Cicle inicial d'educació primària
El petit rei Macius
Dates d'exhibició: 7, 8 i 9 de novembre, a les 10 h
Drets i valors a treballar
Dret a la participació i a la presa de decisions dels infants en temes que els afecten.
Dret de tots els infants a comptar amb espais i equipaments de lleure, cultura i joc.
Dret dels infants a sentir-se cuidats, veure's respectats i que algú en tingui cura.
Sinopsi
El pare d’en Macius mor quan ell encara només té vuit anys. El petit hereta la corona i el ceptre per governar el regne. Compta amb l’ajuda de l'Erasme, que li farà de preceptor com a nou rei. D'altra banda, s'ha d'enfrontar a l’actitud amenaçant del general Marcial, que sempre ha volgut tenir més poder i ara no suporta que l’hagi de manar un nen.
El general comença segrestant el conseller Erasme. Quan en Macius corre a rescatar-lo, ho aconsegueix amb l’ajuda d’uns d’infants de la ciutat (en Fèlix, l’Hanna i l’Anton) i se’n fa amic. Un cop ja està exercint de rei, crea un parlament infantil, en substitució de l'adult. La primera decisió que s'hi pren és invertir els rols de grans i petits. No funciona gaire bé, i comencen a sorgir problemes.
En paral·lel, el príncep Matusser, fill del veí rei Placidus, està impacient per suplir el seu pare, i s’alia amb el general Marcial per declarar la guerra al regne d'en Macius. Tot i que el petit rei s’oposa a l'enfrontament bèl·lic, el parlament infantil aprova preparar-se per lluitar, i els nens i nenes s’organitzen com un exèrcit, però ho entenen com un joc. Quan l’exèrcit enemic es disposa a atacar, en Macius apareix amb el rei Placidus, aturen l’ofensiva, i detenen al príncep i al general per traïció.
Davant de les dificultats sobrevingudes, el parlament infantil aprova que només s’ocuparà de temes que afectin els infants i decideix tirar endavant el projecte de fer un parc zoològic. Per tal d’aconseguir els animals, el general Marcial enganya l’Erasmus dient-li que hi ha una illa llunyana amb tota mena d’espècies, que es poden portar gratuïtament. Però no li explica que està habitada per una tribu caníbal. Ignorant el perill, una expedició encapçalada pel petit rei Macius surt a buscar els animals.
Fitxa tècnica
- Títol original: Der kleine König Macius
- Direcció: Sandor Jesse i Lutz Stützner
- Guió: Inès Keerl, Bernd Roeder-Mahlow i Hans-Werner Honert. Basat en la novel·la de Janusz Korczak El rey Matías-I
- Països de producció: Alemanya i Polònia
- Any d’estrena: 2007
- Durada: 79 minuts
- Llargmetratge d’animació 2D
- Versió en català
Activitats d'aula
Primeres reflexions a l'aula
Hi ha dues opcions:
Posada en escena
A partir del comentari d’algunes de les demandes i propostes de l’Agenda dels Infants, es distribueix el grup classe en petits equips de treball. Cada subgrup tria una situació d’exemple sobre tot allò que hagi sorgit, per a representar-la. Un cop els i les integrants de cada equip s’han repartit els rols, han decidit una mínima caracterització dels personatges i han preparat una representació senzilla de la situació escollida, s’organitza una posada en escena col·lectiva.
Pluja d’idees i debat
S’enceta aquesta activitat amb una pluja d’idees al voltant de la demanda i les propostes dels nens i les nenes de Barcelona sobre el dret a participar en les qüestions que els afecten, contemplades a l’Agenda dels Infants. En base a les idees recollides, es prepararà un debat amb el grup classe subdividit en dos equips prou equilibrats. Abans de començar-lo, cal decidir conjuntament quin serà el tema a debatre de tot el que hagi anat sortint a la pluja d’idees. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que ha après de l’altre equip.
Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de El petit rei Macius.
Sabíeu que...
El petit rei Macius és l’adaptació de la novel·la polonesa El rey Matías I (1923), que fou tan popular fa un segle a l’Europa de l’Est com ho va ser Peter Pan (1904) als països occidentals. Amb el temps, ha esdevingut un clàssic de la literatura infantil amb transfons pedagògic, ja que el seu autor, el pediatra i pedagog polonès Janusz Korczac, hi va traslladar les seves pràctiques al capdavant d’un parell orfenats, en forma de conte.
Als internats que gestionava Korczac a Varsòvia, promovia el protagonisme dels nens i les nenes en el govern del centre, i en el seu propi procés educatiu. En aquests orfenats, la pràctica dels principis de la democràcia corresponia als infants en la mateixa mesura que a les persones adultes: “No hi ha nens, hi ha persones”, afirmava.
La base de la pedagogia de Janusz Korczac era la connivència i la col·laboració entre l’alumnat i el professorat. L’experiència era un grau, però s’havia de demostrar: els i les mestres no demanaven mai als infants que fessin res que ells o elles no haguessin dut a terme abans. A la metodologia pedagògica, quedava establert que cada persona adulta fos tutora d’una de les petites.
La pel·lícula és una adaptació lliure d’El rey Matías I (1923), amb la idea d’adequar la història al públic infantil. Malgrat tot, El petit rei Macius exposa molts dels principis que Korczak aplicava als seus orfenats. Tot i inspirar-se en un relat de fa un segle, enllaça de ple amb les reivindicacions de l’Agenda dels Infants que fan referència al dret a participar en les decisions sobre les qüestions que els afecten.
Janusz Korczak involucrava als mateixos infants en la tasca pedagògica, segons un model de certa autogestió. A la pel·lícula, en Macius no treballa sol, sinó que fa partícips els infants del regne. Per això crea el parlament dels infants, com es feia als orfenats reals. En un principi, estava previst que fos l’únic òrgan legislatiu del reialme. Després del fracàs de les primeres iniciatives, acaba ocupant-se només dels assumptes propis de la població infantil.
En relació amb la reclamació dels nens i les nenes de Barcelona a l’Agenda dels Infants de rebre més atenció per part dels seus progenitors, cal esmentar la bona relació i dedicació que el rei mort ha tingut envers el seu fill Macius, la qual cosa dona força interior al nen. Després del decés del seu pare, el petit rei orfe rememora moments de la seva vida en què va poder gaudir de tota l’atenció paterna: hi jugava, li llegia contes, l’ensenyava a pescar, aprenia amb ell a patinar, gaudien plegats de la natura, etc.
Aquests i altres aspectes de l’experiència d’aquest pediatra i pedagog polonès fan que Janusz Korczac esdevingués un dels grans pioners en la reivindicació dels drets dels infants, durant el primer terç del segle XX. Un dels seus lemes fou: “Canviar el món significa canviar l’educació”.
Activitat de creació a l’aula
Subdividir la classe en quatre subgrups, i organitzar-los perquè cadascun esculli quin dels tres drets dels infants a treballar amb aquest film vol abordar. Cada equip acabarà plasmant alguns aspectes dels drets dels infants presents a la pel·lícula El petit rei Macius en forma de petit vídeo o mural, en un treball basat en la cerca d’imatges i l’escriptura de frases clau.
Materials de suport: Vídeos
Tràiler (en castellà) d’El petit rei Macius
Materials de suport: Llibres
- Barry, F. (2012). Salvem els animals. Barcelona: Juventud
- Bescow, E. (2003). Els nens del bosc. Barcelona: ING
- Hoffman, M. i Asquith, R. (2018). El gran llibre dels amics. Barcelona: Juventud
- Korczak, J. (2014). El rey Matías I. Barcelona: Penguin Random House
- Korczak, J. (2023). El rey Mateíto I. Madrid: Anaya
- Korczak, J. (1999). Com estimar l'infant, seguit d'El dret de l’infant al respecte. Vic: Eumo
- Korczak, J. (2018). Diario del gueto. Barcelona: Seix Barral
- Morató García, A. (2019). De gran vull ser… feliç. Barcelona: Beascoa
- Violi Pezzano, D. (2012). Barcelona per a nens creatius, observadors i talentosos. Barcelona: Alrevés
Materials de suport: Pel.lícules
- Jacob, Mimi i els gossos del barri. Edmund Jansons (dir.). Letònia i Polònia, 2019
- Macius, el pequeño gran rey. Sèrie. Sandor Jesse i Lutz Stützner (dir.). Alemanya, 2002
- Yoko y sus amigos. Iñigo Berasategui, Juanjo Elordi i Rishat Gilmetdinov (dir.). Espanya, 2015
Guia didàctica completa
Enllaços d'interès
Podeu trobar més informació a:
Textos legislatius al web de l’Àrea de Cultura, Educació, Esports i Cicles de Vida de l’Ajuntament de Barcelona (lectura fàcil):
- Altres:
- Llei orgànica 8/2021 de protecció integral a la infància i l'adolescència davant de la violència
- Llei dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència
- Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona
- Agenda dels Infants
- Web de l'Institut Infància i Adolescència
- Web del Pregó dels Infants a les Festes de Santa Eulàlia
- Drets de l'Infant 07: «Participació»
- Drets de l’Infant 20: «Lleure, jocs i activitats culturals»
- Una mà de contes
Comparteix aquest contingut