• Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

Cicle mitjà d'educació primària

Manolito Gafotas

Dates d'exhibició: 8, 11, 12 i 13 de novembre, a les 10 h, 10:15 h i 10:30 h

Drets i valors a treballar

  • Dret de tots els infants a gaudir de bones relacions familiars i d’amistat.

  • Dret de tots els infants a disposar d'espais i equipaments de lleure, cultura i joc al barri.

  • Dret dels infants a fruir de les vacances i a poder descansar. 


Sinopsi

En Manolito és un nen de vuit anys càndid i innocent que viu al barri madrileny de Carabanchel Alto. Segons ell, està considerat com a “uno de los barrios más importantes de Europa”. Fill d’una família modesta, viu amb la mare, el germà petit, l’avi matern i el pare, que és camioner i passa més temps fora que no a casa. La mare pateix l'absència del marit i se li fa un munt d’haver-se de fer càrrec de tot, sola. Expressa constantment una gran insatisfacció amb la vida que té i en fa una queixa contínua que aboca al seu entorn, especialment vers el fill gran.

En Manolito porta orgullosament el sobrenom de Gafotas, perquè explica que al barri tothom en té algun. Ell també ha posat el d’Imbécil al seu germà petit, perquè, segons ell, va venir al món a fer-li la guitza. Malgrat tot, té un gran cor i s’estima profundament la seva família. Tot i estar absent la major part del temps, quan és a casa, el pare es mostra afectuós i complaent amb els fills i la dona. L'avi és un dels grans puntals en la vida d'en Manolito.

Les dificultats econòmiques estrenyen el dia a dia de la família, sobretot perquè el pare està pagant el camió. Davant de la vida humil que porten, en Manolito, en un moment donat, diu al seu pare: “¡Qué malo es no tener dinero, papá!”. Arriba l’estiu i el protagonista es disposa a passar-lo, un any més, en un Carabanchel Alto solitari. Se sent tancat en un pis petit i calorós, sense ni un amic, i amb l’agreujant d’haver de fer deures, perquè ha suspès les matemàtiques.

La situació s’alegra quan el pare ve a passar deu dies de vacances i els promet portar-los a fer coses per la ciutat. Només començar el descans, li surt una feina urgent de dos dies. Per alleugerir una mica la càrrega de la seva dona, decideix endur-se en Manolito amb ell. El protagonista ho rep de manera entusiasta, pel fet d’anar amb el seu pare i de trencar la rutina.

El viatge, tranquil i alegre, es complica quan en Manolito, en una parada per dinar, s’equivoca de camió, es posa a dormir en un altre que no és el del seu pare i es desperta prop de València. Surt foragitat del tràiler amb por d’haver estat segrestat, i corre camp a través fins a arribar a un corral de béns, on passa la nit. L’endemà, el pastor avisa la Guàrdia Civil, i una parella femenina d’agents es fa càrrec del nen, aclareixen la situació i avisen la família. La citen en una platja, on en Manolito veu el mar per primer cop.


Fitxa tècnica

  • Títol original: Manolito Gafotas
  • Direcció: Miguel Albaladejo
  • Guió: Elvira Lindo i Miguel Albaladejo. Basat en el personatge creat per Elvira Lindo
  • País de producció: Espanya
  • Any d’estrena: 1999
  • Durada: 86 minuts
  • Llargmetratge de ficció
  • Versió original (en castellà)

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l'aula

Hi ha dues opcions:

Pluja d’idees i debat
S’enceta aquesta activitat amb una pluja d’idees al voltant de la demanda i les propostes dels nens i les nenes de Barcelona sobre el dret a gaudir de bones relacions familiars i el dret a una ciutat amable, contemplades a l’Agenda dels Infants. En base a les idees recollides, es prepararà un debat amb el grup classe subdividit en dos equips prou equilibrats. Abans de començar-lo, cal decidir conjuntament quin serà el tema a debatre de tot el que hagi anat sortint a la pluja d’idees. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que ha après de l’altre equip.

Mural amb núvol de solucions
L’activitat s’inicia amb la lectura i el comentari de la demanda sobre justícia social de l’Agenda dels Infants i dues propostes que se’n deriven. D’aquí en sortirà una roda d’aportacions de l’alumnat, les quals s’agruparan per temes. Tot seguit, cal organitzar el grup classe en cinc o sis equips homogenis. Quan cada subgrup ha decidit quina temàtica vol treballar, el professorat els proposa dibuixar i escriure un núvol de solucions, per posar en valor els seus punts de vista com a infants.

Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i, al final de tot, el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de Manolito Gafotas.


Sabíeu que...

Els nens i les nenes de Barcelona es queixen que pares i mares els dediquen poca atenció, més enllà de les cures bàsiques quotidianes. A part que 2 de cada 10 (21%) diguin que no se senten totalment segurs o segures a casa seva, el gruix dels infants reclama amor i comprensió, ajuda davant dels seus problemes, i temps per a compartir amb activitats satisfactòries. Posen en evidència que els seus progenitors treballen massa hores, i que no els en queden per a estar amb ells i elles.

En contra de l’afirmació d’en Manolito, Carabanchel Alto no és un dels millors barris d’Europa, sinó un dels més empobrits de Madrid. Es tracta d’un exemple paradigmàtic de suburbi obrer situat a la perifèria. A més, havia estat estigmatitzat per allotjar la principal presó del país, la qual es va tancar el 1999, l’any de producció de Manolito Gafotas. En aquest sentit, la pel·lícula té un to plenament realista i descriu, de manera molt clara, els trets d’un barri popular, on la gent que hi viu emprèn una lluita quotidiana per sobreviure.

La família d'en Manolito i el veïnat gaudirien de major benestar si tinguessin a l’abast equipaments socioculturals accessibles i de proximitat. El film denota que, al barri de Carabanchel Alto dels anys 90, no hi havia massa serveis públics: només hi apareix l’escola, a banda de l’omnipresència de la presó. Això feia que els habitants depenguessin exclusivament de les seves possibilitats i dels seus propis recursos, sense cap mena de suport. Nens i nenes jugaven al carrer o al descampat del darrere de la presó, espai que també era centre de trobada d’homes jubilats. No tenien cap parc, ni instal·lacions de joc, ni zona esportiva, ni casal de gent gran...

En aquests anys, el veïnat de Carabanchel Alto ha aconseguit que s’hi construeixi un parc que porta el nom de Manolito Gafotas. Malgrat que el projecte s’aprovés en el pla urbanístic de 1999, les institucions que en són responsables encara no l’han acabat d’executar. Ha estat així en benefici de contínues ampliacions de les autopistes M-40 i M-45, que encaixonen la zona, i de les quals la gent del barri volia protegir-se. Fins a aquest any no hi ha hagut un acord formal per acabar la remodelació del parc de cara a 2026.

No passa gens per alt la figura de la mestra, a qui la disbauxa dels i les alumnes supera i posa en gran tensió nerviosa. Una de les reivindicacions de l’Agenda dels Infants és que el pla educatiu escolar no es limiti a l’estudi i el treball de les matèries curriculars, i que es pugui oferir a l’alumnat la possibilitat de relacionar-se, de fer amistats i de passar-s’ho bé. A l’escola de Carabanchel Alto del film, l’energia, la vitalitat i les circumstàncies sociofamiliars de l’alumnat sobrepassen el marc pedagògic i fan força difícil la tasca de la mestra d’en Manolito, fins al punt de veure afectada la seva salut mental.

Tot i el to de comèdia de la pel·lícula Manolito Gafotas, el vocabulari i les relacions a l’escola, amb la colla d’amistats i entre germans denoten situacions que avui dia ja es consideren bullying. De fet, la traducció de la novel·la homònima als EUA va resultar complicada per aquest motiu. El sobrenom de Gafotas del protagonista hi fou entès com a referència clara a una acció de bullying.


Activitat de creació a l’aula

Cal dividir l'aula en cinc equips de treball. Cada grup d’alumnes escollirà algun aspecte dels quatre drets dels infants que es tracten a la pel·lícula Manolito Gafotas. La idea és que cada un d'ells plasmi en una història inventada la defensa de la temàtica triada, comptant amb aportacions de tots i totes. Per donar forma al relat, es pot triar entre elaborar un guió il·lustrat (storyboard) o bé un ràdio-conte.

Materials de suport: Vídeos

Tràiler de Manolito Gafotas (versió original en castellà)


Materials de suport: Llibres

  • Cordell, M. (2014). Hola! Hola! Barcelona: Juventud
  • Gómez, M. i Nazareth, C. (2015). Un món de famílies. Barcelona: Comanegra
  • Lindo, E. (1994). Manolito Gafotas. Madrid: Alfaguara
  • Lindo, E. (1995). Pobre Manolito. Madrid: Alfaguara
  • Lindo, E. (1999). Yo y el Imbécil. Madrid: Alfaguara
  • Maxeiner, A. (2011). En família! Barcelona: Takatuka
  • Sorribas, S. (1993). El zoo d’en Pitus. Barcelona: La Galera

Materials de suport: Pel.lícules

Guia didàctica completa

Descarregar Guia didàctica completa

Enllaços d'interès

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *