:15h
Drets i valors a treballar
Dret dels infants a l’acompanyament en circumstàncies difícils i de desempara.
Dret dels infants a la protecció institucional quan són víctimes de bullying.
Sinopsis
En Connor només té dotze anys però ha d’ocupar-se de portar les regnes de la llar familiar, perquè la seva mare està greument malalta de càncer. El pare, després del divorci, va acabar formant una altra família i ara viu als EUA. A més, a l’escola en Connor se sent molt aïllat i rep l’assetjament constant d’un grup de companys que l’increpa, l’insulta i el pega.
Tot plegat el fa entrar en una espiral d’angoixa i li desperta un gran torrent d’emocions, difícil de sostenir tot sol. Arriba un moment que la soledat i la impotència el desesperen i només troba consol i refugi en el dibuix.
Enmig de tot el dolor, el protagonista compta amb l’ajuda d’un monstre imaginari que li planteja reptes i l’acompanya a superar les pors i les fòbies que té. Aquest guia l’obliga a endinsar-se en els seus sentiments més íntims i a furgar en la seva força interior.
Totes aquestes fantasies donen suport a en Connor per tal que pugui fer front tant a la malaltia de la seva mare com a les imposicions de la seva àvia, una dona força freda i estricta però que estima molt a la seva filla i al seu nét
Fitxa tècnica
Títol original: Un monstruo viene a verme (A Monster Calls)
Direcció: Juan Antonio Bayona
Guió: Patrick Ness. Basat en la novel·la homònima de l’autor Un monstruo viene a verme
Intèrprets: Lewis MacDougall, Sigourney Weaver, Felicity Jones, Liam Neeson, Toby Kebbell, Geraldine Chaplin, James Melville, etc.
País de producció: Espanya
Any d’estrena: 2016
Durada: 100 minuts
Llargmetratge. Versió en castellà
Activitats d'aula
Primeres reflexions a l’aula:
Hi ha dues opcions:
Pluja d’idees i creació d’un joc de rols:
L’activitat s’inicia amb una pluja d’idees sobre les concepcions prèvies de l’alumnat al voltant d’alguns dels temes centrals de la pel·lícula Un monstruo viene a verme. Per exemple, enumerar i explicar quines sensacions de soledat han viscut, com les han superat, amb quins suports, com fan un acompanyament a les seves amistats, quines píndoles proposen contra la solitud no volguda, etc. Un cop fetes i recollides les aportacions, cal organitzar el grup classe en cinc o sis equips homogenis. Cada subgrup triarà un dels temes que hagi sortit a la pluja d’idees i se centrarà a desenvolupar-lo. Després, s’inventarà un personatge que es trobi immers en aquesta situació. D’aquesta manera, cada subgrup definirà un personatge i entre tots dissenyaran un joc de rols.
Dinàmica de frases provocadores:
Cal disposar d’un espai lliure d’obstacles amb dues cartolines grans penjades als dos extrems de l’espai (100% d’acord 100% en desacord). En cartolines separades hi ha diferents frases provocadores al voltant de la pel·lícula. La dinàmica consisteix que, en mostrar la frase, l’alumnat s’ha de situar a l’espai seguint l’eix: estic 100% d’acord o estic 100% en desacord. Quan tothom ha trobat el seu lloc, comença el debat. Aquesta rutina s’ha de seguir amb cada frase provocadora.
Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de Un monstruo viene a verme.
Sabíeu que...
Un monstruo viene a verme desplega el sentiment de soledat del noi protagonista des d’una doble perspectiva: la creativa i la dolorosa. En Connor fa front a la solitud davant la malaltia i la imminent mort de la seva mare mitjançant la fantasia. Així és com crea i després interactua amb un monstre imaginari.
La por i el patiment d’en Connor tenen una causa externa molt evident: l’agonia de la seva mare, malalta terminal de càncer. Sense la presència del pare (divorciat i vivint al EUA amb la seva nova família) i sense germans ni germanes, el protagonista de la pel·lícula ha de fer front tot sol a aquesta angoixa. A més, s’hi afegeix la incertesa de què serà d’ell quan la seva mare ja no hi sigui.
Per superar la soledat no volguda, cal l’acompanyament d’algú. Davant de situacions conflictives que sobrepassin les capacitats de resolució dels infants, emergeix la necessitat de comptar amb altres persones. La socialització i l’acompanyament són claus per ajudar-los en moments de bloqueig mental o emocional.
Amb Un monstruo viene a verme, la soledat entra en els dominis profunds de la intimitat subconscient: allí on habiten els monstres, parafrasejant el títol d’un conte molt conegut per a infants. El film parla de trobar-se sol i desvalgut en l’espai més exclusivament personal, on conviuen el bé i el mal amb la psique de cada individu.
L’aclariment de sentiments (catarsi) que el monstre proporciona a en Connor possibilita que es reconciliï amb la seva àvia, de qui comprèn que la fredor no sigui sinó el camuflatge del dolor que porta per la malaltia i la mort de la seva filla. El reconeixement del dolor mutu els reconforta i els uneix, i farà possible l’estima d’en Connor i la convivència posterior.
El cultiu de la soledat és una font d’autoconeixement i d’autorealització personal. Com en tot procés d’introspecció, en Connor fa un viatge interior que li serveix per descobrir aspectes de si mateix que desconeixia. Els dos primers contes que li explica el monstre l’ajuden a reflexionar sobre el bé i el mal, i la justícia; i el tercer, sobre la invisibilitat.
Activitat de creació a l’aula:
Fer equips de treball a l’aula. Cada grup d’alumnes escollirà algun dels tres drets que queden reflectits a la pel·lícula Un monstruo viene a verme i acabarà plasmant la defensa del seu dret en forma d’espot de campanya de sensibilització, que podria concretar-se en un cartell, una peça d’àudio o un vídeo.
Materials de suport: Vídeos
Tràiler de Un monstruo viene a verme (versió en castellà)
Materials de suport: Llibres
Frank, A. (2018). Diari d’Anna Frank. Barcelona: DeBolsillo
Liao, J. (2008). Hermosa soledad. Granada: Barbara Fiore
Ness, P. (2016). Un monstre em ve a veure. Carcaixent: Sembra Llibres
Thompson, L. (2017). L’imprevist cas del noi a la peixera. Barcelona: Fanbooks
Materials de suport: Pel·lícules
¿A quién ama Gilbert Grape? Lasse Hallström (dir.). EUA, 1993
Donde viven los monstruos. Spike Jonze (dir.). EUA, 2009
El niño de la bicicleta. Jean-Pierre i Luc Dardenne (dir.). Bèlgica, 2011
Un mundo a su medida. Peter Chelsom (dir.). EUA, 1998
Guia didàctica completa
DescarregarEnllaços d’interès
Podeu trobar més informació a:
Web del Cicle de Cinema i Drets dels Infants
Web d’Infància de l’Ajuntament de Barcelona
Textos legislatius al web de l’Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI de l’Ajuntament de Barcelona (lectura fàcil):
Declaració Universal dels Drets Humans
Convenció sobre els Drets de l’Infant
Carta de Ciutadania. Carta de drets i deures de Barcelona
Altres:
Llei dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència
Comparteix aquest contingut