// Aviones de papel
Dates d’exhibició: 10, 13 i 16 de novembre, 10h / 14 de novembre, 10h30’

Drets i valors a treballar

  • Connector.

    Dret de tots els infants a gaudir del joc i del lleure.

  • Connector.

    Dret dels infants a viure les seves il·lusions i a desenvolupar-les en el seu temps de lleure.

  • Connector.

    Dret dels infants al lleure, al joc i a la participació en activitats culturals i artístiques.

Sinopsi

En Dylan té 11 anys i viu sol amb el seu pare des que fa uns mesos se li va morir la mare en un accident de cotxe. Malgrat el dolor que sent, intenta tirar endavant. Un dia a classe proposen als i les alumnes fer una pràctica per seleccionar els millors constructors i enlairadors d’avions de paper, i en Dylan guanya.

Després de superar les proves local i nacional, és un dels dos candidats a representar Austràlia en el Campionat Mundial d’Avions de Paper que se celebrarà al Japó. En Dylan compta amb el suport del mestre de l’escola i dels seus companys i companyes de classe, a més del seu avi. En canvi, el seu pare està molt deprimit des de la mort de la seva esposa, i no troba les forces per fer-li costat del tot ni per acompanyar-lo.

L’esforç i la tenacitat d’en Dylan faran que superi les traves que s’anirà trobant fins a la competició final. És capaç de construir avions de paper que aguanten molta estona planejant, una destresa que el connecta amb la seva mare i l’ajuda a sortir-se’n. El repte també el fa ser més valorat a l’escola i a forjar una gran amistat amb una rival, la campiona del Japó.

Fitxa tècnica

Títol original: Paper planes
Direcció:
Robert Connolly
Guió: Robert Connolly i Steve Worland
Intèrprets: Ed Oxenbould, Ena Imai, Nicholas Bakopoulos-Cooke, Julian Dennison, Sam Worthington, Terry Norris, Deborah Mailman, Peter Rowsthorn, David Wenham, Shane Adamczak, Fiona Blakely, Commander Bo
País de producció: Austràlia
Any d’estrena: 2014
Durada: 96 minuts
Llargmetratge. Versió en castellà

Activitats d’aula

Primeres reflexions a l’aula:

Hi ha dues opcions:

Pluja d’idees i debat: S’enceta aquesta activitat amb una pluja d’idees al voltant de temes com, per exemple, per què als nens i les nenes ens agrada jugar i fer activitats de lleure, i quins jocs i quines activitats ens ajuden a créixer. En base a les idees recollides, es prepararà un debat amb el grup classe subdividit en dos equips prou equilibrats. Abans de començar-lo, cal decidir conjuntament quin serà el tema a debatre de tot el que hagi anat sortint a la pluja d’idees. Per tancar-lo, cada grup aportarà alguna cosa que ha après de l’altre equip.

Debat i creació d’un joc de rols: L’activitat s’inicia amb una pluja d’idees sobre les concepcions prèvies de l’alumnat al voltant d’alguns dels temes centrals de la pel·lícula Aviones de papel. Per exemple, per què als infants de tot el món els convé jugar a l’aire lliure i en contacte amb la natura, i què aprenen els nens i les nenes quan participen en competicions basades en el joc. Un cop fetes i recollides les aportacions, cal organitzar el grup classe en cinc o sis equips homogenis. Cada subgrup triarà un dels temes que hagi sortit a la pluja d’idees i se centrarà a desenvolupar-lo. Després, s’inventarà un personatge que es trobi immers en aquesta situació. D’aquesta manera, cada subgrup definirà un personatge i entre tots dissenyaran un joc de rols.

Després de realitzar l’activitat escollida, convé fer una reflexió de tancament per estructurar l’aportació que cada grup classe farà a la sala de cinema i al final de la sessió el professorat pot presentar la sinopsi i tràiler d’Aviones de papel.


Sabíeu que…
La papiroflèxia, l’art japonès de fer figuretes simplement plegant paper, és un joc educatiu que desenvolupa la creativitat, però que també pot ser utilitzat en exercicis de geometria.

Aviones de papel planteja jugar a fer volar avions com una activitat totalment oposada als jocs digitals, on tot es dóna fet i l’infant s’aïlla del món natural per tancar-se en un de virtual.

La competitivitat ben entesa és sana perquè estimula l’esforç, la superació (pròpia i/o de la resta), la recerca de l’èxit i l’acceptació el fracàs. Tots aquests són components molt importants en l’autoestima de l’infant.

Aviones de papel és una pel·lícula bàsicament d’entreteniment, la qual cosa condueix a uns esquemes narratius molt estandarditzats: disseny de personatges força arquetípics, estructura tradicional, desenllaç del tot previsible, situacions tòpiques, etc.

El guió d’Aviones de papel va guanyar el Premi al Millor Guió Cinematogràfic de 2015, que atorga l’Australian Academy of Cinema and Television Arts (AACTA).

Com a ingressos, aquesta pel·lícula va recaptar més de 7 milions de dòlars.


Activitat de creació a l’aula:

Cal dividir l’aula en cinc equips de treball. Cada grup d’alumnes escollirà algun aspecte del tres drets dels infants que surten reflectits a la pel·lícula Aviones de papel. La idea és que cada un d’ells plasmi en una història inventada la defensa de la temàtica triada, comptant amb aportacions de tots i totes. Per donar forma al relat, es pot triar entre elaborar un guió il·lustrat (storyboard) o bé un ràdio-conte.

Materials de suport: Vídeos

Tràiler d’Aviones de papel

Materials de suport: Llibres

Diversos autors. (2013). Avions de paper. Barcelona: Estrella Polar
Farran, E. (2017). Poca broma amb les vacances! Barcelona: Edicions del Pirata
Fernández Paz, A. (2001). En el cor del bosc. Barcelona: Barcanova
Juanmiquel, M. A. (2006). Joan Bou i Esquella. Barcelona: Barcanova
Roca, M. M. (2009). Em vols fer un favor? Barcelona: Barcanova
Pitzorno, B. (1997). La casa de l’arbre. Barcelona: Barcanova
Von Bredrow, W (2013). La Lola vola. Barcelona: Takatuka

Materials de suport: Pel·lícules

Cuerdas. Pedro Solís (dir.). Espanya, 2014

El globus vermell. Albert Lamorisse (dir.). França, 1956

El meu veí Totoro. Hayao Miyazaki (dir.). Japó, 1988

El regalo. Jacob Frey (dir.). Alemanya, 2014

La llave mágica. Frank Oz (dir.). EUA, 1995

Guia didàctica completa

Descarregar

Comparteix aquest contingut

Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *