Cicle superior d'educació primària
Kauwboy
Dates d'exhibició: 12, 13, 14 i 15 de novembre, a les 10 h i 10:15 h
Drets i valors a treballar
Dret dels infants a gaudir de bones relacions familiars i a rebre atenció per part de les persones adultes.
Dret de tot infant que li sigui respectada la llibertat i l'autonomia.
Dret dels infants a fruir plenament de la natura i a cuidar-la.
Dret de tots els infants al lleure, a l'esport i al joc.
Sinopsi
En Jojo és un nen de deu anys que passa molt de temps sol i que resideix només amb el seu pare. Aquest fa de vigilant de seguretat, té un caràcter trist i iracund, i tracta el seu fill amb distància i fredor. El nen viu amb intensitat la seva solitud, amb força contacte amb la natura de l’entorn. Un dia hi troba una petita graula (corb), caiguda del niu. En comprovar que la cria d’au no té mare, se l’endú, comença a cuidar-la i la converteix en la seva mascota, tot i saber que el seu pare no vol animals a casa.
Donada la negligència del seu pare, el fill s’encarrega de la intendència domèstica i mostra certa autonomia a la cuina. La mare és del tot absent i sembla ser una cantant country que està fent una gira pels EUA. En Jojo s’hi comunica per telèfon i li explica les seves cabòries. La relació pare-fill és tensa, sobretot per la ràbia que expressa constantment el progenitor i pel fet que no contempla ni atén les necessitats de l’infant. El nen es desfoga amb la mare, trucant-la sovint.
En Jojo combina aquesta vida familiar força solitària amb els entrenaments i la competició de l’equip de waterpolo de l’escola. Aquí és on fa coneixença de la Yenthe, una noia una mica més gran que ell, però amb qui sorgeix una bona amistat. Queden, juguen i passegen per l’entorn proper, i fins i tot el protagonista li ensenya la mascota que té amagada a casa, malgrat la prohibició expressa del seu pare.
El progenitor està molt deixat i mostra un comportament autoritari vers el seu fill. És incapaç d’empatitzar amb ell, ni quan torna content d’un partit on ha estat l’heroi. Un altre dia en què en Jojo pren la iniciativa de posar en marxa la rentadora i causa un petit accident domèstic, el pare el renya amb tanta virulència que acaba pegant-lo. Això trasbalsa molt el nen i provoca que cridin al seu pare d’anar a l’escola, per parlar del mal comportament d’en Jojo. Al final, no s’esclareix la causa del canvi d’actitud de l’infant.
En Jojo es refugia amb la seva mascota i la Yenthe. En un moment donat, aquesta diu al protagonista que sap que la seva mare és morta. El nen continua negant-se a acceptar la realitat i organitza, malgrat la negativa del pare, la festa d’aniversari de la seva mare. Quan el seu pare arriba a casa, es crea una nova situació violenta, agreujada per l’aparició de la graula. El progenitor l’agafa i la fa fora, llençant-la a l’aire.
Fitxa tècnica
- Títol original: Kauwboy
- Direcció: Boudewijn Koole
- Guió: Jolein Laarman i Boudewijn Koole
- Intèrprets: Rick Lens, Loek Peters, Susan Radder, Cahit Ölmez i Ricky Koole.
- País de producció: Països Baixos
- Any d’estrena: 2012
- Durada: 78 minuts
- Llargmetratge de ficció
- Versió en castellà
Activitats d'aula
Primeres reflexions a l'aula
Hi ha dues opcions:
Joc de rols
Primer cal distribuir la classe en equips i, tot seguit, cada subgrup tria una de les situacions descrites, com per exemple: una situació de mal ambient familiar, una altra de sobreprotecció i manca d'autonomia, etc. Per tant, cada un disposarà de la descripció d’un rol que haurà d’entendre per després debatre’l i fer-se’l seu. Quan cada equip estigui a dins del rol, se’ls facilitarà un repte on es troba immers el seu personatge i hauran de mirar de resoldre’l responent a una sèrie de qüestions. Les conclusions s’exposaran i compartiran amb el grup classe.
Pluja d’idees i debat
L’activitat s’inicia amb una pluja d’idees sobre les concepcions prèvies de l’alumnat sobre dues demandes concretes de l’Agenda dels Infants, i també al voltant d'algunes propostes que se’n deriven, en relació a sentir-se bé a casa i tenir una sensació de seguretat. Són qüestions que apareixen ben reflectides a la pel·lícula Kauwboy. En base a les idees recollides i compartides, es prepararà un debat amb el grup classe dividit en dos equips. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que ha après de l’altre equip.
Sabíeu que...
La història de Kauwboy es basa en els sentiments que poden aflorar en un infant quan se sent molt sol i, a més, està passant per un procés inicial de dol. Ara bé, això no treu que el relat encaixi de ple amb algunes de les demandes i les propostes que els nens i les nenes de Barcelona exposen a l’Agenda dels Infants. El film apel·la directament a algunes de les peticions i les mesures que han sorgit de les necessitats, les opinions i els anhels de la infància de la ciutat, en el camí d’assolir un major benestar.
La història presenta un nen que viu en una família del tot absent. La mare no hi és, perquè suposadament està fent una gira a l’estranger. Mentrestant, el pare té una actitud d’absoluta deixadesa, no es mostra gens comunicatiu (si no és per queixar-se o per esbroncar el fill) i, a més, és completament irresponsable en relació a les tasques bàsiques de manteniment i cura de la llar. En Jojo és qui s’encarrega de fer el menjar, netejar els plats, endreçar la cuina o rentar la roba, fins i tot sense saber com funciona la rentadora.
Cap al final del film es descobreix que l’absència de la mare és definitiva (per decés) i que només resta viva en la imaginació d’en Jojo. I és aleshores quan queda contextualitzada la causa de l’enuig, la depressió l’aïllament del pare. És evident que el seu dolor no justifica el maltractament del seu fill ni la negligència davant de les responsabilitats domèstiques i familiars. El pare té les emocions completament bloquejades.
La negativa del pare a acollir la graula a casa és el desencadenant que en Jojo es tanqui més en si mateix, fins al punt que es nega a revelar el maltractament rebut per part del progenitor davant de l’entrenador de natació. Aquest fet apel·la a la falla d’aquest adult i, per extensió, de la institució educativa a l’hora d’identificar i fer front a la situació de maltractament que està patint en Jojo. De fet, el gec és fins i tot evident pel morat que el nen du a la cara. En compliment de la Convenció sobre els Drets de l’Infant, les legislacions estatals estableixen protocols clars de prevenció, identificació i resolució dels maltractaments físics o psicològics que poden patir els infants per part de les persones adultes, sobretot en el cas de la família.
A l’Agenda dels Infants, els nens i les nenes de Barcelona proposen “que les persones adultes ens escoltin més i millor” i “parlar més sovint sobre com estem per no sentir-nos sols i ajudar-nos a estar millor". Altres propostes que adrecen a la població adulta són: “preocupar-se de la nostra salut i oferir-nos atenció psicològica quan ho necessitem” i “que les persones adultes ens tractin bé, sense cap mena de violència”. Totes elles contribuirien decisivament en el benestar del protagonista de Kauwboy, si bé mai podrien tornar a fer viure la seva mare.
Activitat de creació a l’aula
Dividir el grup classe en quatre equips de treball. Cada subgrup d’alumnes escollirà un dels tres drets dels infants que es reflecteixen al film Kauwboy. Mitjançant un procés creatiu, acabarà plasmant la defensa de la temàtica seleccionada en forma de rap, amb la idea de primer escriure'n la lletra i després enregistrar-lo en un suport sonor o audiovisual.
Materials de suport: Vídeos
Tràiler de Kauwboy (versió original amb subtítols en castellà)
Materials de suport: Llibres
- Bowley, T. i Pudalov, N. (2012). Jack y la muerte. Pontevedra: Oqo
- Cordell, M. (2014). Hola! Hola! Barcelona: Juventud
- Gusti (2014). Mallko y papá. Mèxic: Océano Travesía
- Newman, J. (2013). Mimi. Madrid: Siruela
- Pennypacker, S. (2010). La nena dels pardals. Barcelona: Juventud
- Vila, A. (2003). L’Albert i els coloms missatgers. Barcelona: Barcanova
Materials de suport: Pel.lícules
- Llenos de gracia. Roberto Bueso (dir.). Espanya, 2022
- Manolito Gafotas. Miguel Albaladejo (dir.). Espanya, 1999
- Ocells de pas. Olivier Ringer (dir.). Bèlgica, 2015
Guia didàctica completa
Enllaços d'interès
Podeu trobar més informació a:
Textos legislatius al web de l’Àrea de Cultura, Educació, Esports i Cicles de Vida de l’Ajuntament de Barcelona (lectura fàcil):
Altres:
- Llei orgànica 8/2021 de protecció integral a la infància i l'adolescència davant de la violència
- Llei dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència
- Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona
- Agenda dels Infants
- Web de l'Institut Infància i Adolescència
- Web del Pregó dels Infants a les Festes de Santa Eulàlia
- Drets de l’Infant 01: «Convenció sobre els Drets de l'Infant»
- Drets de l’Infant 03: «Interès superior de l'infant»
- Drets de l’Infant 12: «Protecció dels infants contra els abusos»
Comparteix aquest contingut