// Bichos. Una aventura en miniatura
Dates d'exhibició: 10, 12 i 15 de novembre, a les 10 h i 10:15 h

Drets i valors a treballar

  • Dret dels infants a una alimentació sana i saludable.

  • Dret dels infants a fruir de la vida en llibertat.

Sinopsi

A finals d’estiu, una colònia de formigues acumula la collita que les llagostes estan a punt de venir-los a usurpar, perquè les tenen esclavitzades. En el darrer moment, en Flik, una formiga jove, ingènua i benintencionada, fa perdre accidentalment tot el gra acumulat per a l’ofrena.

En Hopper, el terrorífic líder de les llagostes, exigeix que les formigues tornin a preparar-li el doble de delme. Això suposa un gran sobreesforç per a la colònia, que no té temps d’acumular tant, a més de tot el que necessita de consum propi per passar l’hivern. En Flik, avergonyit de ser tan maldestre, es proposa per anar a la ciutat a cercar reforços per enfrontar-se totes amb les llagostes i posar fi a la tirania. La reina i el seu consell li donen permís, més com una oportunitat de treure’s el malastruc de sobre que amb l’esperança que aconsegueixi el seu objectiu.

Passat un temps, en Flik torna amb una troupe de circ que ell ha malinterpretat com a grup de valents lluitadors, quan en realitat és una colla d’artistes que se sent fracassada i incompresa. Desfet el malentès entre la troupe i la colònia, en Flik i el grup d’artistes aconsegueixen enfrontar-se amb les llagostes quan tornen per recollir l’aliment exigit. Quan tot sembla perdut i en Flik està a punt de ser destrossat per en Hopper, la formiga fa un discurs engrescador que alça l’ànim i empodera les seves companyes. Totes plegades es defensen amb decisió de la tirania, aconseguint tornar a ser lliures i la sobirania alimentària.

Fitxa tècnica

Títol original: A Bug’s Life
Direcció: John Lasseter i Andrew Stanton
Guió: Andrew Stanton, Donald McEnery i Bob Shaw
País de producció: EUA
Any d’estrena: 1998
Durada: 95 minuts
Llargmetratge d’animació 2D
Versió en castellà

Activitats d'aula

Primeres reflexions a l’aula:

Hi ha dues opcions:

Pluja d’idees i debat:
S’enceta aquesta activitat amb una pluja d’idees al voltant de temes com, per exemple, quins aliments necessitem per cuidar de la nostra salut, amb quines dificultats es troben les vostres famílies per aconseguir aquests aliments, com s'organitza la nostra societat per accedir a productes de bona qualitat i de proximitat, etc. En base a les propostes recollides, es prepararà un debat amb el grup classe subdividit en dos equips prou equilibrats. Abans de començar-lo, cal decidir conjuntament quin serà el tema a debatre de tot el que hagi anat sortint a la pluja d’idees. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que ha après de l’altre equip.

Debat i creació d’un joc de rols:
L’activitat s’inicia amb una pluja d’idees sobre les concepcions prèvies de l’alumnat al voltant d’alguns dels temes centrals que inspira la pel·lícula Bichos. Una aventura en miniatura. Per exemple, quina dieta alimentària contribueix a una bona salut, què hem de fer per anar cap a una alimentació sana i sostenible en una ciutat com Barcelona, etc. Un cop fetes i recollides les aportacions, cal organitzar el grup classe en cinc o sis equips homogenis. Cada subgrup triarà un dels temes que hagi sortit a la pluja d’idees i se centrarà a desenvolupar-lo. Després, s’inventarà un personatge que es trobi immers en aquesta situació. D’aquesta manera, cada subgrup definirà un personatge i entre tots dissenyaran un joc de rols.

Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i el tràiler de Bichos. Una aventura en miniatura 


Sabíeu que...

Portant-lo al terreny dels drets dels infants vinculats a una vida i una alimentació sanes i sostenibles, el film Bichos. Una aventura en miniatura permet parlar del dret a la vida. Ho fa des del punt de vista de la subsistència alimentària: no es pot sobreviure sense nodrir-se.

Les polítiques públiques preocupades pels desequilibris que provoca el sistema alimentari mundial criden l’atenció sobre l’enorme malbaratament: es perd un 30% del total d’aliments produït, mentre 690 milions de persones pateixen gana al món. L’agricultura és responsable d’un 11% d’aquest malbarat, la indústria d’un 19%, les botigues i els mercats d’un 5%, els restaurants d’un 12% i les persones consumidores d’un 53%. 

A Bichos. Una aventura en miniatura ressalta el fet que la ciutat a la qual viatja en Flik a la recerca de guerrers per combatre a les llagostes és un petit abocador d’escombraries. Es troba en un descampat amb edificis fets d’envasos de productes prefabricats (capses de cereals, llaunes de llegums precuinats, pots de galetes, ampolles de refrescs...), situada al costat d’un cotxe atrotinat i d’una roulotte, única referència als

humans en tota la pel·lícula.

La faula de Bichos. Una aventura en miniatura possibilita una bona analogia envers al sistema econòmic i polític que, en l’àmbit humà, sosté i perpetua la situació crítica de l’alimentació per a un bon gruix de la població mundial.

Tot i que l’explotació forçada per les llagostes no té finalitats comercials, sinó d’abastiment, cal destacar els termes amb què s’expressa el seu líder Hopper. A l’escena abans de tornar a l’Illa Formiga a recaptar el delme exigit, fa un al·legat explícitament polític. En Hopper verbalitza una voluntat de desmantellament de les dinàmiques d’autoabastiment de proximitat de les formigues que podria ser compartida per un cap del lobby de la indústria alimentària globalitzadora.

El discurs despòtic d’en Hopper troba la seva rèplica en lal·legat d’en Flik quan el tirà està a punt d’esclafar-li el cap. Sobreposant-se a la derrota i amb molta dignitat, li adreça unes paraules que encoratgen la comunitat a revoltar-se. 


Activitat de creació a l’aula:

Cal dividir l'aula en cinc equips de treball. Cada grup d’alumnes escollirà algun aspecte dels dos drets dels infants que inspira la pel·lícula Bichos. Una aventura en miniatura. La idea és que cada un d'ells plasmi en una història inventada la defensa de la temàtica triada, comptant amb aportacions de tots i totes. Per donar forma al relat, es pot triar entre elaborar un guió il·lustrat (storyboard) o bé un ràdio-conte. 

Materials de suport: Vídeos

Tràiler de Bichos. Una aventura en miniatura 

Materials de suport: Llibres

Comelles, S. i Ruiz Aguado, À. (2019). La cigala i la formiga / La formiga i la cigala. Barcelona: Cruïlla
Gallo, G. i Beghelli, A. (2018). Atles de la cuina. Barcelona: VVKids
Gallego, J.T., Lemaitre, H. i Delgado, E. (2016). El meu primer hort urbà. Barcelona: Comanegra
de Manuel, J. (2008). Un niu de formigues. Barcelona: Animallibres

Materials de suport: Pel·lícules

Wall·e. Andrew Stanton (dir.). EUA, 2008
Minúsculos. El valle de las hormigas perdidas. Thomas Szabo i Hélène Giraud (dir.). França, 2013

Guia didàctica completa

Descarregar

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *