// Fucking Amal
Dates d’exhibició: 19 i 20 de novembre, 9h30’ i 10h

Drets i valors a treballar

  • Dret dels infants a no sentir-se menystinguts, que no els siguin manllevats ni l’honor ni la dignitat ni la llibertat a una vida pròpia.

  • Dret dels infants que els sigui respectada la seva orientació sexual.

  • Dret dels infants a relacionar-se lliurement, sense ser prejutjats per les seves condicions particulars.

Sinopsi

La família de l’Agnes es va traslladar a viure a la petita ciutat sueca d’Amal ara fa un any i mig. Ella sent que no acaba d’encaixar enlloc, ni a l’institut ni a les festes, i veu que ni tan sols ha aconseguit fer-hi amistats. Pare i mare intenten que la seva filla es relacioni i pugui estar-s’hi a gust, però no se’n surten.

A l’institut, l’Agnes pateix bullying a tota hora, aguanta estoicament com li fan el buit i la tenen marginada. Els companys i les companyes la veuen com a forastera i una noia molt rara, no hi compten per a res. El dia que fa 16 anys, el pare i la mare l’empenyen a organitzar una festa i a repartir invitacions. Al final, com ella ja s’esperava, no s’hi presenta gairebé ningú i la vetllada és un desastre, la qual cosa l’ensorra absolutament.

A partir d’aleshores, l’Agnes se sent cada cop més aïllada i veu com la deixen completament de costat. Ho porta amb un dolor profund i es tanca del tot en si mateixa. Quan comença a córrer per l’institut que és lesbiana, li fan bullying d’una forma molt més evident, se’n mofen a diari i amb menyspreu.

A sobre, l’Agnes pateix molt perquè està enamorada de la noia més maca i esbojarrada de l’institut, l’Elin, de 14 anys. Aquesta és l’atracció de tots els nois i actua de trenca cors, també exerceix de líder en el seu grup d’amigues. Després de burlar-se de l’homosexualitat de l’Agnes, l’Elin la va a buscar a casa per disculpar-se. Inicien una relació d’amistat gairebé d’amagat que de seguida es tradueix en una atracció mútua, tot i que a l’Elin no li és fàcil assumir la seva inclinació cap a una altra noia.

Fitxa tècnica

Títol original: Fucking Amal

Direcció: Lukas Moodysson

Guió: Lukas Moodysson

Intèrprets: Alexandra Dahlström, Rebecka Liljeberg, Erica Carlson, Mathias Rust, Stefan Hörberg, Josefin Nyberg, Ralph Carlsson, Maria Hedborg

País de producció: Suècia

Any d’estrena: 1998

Durada: 89 minuts

Llargmetratge. Versió en castellà

Activitats d’aula

Primeres reflexions a l’aula:

Hi ha dues opcions:

Pluja d’idees i creació d’un joc de rols:
L’activitat s’inicia amb una pluja d’idees sobre les concepcions prèvies de l’alumnat al voltant d’alguns dels temes centrals de la pel·lícula Fucking Amal. Per exemple, com es configura la nostra identitat de gènere, què significa que cadascú de nosaltres pot escollir la seva orientació sexual, etc. Un cop fetes i recollides les aportacions, cal organitzar el grup classe en cinc o sis equips homogenis. Cada subgrup triarà un dels temes que hagi sortit a la pluja d’idees i se centrarà a desenvolupar-lo. Després, s’inventarà un personatge que es trobi immers en aquesta situació. D’aquesta manera, cada subgrup definirà un personatge i entre tots dissenyaran un joc de rols.

Dinàmica de frases provocadores:
Cal disposar d’un espai lliure d’obstacles amb dues cartolines grans penjades als dos extrems de l’espai (100% d’acord 100% en desacord). En cartolines separades hi ha diferents frases provocadores al voltant de la pel·lícula. La dinàmica consisteix que, en mostrar la frase, l’alumnat s’ha de situar a l’espai seguint l’eix: estic 100% d’acord o estic 100% en desacord. Quan tothom ha trobat el seu lloc, comença el debat. Aquesta rutina s’ha de seguir amb cada frase provocadora.

Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i tràiler de Fucking Amal.


Sabíeu que…

La pel·lícula Fucking Amal proposa una reflexió sobre les actituds i els prejudicis que dificulten l’acceptació de les persones homosexuals a la societat. Planteja el tema en l’etapa de l’adolescència, l’edat en la qual els nois i les noies comencen a definir la seva orientació sexual i a manifestar-la.

El personatge de l’Elin encarna el conflicte principal del film: sobreposar-se als prejudicis que li imposa l’entorn i que li impedeixen assumir la seva atracció cap a una altra noia. En un primer moment, la pugna interna la fa allunyar-se de l’Agnes i fins i tot rebutjar la relació d’amistat i de comprensió mútua que començaven a tenir.

Si l’expressió del desig ja és complicada per a les persones que es poden incloure en el patró heterosexual dominant, ho és encara més per aquelles que no hi encaixen o es posicionen en els marges. Per als i les adolescents que se senten homosexuals, transsexuals o transgènere, bisexuals, intersexuals o bé queer, la pressió de l’entorn és molt condicionant. 

Un 45% dels nois i un 20% de les noies homosexuals són víctimes d’agressions físiques o psicològiques durant l’etapa d’educació secundària. L’índex de suïcidi de joves LGTBIQ és de dos a set cops més gran que d’adolescents heterosexuals.

De Fucking Amal destaca la versemblança de les situacions i la vivacitat dels diàlegs, que donen al film un tractament realista, molt proper al documental. No és d’estranyar que el gran mestre del cinema suec (i mundial), Ingmar Bergman, que donava tanta importància a l’escriptura dels guions a les seves pel·lícules, qualifiqués la de Moodysson com “la primera obra mestra d’un jove mestre”. 

El director Lukas Moodysson reforça la sensació de realisme amb una posada en escena molt natural, amb un rodatge bàsicament d’interiors (en cases i espais reals) sense gaire (o cap) reforç d’il·luminació, amb una ambientació i caracterització plenament creïbles, etc. També va comptar amb la participació d’actrius i actors no professionals o amb molt poca experiència.

Activitat de creació a l’aula:

Fer equips de treball a l’aula. Cada grup d’alumnes escollirà algun aspecte dels tres drets que queden reflectits a la pel·lícula Fucking Amal i acabarà plasmant la defensa del seu dret en forma d’espot de campanya de sensibilització, que podria concretar-se en un cartell, una peça d’àudio o un vídeo.

Materials de suport: Vídeos

Tràiler de Fucking Amal (subtítols en castellà)

Materials de suport: Llibres

Brenot, Ph. (2005). El diari de l’Artur i la Cloe. Barcelona: Gedisa
Lienas, G. (2004). El diario rojo de Carlota. Barcelona: Planeta
Martín, A. i Ribera, J. (2004). El diario rojo de Flanagan. Barcelona: Planeta

Materials de suport: Pel·lícules

Gabrielle. Louise Archambault (dir.). Canadà, 2013
Guillaume y los chicos, ¡a la mesa! Guillaume Gallienne. França, 2013
Kràmpack. Cesc Gay (dir.). Catalunya, 2000
Los juncos salvajes. André Techiné (dir.). França, 1994
Tres generaciones. Gaby Dellal (dir.). EUA, 2015
XXY. Lucía Puenzo (dir.). Argentina, 2007

Guia didàctica completa

Descarregar

Enllaços d’interès

Podeu trobar més informació a:

Blog del Cicle de Cinema i Drets dels Infants 
Web d’Infància de l’Ajuntament de Barcelona

Textos legislatius a Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona (lectura fàcil):

Declaració Universal dels Drets Humans
Convenció sobre els Drets de l’Infant
Carta de Ciutadania. Carta de drets i deures de Barcelona

Altres:

Canal de YouTube del programa Oh My Goig! de Betevé
Curtmetratge Stand Up d’Anna Rodgers i Aoife Kelleher (Irlanda, 2011)
Children, migmetratge de Terence Davis (Regne Unit, 1976), en anglès 
Derechos humanos y diversidad afectivo-sexual (Amnistia Internacional)
Diccionari LGTB de TermCat (2018)
El sexe de l’Àngels. Recursos per a l’educació amb perspectiva de gènere i LGTB (Barcelona, 2011)
Pla Municipal per la Diversitat Sexual i de Gènere. Mesures per a la Igualtat LGTBI (Barcelona, 2016)
Nacidos libres e igualesPublicació de l’ONU sobre sobre orientació sexual i identitat de gènere (Nova York i Ginebra, 2012)

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *