Emocions i debats a la sessió triple amb Dumbo, La vida d’en Carbassò i El buen maestro

Aquest dijous 14 de novembre hi ha hagut molt moviment als Cinemes Girona amb el Cicle de Cinema dels Drets dels Infants. Nens, nenes i joves de centres educatius de diferents zones de la ciutat han gaudit de tres pel·lícules molt interessants per entendre i treballar els drets relacionats amb la cura i la protecció que tenen tots els infants: El buen maestro, La vida d’en Carbassó i Dumbo.

Ben d’hora ha començat la sala 2 amb el grup de més grans. L’alumnat de 1r d’ESO de l’Institut Miquel Tarradell ha vingut a gaudir i reflexionar amb El buen maestro. Abans de començar, en Hassan, la Sukhmani, en Mohammed i la Doae han sortit a explicar-nos què havien treballat a classe abans de venir al cinema. Han arribat a conclusions com que tenen dret a rebre una bona educació i que, si tenen problemes a l’institut, tenen dret a demanar ajuda i que els protegeixin. A les seves intervencions també han recalcat el dret a ser respectats i han assegurat que estan en contra del racisme i que en el seu centre educatiu conviuen persones de diferents orígens i religions.

Després de la projecció, han fet una posada en comú amb les idees que els ha suscitat el film. Han parlat de què era portar-se bé o malament a l’escola, de la importància de treballar en equip, d’escoltar als companys i les companyes i també al professora, i del respecte mutu.

El següent torn a gaudir de cinema ha estat l’alumnat de cicle inicial de primària de les escoles Marinada, Nou Patufet, El Sagrer i Paideia, que han assistit a la tercera projecció de Dumbo. Representants de tots els grups classe han sortit a explicar les seves aportacions abans de començar la pel·lícula.

Des de l’escola Marinada, la Meritxell, la Salma, la Jimena, en Cristian i en Fredy han fet reflexions com ara: “No hem de riure de les persones diferents” i també: “És molt important tenir confiança en un mateix i una mateixa”. Han ressaltat que “els amics i les amigues són molt importants per fer-se suport els uns a les altres, perquè el dret a la cura també ve de les amistats”. Els i les representants de l’escola Nou Patufet han comentat que han après el dret de tots els infants a ser protegits, i a ser un mateix o una mateixa sense ser jutjat/da.

L’escola El Sagrer ha mostrat un mural realitzat entre tota la classe. Els i les alumnes han reflexionat sobre com se sentia en Dumbo quan es reien de les seves orelles, que és de la mateixa manera que se senten ells i elles quan algun company o alguna companya se’n riu. Al mural, han fet una llarga llista de tot allò que necessiten per ser feliços i felices. Han compartit idees com ara: tenir sempre la família al costat, anar a l’escola, menjar, jugar, que no es morin les persones estimades, visitar a la família que viu lluny, estar amb amics i amigues, gaudir, fer-se petons i rebre molta estimació. Amb aquesta bonica llista, la sala 3 s’ha aventurat a endinsar-se en el món de Dumbo.

Alhora, a la sala 1 dels Cinemes Girona, els i les alumnes de cicle superior de primària de les escoles Lluís Vives, Labouré, La Sagrera, Baldiri i Reixac i Pegaso han comentat les seves reflexions abans de veure La vida d’en Carbassó. En Biel, en Sadir, l’Àlex i la Gwen ens han parlat dels infants que viuen situacions difícils i han afirmat que “tenen dret a ser feliços, i que els hem de donar suport, ja que les seves experiències en el present poden tenir repercussions en el futur”. També han explicat que “els pares i les mares són models a seguir, però que a vegades no arriben a tot o saben satisfer totes les necessitats dels nens i les nenes, i que quan passa això han de demanar ajuda”.

En la mateixa línia, des de l’escola Pegaso, ens han parlat de “la importància del respecte entre tots i totes i del dret a demanar ajuda quan creiem que la família no ens cuida”. A més, han destacat un altre tema molt important com el rebuig al maltractament. L’Emma i en Sam de l’escola Baldiri Reixac han explicat que tots els infants tenen dret a rebre la protecció necessària per desenvolupar una vida normal i segura. I s’han preguntat per què es donen situacions com les que li passen a en Carbassó.

Des de l’escola Labouré, han argumentat que s’han adonat que “no tots els nens i les nenes tenen sort i que no es pot escollir la família” i també que, per garantir que “es respectin els seus drets, els infants necessiten a les persones adultes”. En Dani, en Manel i en Danzell de l’escola La Sagrera han coincidit a remarcar que “no tots els nens i les nenes tenen la mateixa sort, però que és importat mantenir l’esperança enfront de les situacions difícils i no posar-se trist/a”.

Després de totes aquestes intervencions, ha començat la projecció de la pel·lícula amb preguntes al cap com ara: “Què hauria passat si la policia no hagués trobat a en Carbassó? Podrà ser feliç amb una altra família en Carbassó?”.

En acabar, hi ha hagut una estona per debatre i compartir opinions. Els nens i les nenes que han pres la paraula han aportat idees diverses sobre perquè en Carbassó s’acaba trobant desemparat. També han expressat la seva admiració envers un personatge com ell, tan fort i valent davant de tot allò que li ha tocat viure de ben petit. Igualment els i les ha impressionat la Camille, que han descrit com una nena amb molta força interior, malgrat haver passat pel tràngol de l’assassinat de la seva mare i el suïcidi del seu pare, i després haver-se hagut d’adaptar a una nova vida. El debat ha posat fi a un dia molt intens del Cicle de Cinema dels Drets dels Infants.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *