• Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

  • Fotograma del conjunt de curts "Zibila i el poder de les ratlles, i més contes
"

1r i 2n d’ESO

La família Mitchell contra les màquines 

Dates d'exhibició: 14, 15, 18, 19 i 20 de novembre, a les 9:00 h, 9:30 h i 10:00 h

Drets i valors a treballar

  • Dret dels infants a gaudir de bones relacions familiars i a rebre atenció per part de les persones adultes.

  • Dret dels infants a disposar d'un acompanyament adult per dur a terme un ús responsable de les pantalles i els dispositius electrònics.

  • Dret de tot infant que li sigui respectada la llibertat i l'autonomia.


Sinopsi

La Katie Mitchell és una adolescent que ha demanat plaça a una universitat de Califòrnia per estudiar allò que és la seva passió: producció audiovisual. Hi dedica tot el seu temps lliure, fent petits vídeos d’animació que penja a YouTube. El seu pare Rick, un bonastre que s’estima la seva família però que és ple de manies i prejudicis, no ha recolzat mai l’afició de la seva filla. Una de les seves fòbies són les pantalles i la tecnologia. Quan la noia és acceptada a la universitat mostra el seu desacord i tenen una forta discussió. Com que se l’estima, té la idea que tota la família l’acompanyi en cotxe, travessant tots els EUA, per compartir una experiència familiar.

A mig camí, els enxampa l’atac d’un exèrcit de robots que una gran empresa tecnològica ha desenvolupat com a evolució dels telèfons intel·ligents. Dolguts per la retirada que se’ls fa, els androides antics es rebel·len i prenen el control del software dels nous enginys. Posen en marxa una venjança total contra la humanitat, a la qual segresten per enviar-la a l’espai en un viatge de no retorn. Els Mitchell resulten les úniques persones al món que, de manera fortuïta, aconsegueixen que no els raptin els robots. Amb l’ajuda d’un parell d’androides que tenen la programació avariada, emprenen el viatge cap a Silicon Valley, on hi ha el Rombe del Sotmetiment Infinit, quarter central dels autòmats rebels i seu de la concentració humana per enviar les persones a l’espai.

L’operació de salvació és dirigida principalment per en Rick, que sempre té l’ànim i la il·lusió per solucionar problemes, i la Katie, que té la intel·ligència i els coneixements tecnològics que el seu pare ignora. Enmig d’actuacions i aventures diverses, pare i filla van protagonitzant diferents converses i situacions en què manifesten les seves reticències i prevencions, l’un de l’altra. Tot plegat posa en evidència un distanciament i un ressentiment mutus, que han anat alimentant al llarg dels anys.

La família inclou la mare, la Linda, i el fill petit, l’Aaron, sempre acompanyat d’un gos babau que també participa en l’acció. Tota junta aconsegueix infiltrar-se dins del quarter central de l’enemic, tot i que aquest els ha identificat i espera per caçar-los. Captura en Rick i la Linda, però els infants i el gos aguanten més. Durant el seu enclaustrament, en Rick descobreix un dels vídeos de la seva filla, on expressa la relació paternofilial que tenen i presenta el seu pare com algú que no l’entén i li resta confiança. La presa de consciència de la mala actitud paterna encén el valor d’en Rick per alliberar-se i ajudar la seva filla, que està mirant de desconnectar el software general que controla els robots. Amb el suport de la Linda, que també troba la manera d’escapar-se i es converteix en una supermare en defensa dels seus fills, assoleixen conjuntament l’objectiu de salvar la humanitat.


Fitxa tècnica

  • Títol original: The Mitchells vs the Machines
  • Direcció i guió: Michael Rianda i Jeff Rowe
  • País de producció: EUA
  • Any d’estrena: 2021
  • Durada: 114 minuts
  • Llargmetratge d’animació
  • Versió en català

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l'aula

Hi ha dues opcions:

Escriptura col·lectiva de les estrofes d’un rap
Treball en equip. Cada subgrup passa per tres etapes de reflexió creativa, amb la idea d’escriure la tornada d’un rap. Per a la pluja d’idees inicial, parteixen de dues demandes de l’Agenda dels Infants: més ajuda emocional i menys pressió sobre com ha de ser cada infant, i també més ajuda per utilitzar les pantalles amb seguretat i per no enganxar-s’hi, i les consegüents propostes. Cada equip disposarà d’una estona per debatre en quines qüestions vol centrar l’estrofa del seu rap. En base al consens obtingut, en petit grup, començarà a acordar i a escriure les rimes. La idea és que en surti una petita creació pròpia que deixi entreveure punts de vista individuals i col·lectius.

Pluja d’idees i creació d’un joc de rols
L’activitat s’inicia amb una roda d’aportacions sobre demandes i propostes concretes de l’Agenda dels Infants que són molt presents a la pel·lícula La família Mitchell contra les màquines. Es tracta de parlar de cuidar la vida en família i també d’escoltar els infants i que puguin participar en les decisions que els afecten. Un cop recollides les idees, convé organitzar el grup classe en cinc o sis equips homogenis. Cada subgrup triarà un dels temes que hagi sortit a la pluja d’idees i se centrarà a desenvolupar-lo. Després, s’inventarà un personatge que es trobi immers en aquesta situació. D’aquesta manera, cada subgrup definirà un personatge i, entre tots, dissenyaran un joc de rols.
Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i, al final de la sessió, el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de La família Mitchell contra les màquines.


Sabíeu que...

Una primera interpretació de La família Mitchell contra les màquines porta cap a una certa crítica dels perills de la influència de les tecnologies sobre el control de les nostres vides. Aquest tema és una de les denúncies dels infants de Barcelona a l’Agenda dels Infants. Els nois i les noies de la ciutat demanen l'ajuda de la població adulta per fer un bon ús dels enginys tecnològics, bàsicament dels telèfons intel·ligents i, en general, dels dispositius electrònics i les pantalles.

A l'inici del film, la Katie Mitchell es presenta com una jove desplaçada, que no encaixa, incompresa, i que vol anar a la universitat perquè allí coneixerà gent com ella. Sap que a Califòrnia veurà reconegut el talent que el seu pare ignora. Tornant a l’Agenda dels Infants, l’actitud parental d'en Rick és exactament la contrària a la reclamada per part dels infants de Barcelona. Demanen que les persones adultes, sobretot les de la família, els escoltin més i millor, i que els pressionin menys sobre com han de ser. 

El famós director de cinema Alfred Hitchcock deia que ell posava als guions de les seves pel·lícules un MacGuffin (un terme inventat per ell), el qual definia com una trama d’intriga per fer avançar la història, sense ser la principal. Contra allò que pot semblar a primera vista, a La família Mitchell contra les màquines, la intriga de la revolta tecnològica dels mòbils i els robots no és la principal, per molt que domini el temps i l’acció del film. Sota la trama frenètica de la revolta dels autòmats digitals, la pel·lícula va realment dels vincles i les relacions humanes, especialment en el nucli familiar.

Els guionistes de La família Mitchell contra les màquines lliguen els dos fils narratius a partir d’una hipòtesi irònica, que posa en dubte la veracitat i la profunditat dels sentiments humans. En la conversa en què el mòbil que lidera la revolta n’explica els motius a qui va ser el seu creador (el qual l’abandona pel nou invent), aquest smartphone dona una dada xocant. Diu que el 90% de les trucades als mòbils (amb identificació de qui truca) que fan les mares són rebutjades pels seus destinataris, els fills i les filles. La dada és estadísticament difícil de comprovar, però reflecteix una impressió molt comuna entre els pares i les mares que veuen fills i filles tot el dia amb el mòbil a la mà. Estan permanentment connectats i connectades, malgrat que no els responen mai quan els o les truquen.

Els nens i les nenes de Barcelona exposen, a l’Agenda dels Infants, preocupació pel temps que passen davant de les pantalles (principalment dels mòbils), i demanen ajuda per no enganxar-s´hi i fer-ne un bon ús. Tot i el matís que aporta l’afició de la Katie, sí que és excessiu que hi dediqui quasi tot el seu temps lliure. Tampoc es tracta de prohibir-li l'ús del mòbil, com fa en Rick quan la seva filla està enregistrant el vídeo del viatge. L'objectiu seria ensenyar-li que, de tant en tant, miri la realitat sense la intermediació de la càmera.


Activitat de creació a l’aula

Dividir el grup classe en cinc equips de treball. Cada subgrup d’alumnes escollirà un dels tres drets que queden reflectits a la pel·lícula La família Mitchell contra les màquines i acabarà plasmant la defensa de la temàtica triada en forma de còmic o de presentació de diapositives en suport digital.

Materials de suport: Vídeos

Tràiler de La família Mitchell contra les màquines: (en català)


Materials de suport: Llibres

  • Casals, P. (2001). Enigma a Internet. Barcelona: Barcanova
  • Dahl, R. (2002). Matilda. Madrid: Alfaguara
  • Doyle, R. (2012). Com un llebrer. Barcelona: Bambú
  • Fox, H. (2008). Eager. Sóc un robot? Sóc humà? Barcelona: La Galera
  • Lozano, A. i Colomer, A. (2012). El noi que vivia tancat en una habitació. Barcelona: Edebé
  • Nöstlinger, C. (2010). Una historia familiar. Madrid: Oxford University Press
  • Pasqual, G. (2014). Xènia, tens un WhatsApp. Barcelona: Barcanova
  • Pla, J. (1994). L’ordinador màgic. Picanya: Bullent
  • Senabre, E. (2007). Mira la tele! I pensa-hi! Picanya: Bullent

Materials de suport: Pel.lícules

Guia didàctica completa

Descarregar Guia didàctica completa

Enllaços d'interès

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *