Les vides de Grace, Dumbo i El buen maestro ajuden a entendre la importància de l’acompanyament emocional dels infants en cas de violència

El dimarts 19 de novembre, per penúltima vegada, s’han omplert les sales gran i mitjana dels Cinemes Girona amb un gran nombre d’alumnes de secundària de l’escola Pia Balmes, l’escola Labouré, el centre d’estudis Monlau, l’institut Príncep de Viana, l’escola La Sagrera i l’institut Jaume Balmes. Tampoc quedava ni una butaca a la sala petita, plena de gom a gom amb un grup nombrós d’alumnes de cicle inicial de l’escola La Farigola del Clot. 

Les projeccions han començat a la sala 3 a primera hora del matí amb l’alumnat de 3r i 4t d’ESO de l’escola Pia Balmes i l’escola Labouré, que han vingut a veure la pel·lícula Les vides de Grace. Seguint les dinàmiques de les altres sessions, abans de visualitzar la pel·lícula és important que l’alumnat tingui un espai propi per dir la seva. En Maksim, la Marina, la Laia i en Martí, alumnes dels tres grups classe de 3r d’ESO de l’escola Pia Balmes, posat en valor que els infants puguin rebre qualsevol tipus d’ajuda quan més ho necessitin, amb la idea de conèixer i decidir les seves realitats. Han comentat que una bona manera d’aconseguir-ho seria facilitant serveis públics per als infants en situacions difícils i reflexionant amb transparència sobre els motius que porten a les famílies a comportaments violents. 

Continuant amb el fil de l’alumnat de 3r, la Irene, en Joan i la Marta de 4t d’ESO han destacat el dret dels infants a rebre un tracte especial, una atenció psicològica determinada i un procés d’acolliment en situacions de violència. A més, s’han qüestionat la influència de l’educació en els comportaments dels infants i la possibilitat de millorar les lleis establertes per disminuir els abusos infantils. D’altra banda, en Cristian i l’Eli de 3r d’ESO de l’escola Labouré han destacat com és important la feina dels i les professionals dels centres d’acollida. Tenen clar que sempre haurien de proporcionar un acompanyament sincer i amb la màxima comprensió possible cap als infants que hi viuen, per protegir-los i millorar la seva qualitat de vida. 

Paral·lelament, a la sala 2 s’ha visionat el film de Dumbo. L’alumnat de 1r i 2n curs de primària de l’escola La Farigola del Clot també ha agafat el torn de paraula abans de començar. En Loïc i la Nadin, com a representants de 1r, han parlat del dret que tenen com a infants de sentir-se cuidats i protegits per les persones adultes; així com del dret a un accés immediat a tot tipus d’aprenentatges que els facin créixer com a persones. A més, han mencionat la importància que els nens i les nenes d’arreu puguin anar a l’escola, i se sentin respectats/des i escoltats/des pels i les professionals dels centres educatius. L’Ona, en Roc, en Leo i en Gabriel, de 2n de primària, han coincidit en aquests drets esmentats i han afegit algunes coses més. També han posat en valor les diferències que existeixen entre els infants que els fan ser únics i especials, i, d’altra banda, han reflexionat sobre el fet de demanar perdó com una manera d’aprendre dels nostres errors i de les mancances dels altres. 

Finalment, també ha tingut lloc la sessió d’El buen maestro a la sala 1. Els i les representants de 2n d’ESO A del centre d’estudis Monlau ens han recordat que “hi ha parts del món on els infants no tenen encara els mateixos drets que nosaltres”, i s’han preguntat si en un futur proper les noves tecnologies podrien substituir els bons i les bones mestres. D’altra banda, el grup de 2n d’ESO B ha posat l’èmfasi en la importància de les cures, la bona comunicació i l’escolta activa entre l’alumnat i el professorat. A continuació, els i les representants de 1r d’ESO han considerat que “el sistema educatiu hauria de tenir cura de l’alumnat com a principi bàsic”. De la mateixa manera, han incidit que la intervenció del professorat davant dels conflictes entre alumnes ha de ser neutra i receptiva, per conèixer les realitats implicades a parts iguals. En aquest sentit, han defensat que “el respecte ha de ser mutu”, i s’han plantejat la qüestió següent: “què vol dir que el sistema educatiu ens respecti i ens doni una oportunitat?”. 

Tot seguit, l’alumnat en representació de l’institut Jaume Balmes ha declarat que “abans de jutjar a ningú, hem de conèixer a les persones, ja que mai hauríem de fer allò que no volem que ens facin”. Els i les representants d’aquest centre també s’han qüestionat quin paper juga l’alumnat quan arriba un professor o una professora nou/va a l’institut. 

Mentrestant, l’alumnat dels diferents grups de 2n d’ESO del Príncep de Viana han proposat recursos per millorar i fer visibles les cures als instituts, com posar més hores d’atenció individual i sessions on es contempli l’educació emocional a les aules. Alhora, han mencionat la necessitat de vetllar per una millora de les eines i les estratègies de relació i d’afecte, per a què els nois i les noies se sentin i es tractin millor entre ells i elles. 

Finalment, l’alumnat de 1r i 2n d’ESO de l’escola La Sagrera s’ha plantejat el per què els i les alumnes de vegades es burlen de les persones que els són més properes, com a la pel·lícula passa amb el professor de referència. Han plantejat una qüestió molt interessant i d’actualitat que donaria peu a reflexionar i obrir un gran debat entre tots i totes: infants i persones adultes. 

Després d’un intens debat amb l’alumnat de 1r i 2n de secundària, els infants han ressaltat el valor de l’assessorament i l’acompanyament emocional, l’escolta i el respecte per part de les persones adultes, així com la importància de les cures en els àmbits familiar i educatiu. 

En el transcurs d’aquesta edició del Cicle de Cinema dels Drets dels Infants, cal destacar la manera com les pel·lícules i sobretot l’evolució dels personatges dels films estan aconseguint moure i commoure tota mena d’emocions i d’aprenentatges als diferents públics.

En el fòrum posterior a la projecció de Les vides de Grace a la sala 3 hi hagut un final màgic, molt emotiu i potent al mateix temps. Un alumne ha volgut compartir en públic que havia rebut maltractaments per part de la mare i que li havia costat molt denunciar-ho, però que al final se n’havia sortit amb el ple suport del seu pare. La sala ha esclatat en un fort aplaudiment de suport, consideració i estima.

Comença la sessió per a 3r i 4t d’ESO amb la projecció de Les vides de Grace.
Alumnat de 1r i 2n d’ESO compartint les conclusions de l’activitat prèvia a l’aula.
Una de les aportacions sobre els drets dels infants a les cures abans de veure Dumbo.
Alumnat de 3r i 4t d’ESO compartint punts de vista sobre els drets dels infants a les cures.
Posar en comú allò treballat a l’aula és un exercici més dels drets dels infants.
És clau que cada grup classe pugui fer les seves aportacions i escoltar les de la resta.
Alumnat de cicle inicial de l’escola La Farigola del Clot en representació del grup classe.
Alumnes de 1r i 2n d’ESO compartint allò treballat a l’aula sobre els drets dels infants.
Molt a dir i a escoltar abans de veure el film El buen maestro.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *